Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det kupefilter i bil med hepafilter?

Startet av Storfe, lørdag 17. desember 2022, klokken 10:57

« forrige - neste »

Storfe

Mulig dette er dumt spørsmål:
Hvorfor er det kupefilter i biler med HEPA-filter?
Har det noe for seg? HEPA-filteret har mye mer finmasket filter enn det vanlige kupefilteret som sitter etter hepa-filteret?

Ett argument kan være at jeg ikke akkurat hadde følelsen av at hepa-filteret var helt tett, med litt sjabby passform på de plastikk-delene som ruter lufta fra HEPA og gjennom torpedoveggen.

sjokomelk

Enklere og billigere å bygge "innmaten" på bilene likt, og så er det bare dekselet/HEPA-filteret under frunken som er forskjellig i monteringsfasen. Da gjør det heller ingenting om noen velger å fjerne HEPA-filteret, siden du fortsatt har noe som beskytter viftemotoren og luftkanalene for grovere partikler/blader osv.
Men så fikk vel alle bilene HEPA-filter i 2018 og nyere hvis jeg ikke husker feil?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Storfe

Hva med å fjerne kupe-filteret?
Tesla kunne vel spart penger på å ikke ha det, men velger å sette det inn uansett.

mthoring

Er det slik at kupéfilteret er nyttig ved resirkulert luft? Mener hepa kun går på uteluften.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA