Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RTTI borte etter nykjøpt Connected Booster

Startet av Diesel.Skater, tirsdag 06. desember 2022, klokken 19:02

« forrige - neste »

Diesel.Skater

Jeg kjøpte ny Connected Booster sist fredag, men trafikkinfo er borte fra navigasjonen, jeg hadde det inntil oppdateringen. Noen som har opplevd det samme etter kjøpet?

Bavaria og appen sier at alt er betalt og gyldig til nov 2023, jeg har kvitteringer på kjøpet, men så er jeg usikker på Connected Drive-tjenesten. Jeg har ringt de et par ganger og jeg har alt riktig huket av i menyene, har oppdatert bilen med Connected Drive, Option-knappen osv som anbefalt mange ganger men uten hell.

To ting jeg ble anbefalt på mail eller tlf:
- Å holde inn volumknappen i 30-60 sek skal slukke displayet og restarte systemet. Det skjer ikke hos meg, mute-symbolet kommer på displayet så knappen virker, men systemet slukker ikke.
- Å trykke tre ganger raskt på Start-knappen skal sette bilen i diagnose-modus. Det skjer ikke hos meg.

Den siste har jeg lest meg til gjelder System 7 BMWer, i3'en er visst ikke det.

Så nå lurer jeg på om bilen er kadaver eller om folk vet hva de driver med ...

Orbit

#1
Det er mye trøbbel med Connected-tjenestene om dagen. (Jeg manglet selv mulighet til å få status fra bil opp i app'en). Beskjeden fra support om restart er en del av standardsvar de sender til alle, men det står også i eposten jeg har fått at dette ikke nødvendigvis fungerer på alle modeller (f.eks. i3, som du har funnet ut).

Et annet forslag de kom med til meg var å resintallere app'en, men da klarer ikke app lenger å se at jeg har en bil tilknyttet min konto. Dersom jeg prøver å legge til bilen på nytt, får jeg beskjed om at den allerede er tilknyttet en annen eier. Jeg har da valgt å endre dette og registrere bilen på nytt på meg, inkl fått godkjenningskode sendt til min bil. Selve registreringen ser ut til å fungere, men bilen kommer ennå ikke opp i app.

Jeg kan derfor ikke lenger sende f.eks. kommando om oppvarming til bil fra app (som fungerte, selv om jeg ikke fikk status tilbake.) Så evt forslag om reinstallasjon av app bør en være forsiktig med å følge dersom det er viktig å kunne fjernvarme bilen.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Diesel.Skater

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. desember 2022, klokken 20:27
Det er mye trøbbel med Connected-tjenestene om dagen.

Ergelig at du ikke får varmet opp bilen ja. Så nå at app'en er forandret så kanskje ikke rart de har problemer, nå har de dyttet lade- og klimakontrollen noen tæpp ned i en undermeny Electromobility. Er det noe jeg bruker så er det å forvarme bilen. Fint at du kom med advarselet om å slette/reinstallere appen, da vet jeg at jeg skal prøve å la det være, for de på Connected Drive ser ut til å lese fra en oppskrift ...

De opplyste at de skulle skyfle meg videre til teknisk support, men ingen har ringt eller mailet ennå.

Orbit

Da har jeg fått bil og oppdatert status tilbake i apo'en (men ingen bekreftelse fra support på at problemene er løst).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

3Phase

#4
Opplever akkurat det samme med at RTTI er forsvunnet selv etter forlengelse av Connected Booster pakken. Ser i oversikten at denne nå er gyldig til november 2023. Har ikke kommet så langt at jeg har kontakta BMW ennå men tenkte å gjøre det.
Observerer at også On-Street Parking ser ut til å mangle, ikke at jeg nødvendigvis mister nattesøvnen av akkurat det.
Noe blir imidlertid oppdatert. Ser at nyheter og vær blir oppdater daglig. Det tyder vel på at tjenesten BMW Online fungerer.
Forstår heller ikke hvorfor Remote Service er en del av Connected Booster. Den har vi jo til evig tid. Er det slik at disse pakkene går på tvers av modeller og ikke alle har livstidsabbonement på Remote Service kanskje slik i3 har?

Jeg har heller ikke hatt problemer med at appen ikke har oppdatert seg. Ser på Facebook at mange mista kontakt med bilen 1. desember. Mulig dette henger sammen med tjenestene som ikke fungerer i bilen.

pberg

Hadde samme problem med booster-pakken - det løste seg etter at jeg gjorde dette:

SitatTakk for e-posten din fra 01.12.2022.

Om tjenestene ikke er tilgjengelig i din BMW, så anbefaler vi at du utfører en omstart av iDriven og en oppdatering av BMW-tjenestene i bilen.

For å omstarte iDrive systemet:
For å omstarte bilens iDrive må du holde inne volum/ radioknappen i ca. 30 - 60 sekunder og kan slippe knappen når skjermen skrur seg av. Den vil vanligvis skru seg på igjen etter et minutt eller to, men det er også mulig at man må skru den på igjen selv.
Tenningen må være på og husk å forsikre deg om at ladekabel ikke er tilkoblet. Du kan ikke kjøre under denne prosessen.
Det er ikke alle bilmodeller som reagerer på denne typen omstart, så om skjermen ikke skrur seg av innen et minutt kan du slippe knappen.

For å oppdatere tjenestene i bilen:
Gå til hovedmenyen og velg ConnectedDrive.
Trykk på "Option" knappen som du finner i bilens sentrale armlen.
Velg deretter "Update BMW Services" og bekreft med "OK".
Slå av bilen og vent i opptil 1 time i et område med god nettverksdekning.

Det vil si jeg lot bilen stå hele forrige lørdag uten å være plugget i, etter at jeg hadde tatt update BMW servces. Da var det plutselig i orden.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

3Phase

Ser at RTTI er kommet tilbake i kartet. Jeg prøvde en omstart av infotainmentsystemet slik som beskrevet. Ingenting skjer. Mulig det bare gjelder for de som har iDrive 5, altså pre facelift?
Prøvde også å velge Options fra ConnectedDrive menyen og der velge Oppdater. Det har jeg prøvd flere ganger tidligere også uten at det hjalp da.
Men, nå fungerer det igjen for meg iallfall. Godt mulig BMW fikk gitt et lite spark til riktig server også, slik at det nå bør fungere for de fleste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA