Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parksensor Y Performance

Startet av MapleLeaf, lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

SWBS

Flere som har fått 2023.6.9 oppdatering med Tesla vision park assist? Fikk den i natt, men ikke prøvd enda. Ser frem til denne da bilen er helt ny og jeg ikke er helt komfy med hvor lang/kort snuta på bilen er

førategangtesla

Sitat fra: SWBS på fredag 31. mars 2023, klokken 07:28Flere som har fått 2023.6.9 oppdatering med Tesla vision park assist? Fikk den i natt, men ikke prøvd enda. Ser frem til denne da bilen er helt ny og jeg ikke er helt komfy med hvor lang/kort snuta på bilen er

Jeg har kjørt med denne noen dager og jeg må si det er ikke noe man kan stole på, den fungerer ganske bra på sidene av bilen synes jeg og den ser både stolper/søyler/skilt osv. Men det skal lite skitt til på bakkameraet før den blir utilgjengelig og ved våt vei så er det jo ikke snakk om mange km før det ikke fungerer. Avstand i cm er av og til relativt nøyaktig, men ofte unøyaktig så jeg kan ikke bruke denne til annet enn hjelp til å se noe jeg kanskje ikke har sett selv.

Ved kjøring ut av tomten min, ned bakken så piper og skriker den stopp selv ved null hindringer, aner ikke hva den ser.

Noen ganger når den fungerer, så tenker jeg det kan være muligheter for at tesla kan få til noe, men det forutsetter at bakkameraet er rent og det betyr at jeg nok må fortsette å gå ut av bilen for å tørke/skylle av kamera.

Foreløpig så mener jeg at tesla vision er ganske dårlig, jeg tror ikke at det vil kunne erstatte uss i det hele tatt. Jeg synes ellers at min 2023 MYP har mange gode kvaliteter for oss som familie, men her har tesla dummet seg ut og jeg tror nok at jeg vil måtte belage meg på å bruke parkeringsassistent som navnet tilsier, nettopp en parkeringsassistent de gangene det fungerer da. Det vil si at selvfølgelig så bruker jeg øynene og sansene mine uansett, men det hadde selvfølgelig vært greit om man også kunne stole på at avstand er riktig og at det fungerer hele året. Høst/vinter betyr vått/mørkt/snø/sand, det er disse månedene parkeringsassistenten kommer til å streike men det er jo her man har størst behov for fungerende parkeringsassistent, så det er jo litt dumt.

Hvis tesla kommer til å montere ett eller annet for oss uten uss kan det hende at det kan bli ok. Det vil si kamera i front, bakkamera med skylling, eventuelt ekstra kamera bak som ligger under et deksel som kun åpner seg i lav fart hvis det normale kameraet er skittent/vått. Men så er det jo en kostnad med dette da og jeg vet ikke om HW3 har mulighet for å ta imot noe mer signaler. Så det er jo hva det er, skuffende for min del iallefall.


daktari

Trøsten kan være at det ikke er grisedyrt med kit for ettermontering av parksensor foran. Ca 700,- for fire sensorer.

Bak er kameraet såpass bra at det funker alene. Gni på litt RainX på linsa så detter møkka lettere av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Ikke særlig entusiastisk i denne testen


https://youtu.be/o1g1okoQJEE

Temaet blir helt sikkert et fast innslag i kommentarene til fremtidige programvare oppdateringer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

 Elbilforeningen har selv testet.

https://youtu.be/sNo6vdKY5jA

Tenker det største problemet til Tesla vil være at selv under helt like forhold vil TeslaVision ha forskjellige tolkninger av hva som er hindre, slik at systemet blir notorisk upålitelig. Man ser det i videoen når avstanden hopper frem og tilbake mellom 36 og 82 cm.

Videoen demonstrerer også at et godt nesekamera kompenserer utmerket for manglende ULS.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Ryggekamera er så ok at bak er det ikke noe praktisk problem.
Forover er det stikk motsatt - her er det definitivt et problem.
Et frontkamera og alle ville vært happy.....Så nære, men ikke i mål.

vinterdekk

#81
Tesla Vision uten USS ville ikke vært krise for meg forutsatt at det blir bedre. Til noe høyere pris får man bare sensor foran og bak på ID.4, mens kamera finnes i ekstrapakker. Eks. Model Y LR vs ID.4 Pro 4MOTION. Er vel masterplanen til Musk å gjøre elbilen allemannseie (globalt) og da synes jeg det virker lurt å redusere deler.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

førategangtesla

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. april 2023, klokken 16:39Ryggekamera er så ok at bak er det ikke noe praktisk problem.
Forover er det stikk motsatt - her er det definitivt et problem.
Et frontkamera og alle ville vært happy.....Så nære, men ikke i mål.


Jeg er enig i at ryggekamera er bra så lenge det er rent, men hvis det er fuktig på veien, så blir kamera grøt etter få kjørte kilometer. Det er iallefall min erfaring etter 4 måneder som MYP eier. Godt mulig at det blir bedre i sommermånedene når det er lyst, tørt og fint, men så blir det vel samme tullet igjen til høsten/vinteren når man har mest behov for parkeringsassistenten, altså at man til stadighet må ut og skylle/tørke linsen før parkering  :P

Saberhagen

Sitat fra: førategangtesla på søndag 02. april 2023, klokken 18:02
Sitat fra: hELgenen på søndag 02. april 2023, klokken 16:39Ryggekamera er så ok at bak er det ikke noe praktisk problem.
Forover er det stikk motsatt - her er det definitivt et problem.
Et frontkamera og alle ville vært happy.....Så nære, men ikke i mål.

Jeg er enig i at ryggekamera er bra så lenge det er rent, men hvis det er fuktig på veien, så blir kamera grøt etter få kjørte kilometer. Det er iallefall min erfaring etter 4 måneder som MYP eier. Godt mulig at det blir bedre i sommermånedene når det er lyst, tørt og fint, men så blir det vel samme tullet igjen til høsten/vinteren når man har mest behov for parkeringsassistenten, altså at man til stadighet må ut og skylle/tørke linsen før parkering  :P

Kommer til å være ett problem om sommeren og.. De siste to dagene har jeg fått parkeringsassistanse utilgjengelig pga sol og ganske klar himmel.. Så for mye sol er også ett problem...

SurSnasen

Sitat fra: Contango på lørdag 01. april 2023, klokken 16:09Ikke særlig entusiastisk i denne testen


https://youtu.be/o1g1okoQJEE

Temaet blir helt sikkert et fast innslag i kommentarene til fremtidige programvare oppdateringer.

Blir helt sikkert bedre med tiden. Men direkte flaut at de slipper noe som er så komplett upålitelig.

daktari

Sitat fra: SurSnasen på mandag 03. april 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Contango på lørdag 01. april 2023, klokken 16:09Ikke særlig entusiastisk i denne testen


https://youtu.be/o1g1okoQJEE

Temaet blir helt sikkert et fast innslag i kommentarene til fremtidige programvare oppdateringer.

Blir helt sikkert bedre med tiden. Men direkte flaut at de slipper noe som er så komplett upålitelig.
Det er ikke sikkert dessverre.
Det er en vesentlig mer krevende jobb for computer vision å gjenkjenne alle finuligheter i en parkeringssituasjon enn de klassiske scenariene "gjennkjenn bil" gjenkjenn skilt".
Blindsone-problemet i tillegg, det blir aldri borte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Best om de bare forkaster hele dette prosjektet og så bruker kameraene til å lage 360-oversikt, selv med litt blindsone foran. Det er jo bedre å bare vise meg omgivelsene enn å vise meg hvor langt det er i cm til det som datamaskinen tror er omgivelser.

Klarer jeg svingen rundt den søylen? På et 360-kamera kan jeg se at jeg er på vei mot den, men pga buen så kommer det til å gå. Med avstandsmåling så ser jeg ikke buen, bare et tall som blir mindre. Skal jeg gi meg på 20 cm eller prøve litt til? Det virker så utrolig bortkastet når bildene faktisk er der, og så skal du kun få se en abstrakt tolkning av dem.
'21 3LR

Contango

Jeg mistenker at HW4 gir 360 og en vesentlig bedre funksjonalitet. Når jeg ser hvor dårlig dette er lurer jeg på om planen var å introdusere det med HW4. Det kunne lignet EM å bare kortslutte planen og kreve kameraløsning introdusert med en gang når det ble vanskeligere å få tak i USS. Min spekulasjon.
Det jeg har sett skrevet om HW4 indikerer at med oppløsningen, antallet og vinklene på kameraene så kan det bli svært god oversikt og antagelig mye bedre distansemåling. Blir det i tillegg en måte å enten beskytte kameraene på eller en vaskeløsning, så kan det bli riktig bra. Jeg har spekulert før at HW3 biler uten USS sannsynligvis aldri får ordentlig USS funksjonalitet, og det tror jeg fortsatt. Men med prisingen disse bilene har er det sikkert greit allikevel. Det logiske er i så fall at den ventede prisendringen ikke er knyttet opp til kvartalet men til introduksjonen av HW4 biler. Den som venter får se.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

s3xy

Det er sinnsykt hva vi kjøpere aksepterer fra Tesla. Å fjerne USS spesielt i vårt klima er en stjernebom som aldri kommer til å bli bra uansett hvor mange oppdateringer som kommer. Men samme d folk kjøper uansett!! ingen annen bilmerke hadde sluppet unna med dette!!

Torpedo Ted

Hva tenker dere om muligheten for å returnere bilen til Tesla og få pengene igjen, på bakgrunn av manglende sensorer?

Jeg bestilte bilen for mange år siden når sensorer selvsagt var inkludert. Ved levering i desember 2022, kan jeg ikke huske at jeg måtte signere på noe ang manglende sensorer. Men uansett, de lovet jo at en løsning skulle komme. Nå har det gått 4 måneder, og når "løsningen" endelig er her, så viser det seg at den er helt ubrukelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA