Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterihelse på 7-8 år gamle biler

Startet av Geir81, onsdag 07. desember 2022, klokken 21:40

« forrige - neste »

Geir81

Hei, jeg vurderer å kjøpe 2014-2016 modell Outlander PHEV. Jeg prøvekjørte en idag, og har noen spørsmål til dere som har erfaring disse bilene.

I 5 minusgrader viste guessometeret 19km elektrisk rekkevidde ved fullladet batteri. Er det omtrent i tråd med hva dere andre med 7-8 år gamle biler opplever? Er det realistisk å tenke at 19km ved 5 minusgrader kan tilsvare rundt 30km sommerstid med 20 varmegrader?

Jeg har fra før en Kia Soul EV 2015. Her var det knapt noe merkbart kapasitetstap de første årene, men etter at garantitiden var ute har kapasiteten nærmest stupt og den opplevde rekkevidden er nede på rundt 40-50% av "ny" kapasitet. Kapasitetstapet begynte sakte, og aksellererer etterhvert som batteriet blir eldre. Er vel ikke til å legge skjul på at det gjør meg litt engstelig for kapasitetstap når jeg vurderer å kjøpe Outlander. Er det noen som har lignende erfaringer med batteriet i Outlander PHEV, eller tåler de alderen og kilometerne forholdsvis godt?

Er det andre ting med disse bilene jeg burde være klar over og undersøke før kjøp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA