Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. desember 2022, klokken 23:32

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Så det på nrk nå Kveldsnytt og Per M i som er fylkesleder for Oslo ble intervjuet og han var med rette kritisk til dette.

Hva er det politikerne i Oslo tenker på? Det er jo en latterlig idiotisk beslutning!

Bilde fra Nrk saken og her er saken på nrk.no
https://www.nrk.no/osloogviken/

Må bla litt nedover for å finne saken.

Og her er kopi fra saken:

16:14 Prissjokk på gatelading i Oslo Å lade elbiler på kommunale ladeplasser i Oslo blir nesten tre ganger så dyrt. Oslo bystyre vedtok onsdag formiddag å øke prisene allerede fra i morgen.
Da Oslo-budsjettet ble vedtatt onsdag ettermiddag, bestemte bystyret å videreføre de høye ladeprisene også neste år.

Timeprisen for semi-hurtig lading på dagtid øker for eksempel fra 23 til 62 kroner. Årsaken er de høye strømprisene.

Elbilforeningen har gjort utregninger som viser at det i noen tilfeller kan bli dobbelt så dyrt å kjøre elbil som bensin- og dieselbil.

– Dette slår beina under hele elbilpolitikken. De stakkarene som ikke har mulighet til å lade hjemme, blir latt i stikken, sier leder Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening.

Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) sa i bystyret at det blir feil av Oslo kommune å subsidiere gatelading når strømprisen er høy.

Hun sa imidlertid at kommunen jobber med å lage systemer som gjør det mulig å la prisen på gatelading følge strømprisen automatisk.

elektro

Saken har fått spalteplass i mange medier, bla. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/oslo/i/onMRRj/torsdag-kveld-blir-det-nesten-tre-ganger-saa-dyrt-aa-lade-elbilen-i-oslo

Det fremstår ganske sprøtt at årsaken skal være økte strømpriser, ettersom Oslo Kommune tjener milliarder på de samme, økte strømprisene: https://www.nettavisen.no/okonomi/oslo-kommune-haver-inn-pa-dyr-strom/s/5-95-620003 Ikke minst er det jo et ønske at folk skal kjøre elektrisk. Det er helt fair at man ikke skal få gratis strøm, men det må være et visst insentiv, for det er fremdeles ikke helt uproblematisk å ha elbil;

Det er jo massevis av problemer her. Bla. makstiden på 3 timer. Jeg forstår jo årsaken, men det fungerer ikke i praksis å holde på å flytte bilen i tide og utide. Dessuten må folk vite forskjellen på 22 kW og 3,6 kW. Det ene er etter min mening for mye, ettersom få biler støtter dette, og det andre er for lite. I alle fall hvis du kan stå bare tre timer. Uansett hvordan man vrir og vender på dette er og blir kWh prisen uhørt! Du risikerer å betale 17,2 kroner per kWt, selv om du får parkering på kjøpet. Til den nette sum av 186 kroner for tre timer, for en kommunal plass..

(En annen j*vlig irriternde ting er at mange av de mest attraktive plassene i sentrum er kun for el-varebiler. Jeg har selv fått bot for dette, to ganger faktisk.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:20
(En annen j*vlig irriternde ting er at mange av de mest attraktive plassene i sentrum er kun for el-varebiler. Jeg har selv fått bot for dette, to ganger faktisk.)
Alt av gateladere innenfor Ring 1 er nå kun for varebiler. Kommunale alternativer for elbiler på hvite skilt er Akershus festning eller Saga parkeringshus.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo


Det de gjør nå i Oslo er jo helt tullete.
De må først endre til kWh prising, så kan de justere prisene så man kan sammenligne med andre operatører som leverer AC lading.

Slik det er nå må altså en fornuftig bileier med en eldre Leaf eller en Trilling betale 4 ganger mer for lading enn de som kan lade med 22 kW. Dette har man til nød kunnet leve med med prisene som var inntil i sommer, men nå blir det jo helt hinsides all fornuft når man tvinges over til å oppta plasser i timesvis på hurtigladerne i stdet for å kunne lade med AC over natta.

Eneste mulighet for bileiere i Oslo med 3.6 kW lading og uten lademulighet hjemme blir jo nå kvitte seg med disse bilene snarest mulig.

Har hele politikerstanden i dette landet mista forstanden?? Og ikke bare den sittende regjeringen (som skattlegger klimavennlig energi til døde, ødelegger BSU ordningen slik at enda færre ungdommer uten rike foreldre kan komme seg inn på boligmarkedet, ødelegger for FHI fordi de gjorde en altfor god jobb under pandemien, blir sure fordi de ikke får lov å jukse på skatten, etc, etc, etc) slik jeg har trodd til nå...

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hemi


goggo

Sitat fra: hemi på torsdag 08. desember 2022, klokken 11:40
jeg klarer 3.3KW, enda dyrere ;)

Og jeg klarer 2 kW på min Twizy, på Type2 ladepunkter med min flotte Schuko adapter fra @elektrolux
Heldigvis bor jeg ikke i Oslo :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moggen

Det skinner igjennom at bystyret i oslo er starkt bilfientlig.
Hvorfor man er sånn motstander til elbiler er vanskelig å forstå, men trulig er det et desperat forsøk til å tvinge folk tilbake på kommunal transport.

hemi

de vil bare se verden brenne, fientlig til alt og alle, nå også i regjering.

DagfinnN

Sitat fra: hemi på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:32
de vil bare se verden brenne, fientlig til alt og alle, nå også i regjering.
Æresmedlem i QAnon?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Håkon77

Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:06
Det skinner igjennom at bystyret i oslo er starkt bilfientlig.
Hvorfor man er sånn motstander til elbiler er vanskelig å forstå, men trulig er det et desperat forsøk til å tvinge folk tilbake på kommunal transport.
Det skinner ikke igjennom. MDG har hele tiden vært åpne om at de vil personbilen til livs, uansett drivstoff.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

hELgenen

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 08. desember 2022, klokken 20:08
Sitat fra: Moggen på torsdag 08. desember 2022, klokken 17:06
Det skinner igjennom at bystyret i oslo er starkt bilfientlig.
Hvorfor man er sånn motstander til elbiler er vanskelig å forstå, men trulig er det et desperat forsøk til å tvinge folk tilbake på kommunal transport.
Det skinner ikke igjennom. MDG har hele tiden vært åpne om at de vil personbilen til livs, uansett drivstoff.

De vil bilen til livs i byområder - alle skal bo i en 5 x 5 m2 bikube og tvinges til minst et kafebesøk i døgnet og da kan det ikke stå en bil i veien. Først var argumentasjonen lokal forurrensning - så kom elbilene og da skiftet man argumentasjonen til at bilen tar for mye plass i lokalmiljøet. Nå river de opp flere hunder år gamle trær, plasserer betongklumper med blomster i deler av veien og restene av veien dedikeres til den nye overklassens kule sykler med lastevogn
De kom vel med også med noen slike mobile kontor alternativer med noen trebenker utenfor de kule kafeene også. Stomtroppene til disse velgerene kjøper orange maling ,drar på piknik i parken  og lager ny kunst samtidig som de truer med vold i klimaets navn..alt dette skjer altså mens Støre hyrer inn sin nye våpendrager fra McKinsey og regjeringspartiene vedtar at vanlige folk ikke lenger skal ha fritt behandlingsvalg...

Jepp - det er vanlige folks tur igjen...

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. desember 2022, klokken 08:50
De vil bilen til livs i byområder - alle skal bo i en 5 x 5 m2 bikube og tvinges til minst et kafebesøk i døgnet og da kan det ikke stå en bil i veien. Først var argumentasjonen lokal forurrensning - så kom elbilene og da skiftet man argumentasjonen til at bilen tar for mye plass i lokalmiljøet. Nå river de opp flere hunder år gamle trær, plasserer betongklumper med blomster i deler av veien og restene av veien dedikeres til den nye overklassens kule sykler med lastevogn
De kom vel med også med noen slike mobile kontor alternativer med noen trebenker utenfor de kule kafeene også. Stomtroppene til disse velgerene kjøper orange maling ,drar på piknik i parken  og lager ny kunst samtidig som de truer med vold i klimaets navn..alt dette skjer altså mens Støre hyrer inn sin nye våpendrager fra McKinsey og regjeringspartiene vedtar at vanlige folk ikke lenger skal ha fritt behandlingsvalg...

Jepp - det er vanlige folks tur igjen...
Dette har tydeligvis blitt en politisk tråd, og der skal man jo ha stor takhøyde. Men her er finnes ingen argumenter, bare usaklig sprøyt. Fint om man slutter med slikt og diskuterer seriøst det trådoverskriften inneholder.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 09. desember 2022, klokken 09:57
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. desember 2022, klokken 08:50
De vil bilen til livs i byområder - alle skal bo i en 5 x 5 m2 bikube og tvinges til minst et kafebesøk i døgnet og da kan det ikke stå en bil i veien. Først var argumentasjonen lokal forurrensning - så kom elbilene og da skiftet man argumentasjonen til at bilen tar for mye plass i lokalmiljøet. Nå river de opp flere hunder år gamle trær, plasserer betongklumper med blomster i deler av veien og restene av veien dedikeres til den nye overklassens kule sykler med lastevogn
De kom vel med også med noen slike mobile kontor alternativer med noen trebenker utenfor de kule kafeene også. Stomtroppene til disse velgerene kjøper orange maling ,drar på piknik i parken  og lager ny kunst samtidig som de truer med vold i klimaets navn..alt dette skjer altså mens Støre hyrer inn sin nye våpendrager fra McKinsey og regjeringspartiene vedtar at vanlige folk ikke lenger skal ha fritt behandlingsvalg...

Jepp - det er vanlige folks tur igjen...
Dette har tydeligvis blitt en politisk tråd, og der skal man jo ha stor takhøyde. Men her er finnes ingen argumenter, bare usaklig sprøyt. Fint om man slutter med slikt og diskuterer seriøst det trådoverskriften inneholder.

Det er fredag - så fakta med et tilsnitt av harselering  burde være helt ok. Hvorfor setter kommunen opp prisene da? Det er langt over selvkost dette de driver med om da ikke analysen er selvkost med ekstremt kort tidshorisont...de bruker dette til å få vekk bilene...det er det som er fakta

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. desember 2022, klokken 10:05
Det er fredag - så fakta med et tilsnitt av harselering  burde være helt ok. Hvorfor setter kommunen opp prisene da? Det er langt over selvkost dette de driver med om da ikke analysen er selvkost med ekstremt kort tidshorisont...de bruker dette til å få vekk bilene...det er det som er fakta
Humor har jeg veldig sans for, men du bør egentlig skrive et ord om at innlegget er å betrakte som humor. Face til face kan man skjønne det, men bare som tekst ikke alltid lett å forstå. Jeg har bommet på det mange ganger når jeg har skrevet ironisk.
Til saken:
Skjønner at du hater MDG, men så vidt jeg vet har vel ikke de flertall i byrådet?
Hvordan kan du da underbygge påstand om at bilene skal vekk overalt i Oslo som fakta. Ja, har hørt om bilfri soner i sentrum og det synes veldig mange er bra. Se til andre byer i verden hvor de fleste er fornøyd med dette.
Jeg synes også at prisene på kommunal lading i Oslo er blitt helt horrible og fortjener all saklig kritikk. Jeg har en datter som bor i blokk, er avhengig av kommunal lading og bor over en times gåtur fra sentrum. Det kommer nok aldri til å bli bilfri sone der. Så argumentet om at biler skal fjernes overalt hvor det er kommunale ladere holder ikke.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Moas

Jeg hatt å gjøre med MDG å gjøre profesjonelt i jobbsammenheng i flere kommuner. Når disse folka gjør seg opp en mening, så er det "end of discussion". Kjernesakene deres trumfer alt. All logikk preller av. Får disse politikerne ikke viljen sin så blir det helvetes bråk og grining.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA