Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. desember 2022, klokken 23:32

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: DagfinnN på fredag 09. desember 2022, klokken 10:38
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. desember 2022, klokken 10:05
Det er fredag - så fakta med et tilsnitt av harselering  burde være helt ok. Hvorfor setter kommunen opp prisene da? Det er langt over selvkost dette de driver med om da ikke analysen er selvkost med ekstremt kort tidshorisont...de bruker dette til å få vekk bilene...det er det som er fakta
SNIP

Skjønner at du hater MDG, men så vidt jeg vet har vel ikke de flertall i byrådet?

Hvordan kan du da underbygge påstand om at bilene skal vekk overalt i Oslo som fakta. Ja, har hørt om bilfri soner i sentrum og det synes veldig mange er bra. Se til andre byer i verden hvor de fleste er fornøyd med dette.
Jeg synes også at prisene på kommunal lading i Oslo er blitt helt horrible og fortjener all saklig kritikk.

SNIP
Nei, MDG har ikke flertall, men de har det nest beste alternativet, vippeposisjonen kombinert med viljen til å bruke dette for alt det er verdt. Det er nesten like godt som flertall alene.

MDG har en egen evne til å overfortolke resultater på undersøkelser slik at det passer dems narrativ. Nettopp det med bilfritt alternativ er en slik sak.

Det var en undersøkelse om hvorvidt man ønsket mere områder med bilfritt, som forøvrig høres forlokkende ut ii bydeler der bilen styrer alt, og gatene er så fulle av (feil)parkerte biler at det blir en utfordring for fremkomsten.

Denne undersøkelsen har de da fortolket som at de mener folk har stemt ja til bilfritt ihvertfall innenfor Ring 3, og gjerne endel utenfor og. Og med lite vilje til å se gjennom fingrene for de som må ha bil pga funksjonshemning.

Samtidig kjemper de mot alle former for etablering av parkeringshus og parkeringskjellere som kunne tømt noen gater for biler, samtidig som de får gjennom at i endel gater så fjernes all parkeringsmulighet, og gatene gjøres for trang for ferdsel med bil, til fordel for sykkelveier. Og dette helt uten å ta hensyn til de som bor i de gjeldende gatene.

Tanken på at biler, sykler og gående kan og bør sameksistere, eksisterer overhodet ikke. Og derved bruker de sin makt til å tvinge gjennom sine synspunkter.

Og Raimon, unnskyld Raymond og de andre byrådspartnerne ser ut til å tillate dette så lenge de får gjennomslag for andre tiltak de vil ha gjennom.

Dette fremstår som mindretallsdiktatur/mindretallstyranni i en heslig sammenblanding.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

#16
Sitat fra: Moas på fredag 09. desember 2022, klokken 10:57
Jeg hatt å gjøre med MDG å gjøre profesjonelt i jobbsammenheng i flere kommuner. Når disse folka gjør seg opp en mening, så er det "end of discussion". Kjernesakene deres trumfer alt. All logikk preller av. Får disse politikerne ikke viljen sin så blir det helvetes bråk og grining.

Dette er faktisk en veldig interessant observasjon - fordi jeg arbeider med folk som i perioder er tett på regjering og statsrådene. Og ut fra det jeg hører så blir objektive analyser og rett og slett fakta mer eller mindre avvist eller bortforklar fordi man trolig har en ideologisk formening om at verden fungerer litt annerledes. Og er man der at ren matematikk ikke lenger virker overbevisende - vel da har ikke budsender ett problem., men mottaker.  Det er jo dette underliggende spøkelset der rene fakta og ren matematikk ikke lenger forstås som er bekymringsfullt i lengden.

filtvet

Lederen i Mdg Oslo har aldri hatt en vanlig jobb..... forklarer mye.

Uansett - nå er det ikke lenger lønnsomt med elbil i Oslo - og hvis man må lade kan man like godt hurtiglade.

Pussig at mdg/sv/ap alltid skader de fattigste.

Moas

Sitat fra: filtvet på fredag 09. desember 2022, klokken 11:53
Pussig at mdg/sv/ap alltid skader de fattigste.
De er flinke til å løpe etter journalister og bruke disse til å spre gladsakene sine. Det du og jeg blir sittende å betale sure skatter og avgifter for etterpå vil de ikke snakke om..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Håkon77

Sitat fra: DagfinnN på fredag 09. desember 2022, klokken 10:38
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. desember 2022, klokken 10:05
Det er fredag - så fakta med et tilsnitt av harselering  burde være helt ok. Hvorfor setter kommunen opp prisene da? Det er langt over selvkost dette de driver med om da ikke analysen er selvkost med ekstremt kort tidshorisont...de bruker dette til å få vekk bilene...det er det som er fakta
Humor har jeg veldig sans for, men du bør egentlig skrive et ord om at innlegget er å betrakte som humor. Face til face kan man skjønne det, men bare som tekst ikke alltid lett å forstå. Jeg har bommet på det mange ganger når jeg har skrevet ironisk.
Til saken:
Skjønner at du hater MDG, men så vidt jeg vet har vel ikke de flertall i byrådet?
Hvordan kan du da underbygge påstand om at bilene skal vekk overalt i Oslo som fakta. Ja, har hørt om bilfri soner i sentrum og det synes veldig mange er bra. Se til andre byer i verden hvor de fleste er fornøyd med dette.
Jeg synes også at prisene på kommunal lading i Oslo er blitt helt horrible og fortjener all saklig kritikk. Jeg har en datter som bor i blokk, er avhengig av kommunal lading og bor over en times gåtur fra sentrum. Det kommer nok aldri til å bli bilfri sone der. Så argumentet om at biler skal fjernes overalt hvor det er kommunale ladere holder ikke.
Det er ikke noen skjult agenda de har. Målet er at personbilen skal vekk. Det har de sagt offentlig. I en by skal man gå, sykle eller reise kollektivt. De er allerede i gang med dette. Bomringen setter stadig opp prisene for å få folk til å kjøre mindre. Det er for billig når folk fortsatt velger bilen sa en oppgitt politiker på tv. Og så har de effektivt fjernet tusenvis av parkeringsplasser innenfor ring 2 med sykkelfelt og utsetting av steiner langs veier. Ett forslag nå nylig var å pålegge bedrifter å ta betalt for ansattes parkeringplasser.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

hELgenen

Her er en artikkel fra motor

https://www.motor.no/aktuelt/syvdobling-i-ladeprisene-i-oslo/238585

Mon tro om senvirkninger fra korona kan ha hatt betydning her...en må jo faktisk tørre å stille spørsmålet

DagfinnN

Nå er det vel snart kommunevalg. Der har alle mulighet til å stemme det parti som støtter de sakene som betyr noe. Da er det bare en ting å gjøre: Bruke stemmeretten.
Om et parti som den enkelte misliker vinner, er det likevel bare å akseptere velgernes valg. Ikke gjøre som Donald.
Om selve saken synes jeg det er helt håpløst med den dyre kommunale ladingen nå. Det har vært gunstig for en stund siden, men ikke lenger. Veldig skuffende. Nå er det heldigvis så mange som bruker Elbil i Oslo at stemmene fra disse kan være avgjørende.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Ingeniøren

#22
Veldig glad jeg klarer meg med å besøke Oslo noen få ganger i året...siden min stemme ikke gjelder der.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Daniel_0007

Sitat fra: DagfinnN på fredag 09. desember 2022, klokken 15:43
Nå er det vel snart kommunevalg. Der har alle mulighet til å stemme det parti som støtter de sakene som betyr noe. Da er det bare en ting å gjøre: Bruke stemmeretten.
Om et parti som den enkelte misliker vinner, er det likevel bare å akseptere velgernes valg. Ikke gjøre som Donald.
Om selve saken synes jeg det er helt håpløst med den dyre kommunale ladingen nå. Det har vært gunstig for en stund siden, men ikke lenger. Veldig skuffende. Nå er det heldigvis så mange som bruker Elbil i Oslo at stemmene fra disse kan være avgjørende.

Problemet er at ingen av de andre partiene bryr seg noe særlig om bilen med unntak av frp og folkets parti tidligere fnb og frp bryr seg egentlig mest om fosil bilen så de hadde nok gladelig økt ladeprisene mot at bompengene går ned
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

I tillegg til å øke ladeprisene med en grotesk stor prisøkning, og derved gjør laderne uitneressant for de aller fleste, har vel kommunen under MDG og AP og SV underlevert på utbygging av offentlige AC ladeplasser. Men nå har vi vel egentlig sett hvorfor kommunen ikke har satt opp nok ladere i forhold til forventet behov. De har tydeligvis hatt en agenda om å fjerne disse og få også elbilene vekk, så da kan man like godt trenere egne lovnader.

https://vartoslo.no/beboerparkering-elbil-oslo/ved-a-ta-bort-ytterligere-ladeplasser-og-ikke-bygge-ut-nye-gjor-byradet-hverdagen-for-elbilister-uutholdelig/379767

"Oslo kommune har bygget 479 færre ladepunkter enn planlagt i år. Målet var 2.050 innen utgangen av 2019, men fasiten er 1.571 nye punkter."

https://e24.no/teknologi/i/b5JWev/ladekoeene-redusert-da-oslo-innfoerte-avgift
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Har iblant lekt med tanken at Oslo styres slik at man prøver å støte ut mennesker som ikke er enig i byrådets politikk. En slags gerrymandering der målet er å få uenige velgere å flytte ut av Oslo gjennom aktivt å gjøre livet til slike mennesker vanskeligere.
Man snakker så fint om mangfold,men det man prøver å oppnå er altså politisk ensretting gjennom å renske ut mulige motstandere fra bydel til bydel og til slutt ut av hele Oslo.  Når man tenker etter og ser hva som utfolder seg i praktisk politikk så er det jo slik at en må undres om det skal være plass til mennesker med behov for bil i hovedstaden. Det er mange måter å arbeide på for å beholde makten. Stalin sendte jo menneskene han anså som en utfordring til "langtvekkistan".. Byrådet burde jo anerkjenne at mennesker er forskjellig med ulike behov i en storby,men en kan jo saktens undres....

daktari

Tmgode poenger over. Sjekket nå 7 kW laderne rett ved her, en lørdag formiddag 49,- timen.

Det er ingen balanse eller kompromissvilje med dagens byråd, men de brun-grønne miljøfascistene samt AP går i bøtta neste valg. De kan ikke suge penger ut av folk uten at det straffer seg ved å øke alle avgifter (vann, renovasjon osv.) Vanlige folks tur, fortolket som "kompiser av Mdg som bor uten bil i arvet leilighet på løkka". De får det bedre uten eiendomsskatt, sentralfyring, støtte til sykkelkjøp osv. Alle andre får det kjipere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Når nyheten når verden der ute, at "elbilens hovedstad" må ta 2-4 euro/dollar pr. mil med elbil/for gatelading, så tipper jeg det er godt argument for andre land / byer å utsette elektrifiseringen. Oslo som eier av "nedbetalt" Hydropower magasin og elvekraft må ta såpas for at dette skal gå rundt.

Store deler av verden har ikke samme kollektiv infrastruktur og restriksjoner på bruk av bil ,som Oslo, men de vil se på hva koster en elbil å kjøpe (Norway har den 0 avgift), men utfordringen med lading er det som kanskje hindrer, da det er normalt å parkere i gaten for mange i by.  Mange vil da tenke at lading
= 2-3 ganger så dyrt som bensin (alle land har ikke samme skattenivå på drivstoff som Norge).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

eisa01

Har gjort litt kalkulasjoner, og syns ikke 5 kr/kWh er så ille, når prisen i strømmarkedet er rundt 4 kr/kWh? De gamle prisene på 2 kr/kWh ville vært et stort tapsprosjekt. Det er vel til og med billigere enn lading for folk med hus og strømstøtte?

Men, det er et par ting som bør bli gjort:
* Kreve autentisering og betaling for selve ladingen - nå kan folk snike til seg dyr strøm ved å ikke betale for parkeringen med minimal sjanse for å bli oppdaget
* Vurdere om man bør ha en minutt-avgift for parkeringen, og energiavgift for ladingen

Siste punktet er jeg litt usikker på – ladeplasser er en knapphet, og folk må se verdien av å velge biler uten elendig ladehastighet (3.6 kW) – ellers må man bygge ut nesten dobbelt så mange ladere

En annen ting som bør endres er at det fortsatt er gratis parkering og lading på Vulkan P-hus – der er det nå så populært at bildelingsaktørene sliter med å finne ladeplasser til bilene sine. Bilkollektivet er i ferd med å legge ned tilbudet sitt der – har bare en bil igjen


Antatt 7.2 kW 09-20 20-09
Ladetid (3054) 49 35
Elbil parkering (2300) 15 0
Fossil parkering (2300) 50 0

Pris per kWh 6,8 4,9
Pris per kWh (eksl. parkering) 4,7 4,9

Gammel sats 28 13
Pris per kWh 3,9 1,8
Pris per kWh (eksl. parkering) 1,8 1,8

daktari

Sitat fra: eisa01 på lørdag 10. desember 2022, klokken 16:28
Har gjort litt kalkulasjoner, og syns ikke 5 kr/kWh er så ille, når prisen i strømmarkedet er rundt 4 kr/kWh? De gamle prisene på 2 kr/kWh ville vært et stort tapsprosjekt. Det er vel til og med billigere enn lading for folk med hus og strømstøtte?

Men, det er et par ting som bør bli gjort:
* Kreve autentisering og betaling for selve ladingen - nå kan folk snike til seg dyr strøm ved å ikke betale for parkeringen med minimal sjanse for å bli oppdaget
* Vurdere om man bør ha en minutt-avgift for parkeringen, og energiavgift for ladingen

Siste punktet er jeg litt usikker på – ladeplasser er en knapphet, og folk må se verdien av å velge biler uten elendig ladehastighet (3.6 kW) – ellers må man bygge ut nesten dobbelt så mange ladere

En annen ting som bør endres er at det fortsatt er gratis parkering og lading på Vulkan P-hus – der er det nå så populært at bildelingsaktørene sliter med å finne ladeplasser til bilene sine. Bilkollektivet er i ferd med å legge ned tilbudet sitt der – har bare en bil igjen


Antatt 7.2 kW 09-20 20-09
Ladetid (3054) 49 35
Elbil parkering (2300) 15 0
Fossil parkering (2300) 50 0

Pris per kWh 6,8 4,9
Pris per kWh (eksl. parkering) 4,7 4,9

Gammel sats 28 13
Pris per kWh 3,9 1,8
Pris per kWh (eksl. parkering) 1,8 1,8

tallene dine er feil, det koster over 7 pr kWh fordi man får ikke fullt 7 kW som oftest. Noen biler får bare halvparten og må ut med over 14 pr kWh.

Prisøkningen er å skyte alle som bor i blokk med elbil i ryggen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA