Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model Y/3 - Model S/X. Er det forskjell på prosessoren Ryzen?

Startet av TeslaEierMaik2022, tirsdag 13. desember 2022, klokken 18:02

« forrige - neste »

TeslaEierMaik2022

Hei!
Jeg har lurt på dette en god stund.

Model S/X reklameres med

« Spill à la spillekonsoll
Med opptil 10 teraflops prosessorkraft kan du spille i bilen på linje med dagens nyeste konsoller. Spill fra hvilket som helst sete med trådløs kontroller og hodesettkompatibilitet.» (kilde: https://www.tesla.com/no_no/models)

Har Y/3 den samme type CPU, Ryzen med integrert grafikkort som model S/X? Altså samme mulighet for å spille dataspill? (Steam kommer muligens etterhvert)

Jeg har spurt en servicemedarbeider på Tesla Bodø, men han var usikker, da de ikke har fått inn S/X enda av den nye typen.

Autowinder

Alle teslaene skal håndtere samme input og levere ytelse til FSD, så det er vel ulogisk om de ikke kjører samme prosessorer...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

sjokomelk

Nei. Er heftigere grafikkort og GPU i MCU3 i Refresh/Palladium S og X enn det er i MCU3 i 3/Y.

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:09
Alle teslaene skal håndtere samme input og levere ytelse til FSD, så det er vel ulogisk om de ikke kjører samme prosessorer...
MCU har ingenting med AutoPilot å gjøre. Dette er to uavhengige datamaskiner, så må ikke blande de sammen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TeslaEierMaik2022

Fikk svar på Facebook. :)

AMD RDNA 2-based Ryzen APU sitter i de 2022 og opp vedr. model y. samme sitter i 2022 (mulig 2021 også i amerika?) S og X. Men S og X får i tillegg AMD RDNA 2 GPU.

Krissulf

Har det vært rykter om at steam kommer til Y og 3 også? Spennende med integrering av steam i tesla, men nedtur at det bare gjelder X og S
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

snakkesalig

Noen fordeller må man få når man betaler dobbelt så mye for en bil.

Krissulf

Jeg tror de kan finne mer fornuftige oppgraderinger til million bilene, enn utvidet spill tilbud. Og som vil rettferdiggjøre den doble prisen.

Men ja, noen fordeler burde x og s ha. Men ang steam tar jeg meg friheten til å leve i håpet
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

HKS

Oppdatert S og X har et dedikert grafikkort (dGPU), mens Model 3/Y kun har GPU som er integrert i Ryzen SoC. (iGPU).
Tesla Model 3 Long Range

Krissulf

Jepp, og det gjør at S og X har muligheten til å kjøre krevende spill som the witcher etc.
Steam en stor plattform med et mangfold av spill. At y og 3 har fått en oppgradering med Ryzen, kan man spekulere i om det er noen baktanker i forhold til fremtidige utviklinger.
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

turfsurf

#9
Edit: Må ha drømt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Så for de om er interessert i detaljene...

Både 3/Y og nye S/X har samme Ryzen SoC (System on Chip) i MCU3.

Det er en tilpasset utgave av "Ryzen Embeded V1000" som er sertifisert for biler, og har følgende spesifikasjoner:
- 4-core Zen+ arkitektur, 45W TDP (Kodenavn Picasso, laget på 12nm).
- AMD Vega 11 integrert grafikk (Basert på GCN5-arkitekturen).
En tilsvarende APU for en stasjonær PC vil være AMD Ryzen 5 3400G.

På nye S/X er integrert grafikk deaktivert. Tesla har installert et separat grafikkort isteden. Dette driver alle tre skjermene i bilen.
- GPU basert på Navi 23, 8GB GDDR6 minne, 125W TDP (Basert på RDNA2-arkitekturen, laget på 7nm).
En tilsvarende GPU for en stasjonær PC vil være Radeon RX 6600.
Tesla Model 3 Long Range

geear

De fleste som er spillinteressert har vel bedre gaming-utstyr hjemme? Iallfall 1-2-3 år nedi veien. Mobiler og pader er tidtrøyte nok for våre ladesesjoner. Hender vi drar opp Netflix, og jeg setter pris på at det loader merkbart raskere med MCU3 enn MCU2, men i praksis ganske ubetydelig. Ellers prøver vi å ikke oppholde oss i bilen når den står stille..   :laugh:

På den andre siden, et slikt grafikkort høres ut som noe som trekker mye strøm? Enda høyere forbruk og hva med standbyforbruk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA