Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke modeller/varianter vil vi se framover fra Tesla?

Startet av kodax, fredag 02. desember 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

kodax

Tesla Semi-leveranser begynner nå.
Neste ut er vel Cybertruck (som skal kunne bruke Semi sin megacharger)
Så Roadster 2.
Deretter en småbil. (Jeg tipper den blir kalt Model 4, så de får S.3.X.Y. C.4.R.S.)

Da har de vel platformer for å bygge det meste?
Semi kan sikkert modifiseres til å lage andre store kjøretøy; lastebiler, busser, USA-sized bobiler
Cybertruck til store varebiler, mindre bobiler og lastebiler
S/X til mindre varebiler.
Hva annet vil kunne komme?
(Med unntak av mer høytflyvende ideer som arbeidsmaskiner, båter, fly etc.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Dan Priestley (en Senior Manager of Tesla Semi Truck Engineering) sa i hvert fall på Semi-eventen at den har
"our new thousand-volt powertrain" og "there will be some more vehicles coming with that."
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

De skal jo snakke om neste generasjon av plattformen deres i mars. Kanskje denne vil muliggjøre et større spekter av biler? F.eks. varebiler, større persontransport, osv.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Det er vel bare en "ATV" for barn, den de viste sammen med Cybertruck er ikke satt i produsjon.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Dersom Tesla skal lage 5 millioner biler i året om noen år må de lage flere varianter for å dekke fleres ønsker og behov.
Jeg stiller meg i køen for en Model 3 stasjonsvogn, som er strukket til 5,3 meter med svært bagasjerom, lavt tyngdepunkt, sykt bra støtdempere - gjerne luft, veldig god benplass, lengdejusterbare sitteputer på 4 seter, men litt mer skrå bakluke enn på bildet for å bevare drag-koeffisient.....
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 12:41
Jeg stiller meg i køen for en Model 3 stasjonsvogn, som er strukket til 5,3 meter...
Jeg kunne også tenkt meg en Model 3 stasjonsvogn, men 5.3m er litt i overkant synes jeg. Det blir et veldig langt overheng bak, hvis en ikke skal øke akselavstanden.

Ellers er det interessant å se hvor lite som skiller målene på biler som defineres som stasjonsvogn fra de som defineres som SUV.
VW Passat alltrack    : 153 cm høy, 478 cm lang, 173 mm bakkeklaring
MG5 stasjonsvogn    : 154 cm høy,460 cm lang , 138 mm bakkeklaring
Ford Mustang Mach E: 152 cm høy, 474 cm lang, 155 mm bakkeklaring
Jaguar I-pace           : 156 cm høy, 468 cm lang, 174 mm bakkeklaring               
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Ja, ok, skal nøye meg med 510cm :-) Ville flyttet bakhjulene litt lenger bak, ja.
Men kan gjerne ha 153cm høy da. Ser at det er 18cm høydeforskjell mellom 3 og Y, som er en del.
Tesla Model Y                         2021-

Kristian O

Sitat fra: kodax på fredag 02. desember 2022, klokken 12:21
Tesla Semi-leveranser begynner nå.
Neste ut er vel Cybertruck (som skal kunne bruke Semi sin megacharger)
Så Roadster 2.
Deretter en småbil. (Jeg tipper den blir kalt Model 4, så de får S.3.X.Y. C.4.R.S.)

Da har de vel platformer for å bygge det meste?
Semi kan sikkert modifiseres til å lage andre store kjøretøy; lastebiler, busser, USA-sized bobiler
Cybertruck til store varebiler , mindre bobiler og lastebiler
S/X til mindre varebiler.
Hva annet vil kunne komme?
(Med unntak av mer høytflyvende ideer som arbeidsmaskiner, båter, fly etc.)
Tar en råsjans på at anleggsmaskiner er på gang. Det passer perfekt ilag med SpaceX og Mars, siden planene til Musk krever anleggsmaskiner uten forbrenningsmotor.
Blir spennende med gravemaskin som går 0-100 på under 10 sekund  :o
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ethoring

Tipper en Van smidd over samme lest som Cybertruck vil komme.
Med kort tid fra første annonsering til produksjon.

Sandvika

Jeg vil ha en podbil. Kjører matpakke og meg selv stort sett. Irriterer meg at eneste alternativet er Tweezy som er en overpriset drittbil. Er sikker på at Tesla kunne levert en komfortabel og relativt sikker 1+1 seter med 300km rekkevidde for 50-60k om de hadde villet.

Om jeg ikke får det vil jeg ha evtol :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA