Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av kaiat, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 09. juli 2019, klokken 06:23
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:05
Vekt på tilhengerkobling (kuletrykk) er dynamisk i forhold til maksimal vekt på bakaksel.
Har du lastet bilen til maksimal vekt på bakaksel kan du ikke trekke tilhenger.

Du har helt rett i det. Det endrer ikke på noe av det jeg har skrevet.



Joda. Du kan trekke henger sjøl om du har lasta bakakselen opp til maksimalt akseltrykk. Da er ingen problem å laste ein henger full og få eit kuletrykket på "0 kg"
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rosstopher

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 09. juli 2019, klokken 18:21
Da er ingen problem å laste ein henger full og få eit kuletrykket på "0 kg"

Det spørs om Vegvesenet er enige i at det er uproblematisk å ha kuletrykk på 0 kg. Hverken fysikkens lover eller Norges lover er egentlig enige i det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

pudderjagar

Ingen myndigheter har betenkeligheter med det. Sjå bare på eit vogntog som består av bil og 3 akslet henger. Her er kuletrykket 0 fordi vekta på hengeren ligg på boggien bak og fremste akslingen framme.

Same prinsippet for ei "boggikjerre" også men du må laste den mykje meria nøyaktig. Da som gjer da ideelt med litt trykk på kule er at du ikkje belaster låseanordninga til kula når bilen hopper bortover dårlege norske vegar!



Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rosstopher

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:08
Ingen myndigheter har betenkeligheter med det. Sjå bare på eit vogntog som består av bil og 3 akslet henger. Her er kuletrykket 0 fordi vekta på hengeren ligg på boggien bak og fremste akslingen framme.

Same prinsippet for ei "boggikjerre" også men du må laste den mykje meria nøyaktig. Da som gjer da ideelt med litt trykk på kule er at du ikkje belaster låseanordninga til kula når bilen hopper bortover dårlege norske vegar!

Vogntog blir selvfølgelig noe helt annet enn personbil med en aksel eller boggi midt på hengeren. Dersom du kjører henger med 0 kg på kula, vær så snill å si fra til meg, så skal jeg holde meg unna veien. Si også gjerne fra til Politiet eller Vegvesenet hvis du møter de langs veien, og si fra om du fikk kjøre videre med din feillasta henger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

#94
Kulas avstand fra asfalten varierer jo fra bil til bil, høyde på luftunderstell etc. Min boggihenger endrer ikke høyden mye når den lastes tungt så jeg kan tenke meg at kuletrykket ikke er spesielt høyt om jeg kjører i low. Den balanserer jo selv på 4 hjul uansett.
Ingen betenkeligheter med 0-75kg last på kula. Sterk negativ last derimot er jeg skeptisk til. Men luftunderstellet sørger i det minste for å ha bilen i vater uansett kuletrykk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:20
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:08
Ingen myndigheter har betenkeligheter med det. Sjå bare på eit vogntog som består av bil og 3 akslet henger. Her er kuletrykket 0 fordi vekta på hengeren ligg på boggien bak og fremste akslingen framme.

Same prinsippet for ei "boggikjerre" også men du må laste den mykje meria nøyaktig. Da som gjer da ideelt med litt trykk på kule er at du ikkje belaster låseanordninga til kula når bilen hopper bortover dårlege norske vegar!


Vogntog blir selvfølgelig noe helt annet enn personbil med en aksel eller boggi midt på hengeren. Dersom du kjører henger med 0 kg på kula, vær så snill å si fra til meg, så skal jeg holde meg unna veien. Si også gjerne fra til Politiet eller Vegvesenet hvis du møter de langs veien, og si fra om du fikk kjøre videre med din feillasta henger.

Er nok faktisk ikkje da men mange somkjører med henger veit ikkje kva reglar som gjeld:
I loverket er da faktisk mykje som er felles for personbil med henger og vogntog. Bare smak på terminologien: Personbil med henger er definert som "vogntog" uansett vekt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rosstopher

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 09. juli 2019, klokken 22:55
Er nok faktisk ikkje da men mange somkjører med henger veit ikkje kva reglar som gjeld:
I loverket er da faktisk mykje som er felles for personbil med henger og vogntog. Bare smak på terminologien: Personbil med henger er definert som "vogntog" uansett vekt.

Jada, alle kjøretøy som trekker et annet kjøretøy defineres som vogntog, uansett hvor stort kjøretøy nummer 1 er og uansett om kjøretøy nummer 2 er en bil eller en tilhenger.

Loven (eller rettere sagt forskrift om bruk av kjøretøy) sier egentlig lite om lasting av henger utover at lasten skal være "hensiktsmessig fordelt".

Vegvesenet sier ganske klart at du skal ha noe kuletrykk her: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikring-av-last/last-pa-tilhenger

Dersom du er lurer på hvorfor man bør ha litt kuletrykk, kan du lese om det her:
https://pdfs.semanticscholar.org/4e85/07f1e0f1cfc41dc4cb052ae328336eef1e34.pdf
Kortversjonen er at jo høyere kuletrykket er, jo mer stabilt er "vogntoget", og at for lavt eller negativt kuletrykk er livsfarlig. I deres tester var bil og henger stabile til 160 km/t med 120 kg kuletrykk, til litt over 100 km/t med 40 kg kuletrykk, og til rundt 70 km/t med negativt kuletrykk, selv med boggihenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rosstopher

Sitat fra: leafnor på onsdag 10. juli 2019, klokken 23:57
Fin demo her og vektfordeling av henger:
https://www.youtube.com/watch?v=6mW_gzdh6to

Ja, den videoen er fin. Jeg vurderte å linke til den, men den viser kun høyt positivt kuletrykk og høyt negativt kuletrykk. Hadde vært enda mer informativ om den også hadde vist 50/50 vektfordeling (null/minimalt kuletrykk).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Torvil

Hei til alle elbilentusiaster 😁
Er det noen av dere som har erfaring med omregistrering fra 7-5 seter? Jeg har en 7 seter, Nissan NV-200, men den er ikke lov å koble til tilhenger.
Jeg skulle så gjerne kunne koble til tilhengerfeste og kjøre med henger inntil 150 kg.
Eller finnes det en annen elbil der ute som tillater å kjøre med noen hundre kilo på slep, lovlig. Helst i samme prisklasse på 200t ish

Torvil

Hei til alle elbilentusiaster 😁
Er det noen av dere som har erfaring med omregistrering fra 7-5 seter? Jeg har en 7 seter, Nissan NV-200, men den er ikke lov å koble til tilhenger.
Jeg skulle så gjerne kunne koble til tilhengerfeste og kjøre med henger inntil 150 kg.
Eller finnes det en annen elbil der ute som tillater å kjøre med noen hundre kilo på slep, lovlig. Helst i samme prisklasse på 200t ish

kaiat

Tesla Model 3 begynner jo å nærme seg det nivået. Jeg har sett biler med hengerfeste ned mot 250 000. Husk at på TM3 må hengerfeste være fabrikkmontert for å kunne trekke tilhenger (sjekk hengervekt i vognkort). Men du får ikke samme plassforholdene der som i en e-NV200 for å si det pent...

Det har ingenting for seg å omregistrere fra 7 til 5 seter for å trekke en 150 kg henger. De fleste små hengere veier litt i overkant av 100 kg tomme, så da har du praktisk talt ingen nyttelast igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA