Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. desember 2022, klokken 23:32

« forrige - neste »

Orbit

Det ser ut som det blir betaling for parkering som vil ligge litt over parkeringsprisen ellers i området, for å unngå at det skal være gunstig å bruke ladeplass når en egentlig bare trenger parkering. Er strømmen dyr, går timesprisen for ladeplass ytterligere opp. Ut fra tallene under ser det ut som dette vil slå inn ved en strømpris >4 kr/kWh.

Sitat fra: https://elbil.no/dette-blir-prisene-pa-kommunale-ladere-i-oslo/Slik skal timeprisen beregnes framover:
  • Modellen som brukes inntil videre, og med oppstart så raskt som mulig, er ladekapasitet (3,6 eller 7,2 kW) x strømprisprognose x +/- 1,2 (+20 % dagtid, – 20 % nattestid) x 1,15 (15 % risiko- og driftspåslag).
  • Justering basert på strømprisprognose skal skje en gang i måneden.
  • I tillegg vil byrådet operere med en minstesats som vil varierer fra 13 til 23 kroner. Med dagens strømpris vil ladeprisene sjelden ligge på minstesatsen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

filtvet

Hva er "så snart som mulig" -2025? For nå koster det fort 1000,- pr uke å lade elbilen. Helt vannvittig - det er vel bare å selge og bytte til hybrid.

RJK

Sitat fra: Moggen på torsdag 15. desember 2022, klokken 21:28
Ok, så vis man skrur ned ladehastogheten til minimum i bilen, får man parkert/ladet skikkelig billigt fremover?
På AC-lading gjelder det egentlig å lade så raskt som mulig. Fyll fort opp, og bruk minst mulig energi til å holde batteriene og omgivelsene lunkne mens man lader, spesielt om vinteren.

For hurtig/lynlading blir det fort motsatt, for da må man bruke energi til å kjøle batterier og ladekabel. Sweetspot er der temperaturen ikke overstiger omgivelsestemperaturen, for da slipper man å bruke energi til avkjøling. Dette krasjer riktignok på vinteren med temperaturer under det batteriene liker (20-30 grader). Men da er nok formålet først og fremst å få ladet raskt, så et visst tap er akseptabelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ser ut som at de ombestemmer seg etter at de har skjønt at de ikke skjønner noen ting om elbil og lading. Men er jo fortsatt sykt dyrt...
De er sikkert flinke til mange andre ting.

Er nok like lurt å kjøre til Tesla Superlader Ullevål, som er åpen for alle (åpnet torsdag tror jeg).

https://elbil.no/nedjusterer-ladeprisene-etter-massivt-press/?fbclid=IwAR1gSkRBEGBe6dpbP42dsu7rQ3d8uptZTs_mRYrQ__FHUpH71a3u5gExlB4
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. desember 2022, klokken 09:56
Ser ut som at de ombestemmer seg etter at de har skjønt at de ikke skjønner noen ting om elbil og lading. Men er jo fortsatt sykt dyrt...
De er sikkert flinke til mange andre ting.

Er nok like lurt å kjøre til Tesla Superlader Ullevål, som er åpen for alle (åpnet torsdag tror jeg).

https://elbil.no/nedjusterer-ladeprisene-etter-massivt-press/?fbclid=IwAR1gSkRBEGBe6dpbP42dsu7rQ3d8uptZTs_mRYrQ__FHUpH71a3u5gExlB4

19 kr timen om natta er ikke ille da, problemet er at det er altfor mange trege 3,7kw ladere rundt i oslo, finner man de som er 7,4 kw så blir prisen per kwt rundt 3 kr, skal du lade på suc så er det fort det dobbelte.
Model 3 2019 LR Rwd

hemi

bilen makser rett over 3.0KW, hva blir kw prisen min nå?

RJK

Sitat fra: hemi på mandag 19. desember 2022, klokken 20:00
bilen makser rett over 3.0KW, hva blir kw prisen min nå?
Timeprisen delt på kW du får, gitt at du lader en hel time. Tipper du får ca 3,2 kW som gir, tada 3,2 kWh iløpewt av en time.

Ved 19 kr/time, så blir det da ca 5,94 kr/kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Litt over 3 kW vist i bil (etter ladetap), betyr mest sannsynlig at du trekker 3,7 kW fra stolpen. Det blir da den siste effekten som bør brukes for sammenligning med hva det ville kostet å lade andre steder.

I dag er det 19 kr/time i sone 3052 på kveld/natt, dvs 5,13 kr/kWh. Dersom den kommende minsteparkeringsprisen blir 13 kr/time på natt (og strømprisene er lave), blir strømkostnaden 3,51 kr/kWh (gitt bilen ikke blir stående etter den er ferdigladet).

Dersom markedsprisen er over ~3,50 kr/kWh, vil du med det kommende prissystemet på natt betale ca samme som markedspris (20% nattrabatt kansellerer noenlunde 15% driftspåslag). På dagtid vil du betale markedspris +38%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

kombinerer vi det med at e-upen nå om dagen bruker 20+ ... blir det dyr morro.

filtvet

Problemet er at "natt" starter kl 20 og då må min bil i prakis stå der til kl 07 neste morgen. Jeg står ikke opp kl. 03:00 for å flytte bilen. Så enda et steg i å gjøre elbiler vanskeligere.

eisa01

Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. desember 2022, klokken 16:28
Har gjort litt kalkulasjoner, og syns ikke 5 kr/kWh er så ille, når prisen i strømmarkedet er rundt 4 kr/kWh? De gamle prisene på 2 kr/kWh ville vært et stort tapsprosjekt. Det er vel til og med billigere enn lading for folk med hus og strømstøtte?
...
En annen ting som bør endres er at det fortsatt er gratis parkering og lading på Vulkan P-hus – der er det nå så populært at bildelingsaktørene sliter med å finne ladeplasser til bilene sine. Bilkollektivet er i ferd med å legge ned tilbudet sitt der – har bare en bil igjen
Skal ærlig innrømme at jeg ikke helt hadde fått med meg at det visstnok er mange 3.6 kW-ladestasjoner – da ble priseksemplene mine ganske urimelige

Nå er prisene satt ned, de jobber med kWh-prising, og Vulkan P-hus slutter å være gratis 8)

Virkelig bra for oss som ikke har egen bil, Hyre hadde også trukket seg ut fordi de ble fortrengt av gratisbrukerne:
https://vartoslo.no/anne-cathrine-de-lange-aspelin-ramm-bydel-grnerlokka/gratislading-av-elbil-pa-vulkan-fungerer-ikke-lenger-er-det-bevisst/425706 (+)

ryback

Oslo kommune burde heller leie ut all gateparkering med og uten lading til en privat aktør og sette ut håndheving av parkeringsbestemmelser i samme slengen.

Bymiljøetaten er ikke i stand til å håndheve parkeringsbestemmelsene og bør få lov til å konsentrere seg om andre ting. At parkering er en kommunal oppgave er i utgangspunktet helt høl i huet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA