Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ventetid og levering ID.5

Startet av jan-c, fredag 28. oktober 2022, klokken 23:23

« forrige - neste »

jan-c

Det har vært en berg- og dalbane med tanke på estimert produksjonsuke, varierende fra uke 43/22 til uke 3/23, med "siste frist" uke 30/23.
I dag har jeg fått bekreftet at min bestilte ID.5 GTX, er låst for produksjon i uke 47/22.
Det blir spennede å se om jeg får den før nyttårsaften!
Pakker er førerassistent+, komfort+, design+ og infortainment+
Forøvrig suveren kommunikasjon med forhandler i perioden fra kontrakt i uke 10/22
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

Ny melding fra forhandler i dag. Ny kode som betyr "i produksjon". Vi er i slutten av uke 45, men uke 47 står fortsatt som produksjonsuke.
Vi vet ikke hva denne forskjellen konkret innebærer. Om den blir ferdig en uke tidligere enn antatt, takker jeg for det  :P
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

Håpet om tidligere produksjon og levering før nyttår, svinner.
Bilen stemplet inn på sjekkpunkt 1, 28.11.2022.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

Forhandler meldte i dag at bilen er meldt inn på sjekkpunkt 5 (av 8 ). Det går framover  :+1:
Men, jeg har ingen anelse om de forskjellige sjekkpunktene. Fant imidlertid denne oversikten på et engelsk id3-forum.
"
Checkpoint 1 is start of production.
Checkpoint 3 is the body shop.
Checkpoint 4 is the paint shop.
Checkpoint 5 is the start of final assembly.
Checkpoint 7 is final assembly complete.
Checkpoint 8 is final inspection.
"

Om dette er riktig, vet jeg ikke, men det gir meg litt mening. Ser ut som om bilen er kommet til den kritiske fasen: Er alle deler tilgjengelig, f.eks. På gode dager tenker jeg at biler ikke blir satt i produksjon før alle deler er på plass.
Noen som vet noe mer?
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

#4
Forhandler melder i dag at bilen ble sjekket ut fra fabrikken 8.12.22, og at den nå står i Bremerhaven og venter på båt. Jeg tipper det er mange andre kunder som kan glede seg over tilsvarende.
Jeg hører, mellom linjene, at forhandler ikke garanterer leverering før nyttår. Bilen kan bli registrert på kunde seinest 31.12.22, så snart den er landet i Norge, og tollpapirer mm er godkjent. Dermed er det 2022 bestemmelser som gjelder, selv om den blir utlevert etter nyttår.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

Serviceinnstilt forhandler ringte i morges, og han kunne fortelle at bilen nå har landet i Oslo  :D
Den skal gjennom klargøring på Bekkelagskaia, før den kvitteres ut til forhandler. Da kan nyregistrering skje, og høyst sansynlig innen 31.12.2022. Forhandler gjør "alt" for å få den klar i romjula. Hurra!
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

e-Stig

Hurra!

Strøken oppfølging hele veien her, altså! ;D
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

jan-c

Sitat fra: e-Stig på onsdag 21. desember 2022, klokken 15:50
Hurra!
Strøken oppfølging hele veien her, altså! ;D
Ja, helt nydelig kommunikasjon med selger hele veien :)
I dag tikka det inn en melding fra Statens Vegvesen med spørsmål om jeg ville vedkjenne meg at en rød ID.5 gtx ble registrert i mitt navn. Det bekreftet jeg!
Ringte selger og fikk dagens info: Bilen står i Oslo, Transportør bekreftet transport, og er sannsynligvis på plass hos forhandler i morgen. Registrering blir gjort snarest, og i "god tid" før nyttår. Forhandler får inn en bråte biler, og kunne ikke si hvor i køen jeg er; kanskje romjula - seinest rett over nyttår. Dette kan jeg leve med :)
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

aleksandrium

Blir ikke bilen ferdig registrert når du aksepterer meldinga fra Vegvesenet? Har en bil som kommer med siste båten den 29. desember, litt spent på registreringsprosessen.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

jan-c

Sitat fra: aleksandrium på fredag 23. desember 2022, klokken 16:30
Blir ikke bilen ferdig registrert når du aksepterer meldinga fra Vegvesenet? Har en bil som kommer med siste båten den 29. desember, litt spent på registreringsprosessen.
Jeg fikk melding på SMS:
"...Forhandler.... har sendt deg en forespørsel om førstegangsregistrering for VOLKSWAGEN, ID.5 GTX 220 KW, farge: Rød. Logg deg inn på våre nettsider for å godkjenne eller avvise forespørselen."

Jeg godkjente, og fikk følgende informasjon:
"Eierskap godkjent - kjøretøy ikke registrert
Du har godkjent eierskap på en rød VOLKSWAGEN ID.5 GTX 220 KW med understellsnummer

Hva skjer nå?
Hvis forhandler skal fullføre registreringen:
Forhandler gir deg beskjed dersom det er mer som må ordnes før kjøretøyet kan registreres. Det er forhandler som fullfører registreringen og utleverer skilt og midlertidig vognkort.
Hvis du selv skal fullføre registreringen:
Skal du registrere kjøretøyet selv, sjekk hvilke forhold som må være i orden før du kan fullføre registrering av kjøretøyet."
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

På grunn av utfordrende forhold på veiene i juletiden, er det forsinkelse i den siste transportetappen. Forhandler har fulgt opp daglig, men nå er det transportøren som har all makt. Uansett er bilen registrert og har fått nummeret sitt. Kanskje får jeg den i morgen, men jeg må vel holde igjen på rakettene (som jeg ikke kommer til å ha) til over nyttår.

Jeg ser at det er mange IDer som registreres i disse dager, og ønsker alle, og spesielt alle de, som har ventet betydelig lenger enn meg, lykke til med ny bil  :)
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

I dag fikk jeg beskjed om at transporten hadde løsnet. Avtalt utlevering torsdag formiddag.
Det betyr 300 dager eller 9 måneder 25 dagers leveringstid.
Jeg kommer tilbake med en kort rapport om utleveringen.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

Ventetiden er over  :+1:
Møtte hos forhandler som stod klar med bilen og god eplemost  :)
Effektivt ordna vi det kontraktsmessige, og oppdaga til vår overraskelse av på den første signerte kontrakten var uke 52/2022 angitt som leveransedato, med siste 30/2023.
Han gikk raskt gjennom de viktigste forholdene ved bilen, og koblet opp bilen med connectID. Det gikk som smurt.
Tusen takk til Albjerk Bil Ringerike for en transparent kommunikasjon i hele prosessen. Uten den servicen, hadde tiden vært tung.
-----
Kom hjem etter å ha kjørt noen mil, parkerte og slappet litt av, før resten av familien fikk en prøvetur. Stor var min overraskelse at S-PIN fra tiden med e-Golf ikke fungerte. Det ble sperre, og jeg måtte kjøre demotur med begrensa demonstrasjon. Passasjerene var veldig fornøyde uansett.
Åpna mac'en for å resette S-PIN, men da gikk det helt i loop med avlogging, innlogging og ikke noe skjedde. Totalt frustrert, blodtrykket på maks. Lette i flere fora for og finne ut, fant en veiledning fra VW, men det samme skjedde hver gang; avlogget. Vurderte sterkt å slette hele brukerkontoen, åpne en ny, for å få laget en ny S-PIN.
Plutselig slo det ned i meg: hva med en WindowsPC? Tok 90 sekunder fra jeg fikk den i fanget til jeg hadde erstattet S-PIN og bilen gikk i mitt navn.
------
Bilen og kjøreopplevelsen passer meg som hånd i hanska. På dette vinterføret, fikk jeg litt 'glipp' på bakhjula i rundkjøringer, men det retta seg nesten før jeg oppfattet det. På motorvei og fylkesveier med normalt vinterføre suste vi bare avgårde. En deilig opplevelse. Jeg gleder meg videre. Takk for oppmerksomheten.

PS! Hadde versjon 3.1.0 før jeg starta fra forhandler. Melding om oppdatering, og den aktiverte forhandler. Da jeg var hjemme hadde bilen versjon 3.2.0. 1 time hadde forløpt.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

daktari

Fint å høre at 3.1 til 3.2 ota funker bra!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jan-c

Sitat fra: daktari på fredag 06. januar 2023, klokken 08:33
Fint å høre at 3.1 til 3.2 ota funker bra!
Ja, det var overraskende "sømløst".
Jeg har ingen erfaring fra ID, så hva som eventuelt er nytt/fikset må jeg lese meg til :p
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA