Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolasjonsfeil tolke måleresultater

Startet av Bac, søndag 04. desember 2022, klokken 16:13

« forrige - neste »

Bac

Hei. Jeg har isolasjonsfeil som har kommet å godt i det siste. Har fått hjelp til å lese ut feilkoder. Nå har jeg tatt ned batteri kassen og vedlagt ligger måleresultater. Alle mål bortsett fra spenning over polene er målt med 1kohm motstand i paralell. Er det noen som kan hjelpe meg å tolke resultatene?

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Torn

Hei.

Litt vanskelig å si noe sikkert om dette, ser ut som 10B? viser 50 mV.  Resten er endel lavere.
Hvis man bare ser på dette så kan det indikere 10B, men det kan også være at samlet jordfeil fra "mange" batterier totalt gir feilmelding.

Jeg har testet endel av mine batterier med hjelp av megger. 
- Satte batteriet i en aluminiumsform med litt saltvann.
- Megget med 250Volt mellom Al formen og +/-
- Husker ikke verdiene jeg fikk men det var tydelig forskjell på god/brukbar og de som var dårlig.

Hvor i landet holder du til?


Tor
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Bac

Alle batterikabler og slanger er frakoblet ja


Ingen dum ide å megge nei. Det bør vel gi mer riktig resultater enn bare voltmeter.

Vurderer nå å løfte ut alle batteriene for å se etter lekkasjer

Holder til i Grimstad

elektrolux

Hvorfor tolke?

Med blokkene frakoblet hverandre er de neste skrittene enkle:

- Merk og køft ut samtlige blokker. Ha 8mm løfteører klar siden Think limte blokkene til kassen.
- Se etter lut i kassen og marker tilhørende blokk
- Rens kassen og mal opp med epoxy maling
- Legg gummimatte i bunn og retuner alle blokker med lik høy spenning. Blokker som avviker med mer enn 0.1V bør sjekkes nøye
- Rens polene og koble sammen. Sett på last og mål spenningsfall over kablene mellom blokkene og fiks dem med høy overgangsmotstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bac

Takk for utfyllende svar. Kan du utdype det siste punktet litt mer? Hvor stor last bør de testes med? Du skriver måle over kablene. Er dette bare for å teste tilkobling på hvert batteri.

Løftet opp noen batterier idag og ser litt fukt. Men e skal ta ut alle å få en oversikt

elektrolux

Think sitt eget varmeapparat er en god last.  Har selv brukt en 5 kw byggtørker som gir rundt 2,5 kW last på 114V.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bac

Det var en god ide med byggtørke eller varmeovn ja. Men er dette bare for å sjekke tilkoblingene på hver pol på batteriene?


elektrolux

Sitat fra: Bac på tirsdag 06. desember 2022, klokken 17:34
Det var en god ide med byggtørke eller varmeovn ja. Men er dette bare for å sjekke tilkoblingene på hver pol på batteriene?

Både det og genial måte å måle blokkspenning under belastning.  Skal være lik innenfor 0,1V

Ser på det røde klisteret at Mantena har testet dette batteriet i sin tid. Mistenker at de kjørte hele pakken ned mens de målte blokkspenninger med 5-10 Ahr intervaller og stoppet idet en blokk/celle kollapset.

Vi kjørte samlet ned til ca 60 Ahr enten ved kjøring før test eller samlet etter demontering for så å ta hver blokk individuelt ned til 5V. Dermed påførte vi ingen skader på de svakeste cellene og kunne supplementere med gode blokker der det var behov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Jeg er enig med Elekrolux i at du må sjekke celler med avvik.

Men har selv kjørt med 0.5V forskjell i hytt og pine for å teste og den pakken varte over 2 år..
Søppelpakke deluxe som bare leverte...

:-)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Bac

Balje og saltvann står klart for megging. Håper å få tatt en testrunder neste uke.

Til deg som beskrev dette lenger oppe her: hvor lenge lot du hvert batteri stå i vann før du megget? Og hvor høyt senket du det ned? Jeg antar 3-4cm er nok...

Torn

Sitat fra: Bac på torsdag 02. mars 2023, klokken 21:04Balje og saltvann står klart for megging. Håper å få tatt en testrunder neste uke.

Til deg som beskrev dette lenger oppe her: hvor lenge lot du hvert batteri stå i vann før du megget? Og hvor høyt senket du det ned? Jeg antar 3-4cm er nok...


Jeg antar at de fleste micro sprekker i batteriet er i bunnen.  Dermed hadde jeg bare noen få cm med saltvann i baljen.
Satte bare batteriet nedi og målte etter ca 1 min.  Alt som viste antydning til avvik fra de som hadde stor motstand plukket jeg bort.
Siden det var tydelig forskjell på "gode" og avvikende batterier så testet jeg ikke med høyere spenning på megger.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA