Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeaapparat/varmepumpe har kutta ut

Startet av Svein_H, mandag 05. desember 2022, klokken 09:30

« forrige - neste »

Svein_H

I dag tidlig da jeg dro innover på jobb oppdaget jeg at varmeapparatet ikke funket. Uansett hva jeg prøvde (av/på med AC, ECO og defroster, og til slutt av/på med hele varmeapparatet samt restart av bilen) blåste det bare kaldt, så jeg ble til slutt nødt til å skru ned vifta. Typisk at dette skulle skje akkurat den morgenen det er som kaldest!

Heldigvis hadde jeg setevarme, men det ble å varme en og en hånd vekselvis mellom lår og sete underveis, og det kom godt med frostrøyk ut av munnen før jeg var framme på jobb.

Jeg satte på forvarming i går kveld, men den var ikke aktiv i dag. Likevel merket jeg godt at det var en lunk i bilen da jeg kom ut i garasjen, så forvarmingen hadde nok kuttet ut like før. La også merke til at tempmåleren i bilen hadde tatt kvelden og bare viste --, så jeg mistenker at det kan være en sammenheng her. Kan det rett og slett være en sikring, ev. en liten sensor som er gåen? Noen andre som har opplevd dette og har en enkel fiks? Har nettopp lagt ut snaut 9000,- for ny vannpumpe, så jeg vil helst ikke bruke opp brorparten av julebudsjettet på enda et kostbart verkstedbesøk...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

I think I read somewhere some time ago that if the outside temperature sensor (located under the right outside mirror if I recall correctly) goes kaput, that affects how the AC works. So that might be your problem...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

#2
Sitat fra: minibiti på mandag 05. desember 2022, klokken 09:54
I think I read somewhere some time ago that if the outside temperature sensor (located under the right outside mirror if I recall correctly) goes kaput, that affects how the AC works. So that might be your problem...

Takk for raskt svar og tips, da skal jeg få sjekket opp det videre!  :+1:

Edit: Fant igjen denne tråden her, det høres ganske sannsynlig ut ja: https://elbilforum.no/index.php?topic=43908.0
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Motorforum bekrefter at varmeapparatet ikke virker når tempmåleren viser --. Samtidig fikk jeg også vite at defekt sensor krever bytte av hele sidespeilet, og dermed kommer moroa på nesten 7000,-. Ganske horribelt syns jeg..!

Imidlertid oppdaget jeg i ettermiddag, da jeg skulle hjem fra jobb, at det mest sannsynlig kun er dårlig kontakt ved sensoren. Tempmåleren funket fint med speilene innfelt, og etter å ha felt de ut og inn X antall ganger våknet sensoren til live igjen også ved utfelte speil. Temperaturen viste først spinnville verdier og vandret fra +10 til -40 gjentatte ganger, falt ut av og til før den våknet igjen, og stabiliserte seg til slutt på det som føles som korrekt utetemperatur.

Så lenge tempmåleren viste et tall (alt annet enn --) funket varmeapparatet, og det er det viktigste for meg. Da får jeg heller drite i at den viser feil så lenge jeg har det varmt inni bilen, og i verste fall kjøre med speilene innfelt i korte perioder for å varme opp kupeen. Å punge ut 7000 kroner for et nytt speil nå rett før jul er uansett ikke aktuelt, hvertfall ikke hvis det kun er dårlig kontakt som er årsaken.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Helge

#4
Helt hårreisende synes jeg også. Før vi her i familien kjøpte vår første ZOE (2020 Intense) hadde vi allerede hatt 6 biler som hadde utetemperatur sensor i utvendig speil der 4 hadde i venstre speil og 2 i høyre. På ikke mindre en 3 av bilene gikk sensorene i stykker og måtte byttes (men nå var 2 av de tre bilene en god del år gamle da). På alle bilene var det fullt mulig å få kjøpe originale sensorer som separat del. Litt pirk og herk å bytte, men fullt overkommelig. INGEN av de tre sensorene kostet over tusenlappen.

For hva er slik temperatursensorer? Jo det er vel nesten uten unntak temperaturavhengige motstander og slike er ikke dyre. Så om man finner ut hvor mange ohm den originale til bilen viser ved f.eks. -10, 0, + 10 og +20 grader så kan man kjøpe en uoriginal sensor/motstand. Som en nødløsning eller for en kort periode til man får tak i passende sensor kan man også bruke en fast motstand dersom man selv klarer å koble til denne. Temperaturen som vises vil være feil, men varmeapparatet/klima vil fungere.

Vi hadde forøvrig litt hell i uhellet da vi for noen måneder siden kjøpte en brukt 2020 Edition One som viste seg å ha feil på innfellingsmekanismen i begge sidespeilene. Fikk 2 nye speil på garantien og da med helt ny temperatursensor  :) . Det som slett ikke er kjekt (uholdbart  >:( ) er at bilen har stått på verksted i 6 - 7 uker (og står der fortsatt) i påvente av andre deler som må byttes.

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Svein_H

Auda, det var ikke kjekt nei, håper det ordner seg!

Nå har sensoren min funket problemfritt etter at jeg fikk liv i den igjen, så jeg kommer ikke til å følge opp saken videre før den ev. begynner å trøble på samme måte senere. Muligens litt søkt, men jeg vasket bilen i maskin dagen før dette skjedde, og jeg bruker veldig sjelden maskinvask. Kan det være en sammenheng her, eller kun tilfeldigheter?

Damer kan være sære, og franske damer i særdeleshet, så jeg aner ikke hva jeg ev. har gjort galt for å fornærme henne. Nye sko til nesten 8500,- (les: sommerdekk) har jeg også nettopp spandert på henne, og hun har bare såvidt brukt dem før jeg måtte pakke de vekk igjen! :P
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jan-Atle

Sitat fra: Svein_H på onsdag 07. desember 2022, klokken 17:58
Muligens litt søkt, men jeg vasket bilen i maskin dagen før dette skjedde, og jeg bruker veldig sjelden maskinvask. Kan det være en sammenheng her, eller kun tilfeldigheter?

Jeg har opplevd at temperatursensor har oppført seg rart etter maskinvask.
Jeg mener at det har skjedd flere ganger på vår bil, så jeg tenker at det er en sammenheng her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA