Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 17 syngende lyd

Startet av vortexsurfer, fredag 19. januar 2024, klokken 00:56

« forrige - neste »

vortexsurfer

Første vinter med utendørs parkering for vår 2017 Ioniq 28 kWh, samt at det har vært en lengre kuldeperiode.

Vi opplever en syngende lyd fra bilen ved aksellerasjon og bremsing mellom 20 og 60 km/t. Den varer ikke så lenge av gangen, men vi har ikke opplevd dette tidligere.
Lyden er av syngende karakter, og tiltar gjerne i styrke før den forsvinner. Det høres ikke mekanisk/hakkete/klikkete ut. Ved første tilfelle trodde vi det var en p-sensor som var dekket av is/snø, men systemet indikerer ikke markering på sensorer.

Har hatt bilen på nylig Eu-kontroll samt service 130k km, med bytte av bremseskiver og klosser på merkeverksted. De fant ikke noe avvik.

Det er ikke fra Vess-systemet.

Kan virke som det er relatert til systemet for regenerering av strøm.

Noen som har opplevd lignende? Vanskelig å dokumentere da det ikke dukker opp statisk.

Moas

Når jeg fikk "syngende" lyd på min Kona så endte det med at motor, girkasse og batteri måtte skiftes ut. Altså litt større sak. Dyrt er det også utenfor garanti
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: vortexsurfer på fredag 19. januar 2024, klokken 00:56Første vinter med utendørs parkering for vår 2017 Ioniq 28 kWh, samt at det har vært en lengre kuldeperiode.

Vi opplever en syngende lyd fra bilen ved aksellerasjon og bremsing mellom 20 og 60 km/t. Den varer ikke så lenge av gangen, men vi har ikke opplevd dette tidligere.
Lyden er av syngende karakter, og tiltar gjerne i styrke før den forsvinner. Det høres ikke mekanisk/hakkete/klikkete ut. Ved første tilfelle trodde vi det var en p-sensor som var dekket av is/snø, men systemet indikerer ikke markering på sensorer.

Har hatt bilen på nylig Eu-kontroll samt service 130k km, med bytte av bremseskiver og klosser på merkeverksted. De fant ikke noe avvik.

Det er ikke fra Vess-systemet.

Kan virke som det er relatert til systemet for regenerering av strøm.

Noen som har opplevd lignende? Vanskelig å dokumentere da det ikke dukker opp statisk.
Ta lydopptak når du opplever problemet, så må de teste og sjekke ut mere, og ikke er så hissig på å avvise med at "vi finner ikke noe feil". Når du kan bevise lyden med opptak, så er det ingen tvil om at det er et faktisk problem, i tillegg til at lyden i seg selv kan avsløre hvor det mest sannsynlig kommer fra.

Jeg fikk ikke "syngende lyd", men jeg fikk lyd som hørtes ut som noe metall mot metall når jeg gikk i sving eller reduserte hastighet med min Kona. 

De prøvde først å snu motoren, men fikk problemet igjen. Men de fant ikke feil 2. gang, så jeg måtte ta nytt opptak da de ikke fant feil. Hadde bare tatt opptak første gangen, trodde det skulle være unødvendig på repeterende feil.

Men med opptak og bedre forklaring på hvordan man fikk fremprovosert lyden, så endte det med motorbytte også på meg. De gikk vel bort fra å snu motor, da flere biler kom med samme feil i ettertid.

Dette er vel 3 somre siden, og ikke hatt problemer med det i ettertid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vortexsurfer

Takker for svar.
Jeg synes det er mystisk at dette oppstår etter å ha kjørt bilen i snart 5 år.
Hvor lang kjørelengde har dere med problemer hatt når det oppsto?

RJK

Siden bilen min er -19 modell, så ligger det i det jeg skrev lengre opp at skjedde i løpet av 1 - 1,5 år. Jeg har årlig kjørelengde på 16 K.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

magnetic

litt mere hvinining fra motoren på model 3 kan høres ved - 10 og kaldere, Tror den endrer på strømpulsen for å varme opp  kjølevesken kjappere, lignende planlagt forvarming av batteri før kjøring til ladestasjon.

https://e-nvh.eomys.com/noise-of-electric-vehicle-powertrain-ev-hev-nvh-case-of-hyundai-ionic/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA