Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt e-tron 55 trygt valg?

Startet av ombjerkvik, lørdag 03. desember 2022, klokken 20:02

« forrige - neste »

ombjerkvik

Et par år gammel e-tron 55, er det trygt valg? La oss si maks 75k på telleren.
Tenker spesielt på kostnader generelt (service etc.)
Noe man bør være obs på?
Evt, bør man heller velge noe annet?
(3 barn og trenger noe bredde i baksetet)

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Fonn

Vi har i en mellom periode gått fra E-tron til Leaf (2014), med 2 barneseter og en pute. Audien er kanskje 1-2 cm bredere i baksetet, det riktige er vell å si bredere mellom isofix festene.
Det er nok mere valg av bilstoler, som er avgjørende.

elektro

Godt poeng, mellom isofix festene er det mest interessante målet. Jeg vil si at hvis mer enn ett barn sitter i barnesete, er ikke e-tron optimal til tre barn. Men det er det veldig få elbiler, eller biler generelt, som er. Unntatt flerbruksbiler. (Hvis noen har tips til en smal pute som passer i midten, mellom to barneseter, mottas dette med takk.)

Utover det sitter til og med tre voksne helt greit bak i e-tron, som etter min mening har blant den beste høyden/lårstøtten av elbiler. MYE bedre enn EQB f.eks. Som har blitt en populær taxibil. e-tron har også isofix i forsetet som standard, samt at de fleste også har lys rundt beltefestene, selv om det er ekstrautstyr. Veldig kjekt!. Skillenett for bagasjen, hengerfeste, takrails og god lasteevne er på plass. Jeg har også tatt ut den doble bunnen i frunken og lagt dekrep sett osv. andre steder, uten isoporen. Det frigjør litt plass og gjør bilen enda mer praktisk.

4-soners klima og varme i baksetene er ekstrautstyr som kan være ok å ha. (Selv om det vel ikke er varme i midten?) Mørke ruter og integrerte solgardiner like så. Synes også panorama glasstak er trivelig i baksetet. NB: Sidekollisjonsputer er ekstrautstyr..! (og noe omdiskutert når det gjelder barn.) Tipper de fleste biler har det. Men ikke alle.

En annen ting du skal være klar over er at importerte biler som regel ikke har dobbelt varmeapparat. Selv om de lærde strides om hvorvidt det er nødvendig.

Så, e-tron er ikke det enkleste kjøpet pga. mye utstyr å holde styr på. Dette er bare noe. :) Med med de nye avgiftene og leveringstidene på de fleste nye biler, synes jeg imidlertid en brukt e-tron 55 kan være et godt kjøp.

Så får tiden vise om det er mye feil på de etter garantiutløp. Har jo fått byttet ladeport og LED lista selv blant annet, og venter på nr. 2 (da blir det fem nye år garanti på den). Men i forhold til antallet biler på veien har jeg hørt om få motor/batteri havarier ila. de første fire årene. Så bilen er driftssikker nok. Så langt.. men det er jo mye dyrt utstyr som kan ryke etterhvert, bla. luftfjæring. Dekk i denne dimensjonen er heller ikke gratis.

Målinger foretatt i denne gruppa tyder også på lite degradering av batteriet. Men det er klart, vær kritisk til hvordan bilen har vært holdt - og still spørsmål om ladevaner.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jan-Børre Olsen

Luftbelgene er ikke så veldig dyre og overkommelig å bytte. Her har Audi gjort noe riktig og konstruert det separat(bak) slik at belg og demper er hver for seg. I tillegg virker det som Audi får til luftfjæring mye bedre enn de fleste andre og generelt varer like godt som vanlig spralfjærer.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

janbanan

Sitat fra: elektro på søndag 04. desember 2022, klokken 08:57
Men i forhold til antallet biler på veien har jeg hørt om få motor/batteri havarier ila. de første fire årene.
På min 50, ble bakre motor byttet etter service. Det ble oppdaget kjølevæske et sted ikke skulle være.
En kollega kjøpte en brukt 55, også han fikk ny motor. Bakre motor hadde vesentlig høyere "trikkelyd" enn normalt. Lyden økte gradvis i styrke, og de hadde ikke reagert spesielt på det, men når jeg satt på så skjønte jeg at dette var unormalt høy hyl fra motoren.

Begg tilfellene gikk på garanti.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ombjerkvik

Har en noen år gammel MB -b electric så kjenner godt til motorbytte. 3 ganger til nå...
Har også vært audi eier i snart 20 år og vært fornøyd med bilene men har til gode å oppleve noe som helst positivt med Møller.

Øyvis Prøyvis

Jeg henger meg på @elektro sin beskrivelse av bilen med at dersom det er 3 barn i bilen og 2 eller 3 av dem skal sitte på pute/sete bak, så er e-tron ikke stor nok. Problemet er at det da blir nesten umulig å komme til beltefestene. Ellers er e-tron super. Det er god lasteplass i bagasjerommet og rommet under der reservehjul vanligvis ligger. Dette rommer utrolig mye når man skal på tur. Godt tips med "frunken", det har jeg ikke prøvd selv. Det å kunne trygt laste opp bagasjerommet i høyden pga sikkerhetsnettet er helt gull. Vi har også anskaffet oss en Audi skipose med forankringsseler som festes i bagasjerommet som gjør at vi kan frakte skien på en sikker måte uten å måtte sette på skiboksen når vi skal på kortere turer.
Når det gjelder Møller så hører jeg om veldig mange som klager. Selv har jeg vært kunde hos Gromstad i Arendal (Nissan, Caravelle, e-tron 50 og nå 55) som vel også er under Møller konsernet, og der har jeg bare lovord å komme med. Greit, de er nok ikke norges billigste, men servicen er god og jeg har alltid blitt møtt med imøtekommenhet og velvilje.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

elektro

Jeg synes også det har vært helt kurant å forholde seg til Møller, både med e-tron og for så vidt 7 år med e-Golf. På den slapp jeg å betale for en rekke ting også etter garantien. Har også hatt en A3 på leasing fra Erik Arnesen, aldri noe stress (heller ingen anmerkninger v. innlevering). De har aldri vært urimelige ifmb. hverken service eller skade, følger opp underveis, og jeg har fått gode tips om håndtering av forsikring, gratis lånebil, osv. Har brukt både Erik Arnesen Bryn, Ensjø, Kalbakken (VW) og Hvam.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ombjerkvik

Erik Arnesen er ikke Møller (enda) :) ble jeg fortalt da jeg snakket med dem sist. Min gamle A4 har stått der snart en uke nå grunnet de skulle kjøre en diagnose på dem.
Bare gode erfaringer med Erik Arnesen egentlig. (både Helsfyr og Bryn), så det blir evt. å forholde seg til de framover. Mercedes bilen derimot har ikke vært så grei men vi har stort sett hatt bedre lånebil i perioden så... (ID.5 gtx)
Ellers ikke så god erfaring med Møller Hvam og Haugesund.
Ja det er nok endel lokale forskjeller å oppdrive.

Fonn

Sitat fra: elektro på søndag 04. desember 2022, klokken 08:57
Godt poeng, mellom isofix festene er det mest interessante målet. Jeg vil si at hvis mer enn ett barn sitter i barnesete, er ikke e-tron optimal til tre barn. Men det er det veldig få elbiler, eller biler generelt, som er. Unntatt flerbruksbiler. (Hvis noen har tips til en smal pute som passer i midten, mellom to barneseter, mottas dette med takk.)

Du kjøper en pute på Thansen til 149kr, tar av trekket, og trimmer den litt. så googler du : seat belt extender, husk å kjøp den stive typen.

Øyvis Prøyvis

Hvis du googler "seat belt extender" så ser du også at de ikke er å anbefale med tanke på bruk sammen med barneseter. Setebeltet er der av en grunn og dersom det ikke er mulig å bruke det uten å enten modifisere/beskjære barnesetet eller sette på skjøtestykker så bør du la være. Hva er poenget med å kjøpe en bil med høy sikkerhet hvis du skal gå på akkord med sikkerheten med tanke på bilbelte?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Øyvis Prøyvis

Jeg aner ikke hvordan kvaliteten eller sikkerheten er på disse, men sjekk ut multimac https://www.multimac.com/home
Jeg tok bare et kjapt søk og det står på sidene at flere av modellene passer e-tron.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Fonn

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på søndag 04. desember 2022, klokken 22:20
Hvis du googler "seat belt extender" så ser du også at de ikke er å anbefale med tanke på bruk sammen med barneseter. Setebeltet er der av en grunn og dersom det ikke er mulig å bruke det uten å enten modifisere/beskjære barnesetet eller sette på skjøtestykker så bør du la være. Hva er poenget med å kjøpe en bil med høy sikkerhet hvis du skal gå på akkord med sikkerheten med tanke på bilbelte?
Det valget får en vurdere selv. på tur til barnehage kjører jeg forbi flere sånne, dem har gjort sine valg.

[/url]

ombjerkvik

Takk for gode svar folkens. Var på vei igår for å teste og signere kontrakt (merkeforhandler) med en 21 modell e-tron 55 sportback.
På veien fikk jeg en telefon fra en representant av et annet bilmerke og endte opp med å signere kontrakt på en Nio es8 7 seter.. Jaja, slik kan det gå..
Ser ut for at min tid som audi eier snart har en ende (eid Audi kontinuerlig siden 2000).
Barnas ve og vel og størrelse på bil ble utslagsgivende foran design og kjøreegenskaper...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA