Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk moped - anbefaling?

Startet av kristianbergen, lørdag 17. desember 2022, klokken 09:47

« forrige - neste »

kristianbergen

Hei,
Har noen erfaring med elektrisk moped og kan anbefale noen merker? Prøver å orientere meg
Pris bør være ca 25 000 og nedover.

Leaf 2013

Jambo

Vi har en Niu MQi+ (samme modell heter nå M+). Meget fornøyd. De ligger på under 20k nå før støtte fra Enova. Trodde på første turen at det var elendig rekkevidde, men det var bare vi som hadde glemt å følge bruksanvisningen, batteriet må fullades første gang før bruk. Etter det har det vært veldig god rekkevidde, lett 60 km praktisk sett (med mye bakker osv.), i alle fall ved rundt 10 plussgrader, har grei rekkevidde når det er kaldere også men litt mindre. Obs på at du ikke bør kjøre den til under 10% på batteriet, fordi mopeden da blir satt i sparemodus og maks fart begrenses til rundt 15 km/t. Over dette holder den faktisk over 45 på fullt batteri og 43-45 når batteriet er under 50%, etter min erfaring.

Det som er fint med Niu er at den har alarm med fjernkontroll, og er koblet til GPS og mobilnettet via 4G slik at du har tilgang til den i Niu-appen og kan se på kart hvor den er til enhver tid, samt vise tidligere kjøreruter og statistikk, samt push-varsel for om den oppdager vibrasjoner o.l. når den står parkert. Batteriet kan lades i mopeden via kontakt under setet, men batteriet har håndtak og kan også tas ut av mopeden og lades inne. Lurt å huske at det ikke skal lades i minusgrader i disse dager, så om det er minus må det tas inn for å lades (men kan selvfølgelig brukes i minus). Som med elbil er det like greit å sette det på lading når du kommer hjem hver dag om den brukes daglig, så du har "full tank" hver dag. Ser bare fordeler med en slik vs. en bensinmoped når man gjør dette, for vi kjører aldri så langt at vi har bruk for mer på den. Om man skal kjøre lengre tur/retur f.eks. besøk/jobb kan man lade mange kilometre på kort tid selv om en fullading tar lang tid. Det går kjapt å komme opp til 80-90% før ladingen går tregere.

kristianbergen

Supert, takk for svar,
Jeg har lagt merke til denne og ser at den er vanlig som dele-tjeneste, for eksempel i Hamburg. Tenker da at den har noen kvaliteter.

Men, har du noen formening om service? Og bentrekk?
Jeg bor i bergen og må finne noen forhandlere her
Leaf 2013

Jambo

Har ikke tenkt noe rundt service. Det står noen punkter i manualen mener jeg, som man like godt kan sjekke selv, men du kan helt sikkert ta kontakt med forhandleren og ta service der. Som elkjøretøy flest vil jeg anta at behovet for service og reparasjoner er nokså lavt, dersom det ikke oppstår feil. Bentrekk har jeg ingen erfaring med. Søk etter Erling Sande-forhandlere, som fører Niu.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA