Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Velge "smart" eller "dum" lader? Sikringsstørrelse?

Startet av sindre2, fredag 02. desember 2022, klokken 09:40

« forrige - neste »

sindre2

Har en frittstående garasje med egen 16-ampers sikring hvor det i dag er montert industrikontakt. Tenkte å få elektriker til å ta bort industrikontakten og montere ny ladestasjon. Ser at jeg med denne sikringen kan få 3,6 kW – 17 km/t, noe jeg ut ifra mitt kjøremønster mener skulle holde for meg. Jeg kan da bruke eksisterende sikring og kabel. Jeg kunne alltids slått til å fått lagt opp ny 32-amp sikring og tilhørende kabel. Men jeg innser at det er svært sjelden jeg trenger slik ladehastighet. Jeg er i tvil om hva jeg bør gjøre. Kanskje greit å holde seg til 16 amper med tanke på nettleia også?

Jeg er også i tvil om hvilken ladestasjon jeg skal velge. Står mellom Innohome Charlie1 og Easee Home. Hvor den førstnevne er en "dum" lader.  Trenger man egentlig en smart lader når man kan styre lading fra bilen eller fra en app? Jeg har f.eks sett på Gridio. Andre grunner til å velge smart lader (Easee) ?

Bilen er forresten en ID5 med 77kwh batteri.

Prisanslag:
- Bruke eksisterende 16amp sikring og kabel, ny ladestasjon: 5 000,-
- Ny 32 amp sikring og kabel + ny ladestasjon: 15 000,-


https://innohome.com/no/produkter/innohome-charlie/

sjokomelk

Du ser fort hvor lite det vil lønne seg å oppgradere hvis du ganger opp antall timer i døgnet bilen din står parkert i garasjen din med antall kW på en typisk vanlig dag. Hvis du kommer hjem fra jobb klokka 17 og bilen står normalt i ro frem til neste morgen klokken 7, så har du 14 timer ganger 3,7kW som blir 51,8kWh. Vel og merke er det noe tap i laderen i bilen, men vi velger å overse dette for enkelhetens skyld. Det betyr at du i løpet av en normal natt kan fylle opp batteriet med ca. 66% eller 2/3 av kapasiteten. Hvis du normalt sett bruker mindre enn 66% av batteriet hver eneste dag, så vil 16A holde i massevis for deg. Hvis du derimot triller inn i garasjen med 0% hver eneste dag etter jobb, og må ha 100% batteri neste morgen, så kan det være oppgradering til 32A lønner seg for deg.

Det er også dyrt som fy hos de fleste netteierne å bruke effekt over 5kW nå etter at nettleie ble den nye melkekua, så du vil mest sannsynlig strupe lading til 16A (eller mindre) i hverdagen uansett.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sindre2

Takk for svar. Da tror jeg vi tenker ganske likt. Klarer ikke helt å forsvare at jeg skal bruke 10 000 ekstra på en 32-amper løsning. Men jeg blir jo litt i tvil når alle jeg snakker med sier at jeg må kjøpe Easee fordi den er så bra..

Electric cars in Norway

Enig med siste taler... det er saktelading som er strategien nå...

Det er mange dumme ladere å få kjøpt på Finn.no til en billig penge. Med den Charlie som det er lenket til ovenfor er jo heller ikke så dyr.

elektrolux

#4
Registrere at både Charlie og easee kommer uten ladekabel.

Vil derfor slå et slag for "Barelade" boksen vår som er for folk som bare skal lade.

I tillegg til fastmontert 6m ladekabel har den selvfølgelig 6mA DC vern som sammen med en vanlig jordfeilautomat gir den påkrevde jordfeilvernet og den kan justeres i trinnene 6-13 og 16A ladestyrke.

Siden det ikke skal plugges inn en ladekabel vil den ikke stikke langt ut fra veggen noe som også er noe å tenke på i en trang garasje.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

syklisten

Vi har en Easee på 32A kurs. Bilen kan ta 6kWh. Lader stort sett på natten, til 80%, men kjekt å ha mulighet for å lade til 100% rett etter jobb. Noe som for oss, med en eldre Soul, kun tar et par timer.

Når det gjelder laderen så kunne vi derimot ha klart oss med hva som helst. Vi bruker ingen smartfunksjoner i det hele tatt. 100/80% stilles i bilen. Hvilket klokkeslett lading skal starte (hvis utsatt lading) stilles i bilen.

Vi har derimot en app til Easee, men den brukes ikke til annet enn at det kommer en varsling på telefonen når bilen kobles til lader (da vet jeg at kona straks kommer inn døra, hadde ikke trengt appen for det), og en varsling på telefonen når ladeøkten er ferdig.

Fikk en fin pris på installasjon av Easee, og den har fungert helt prikkfritt i over et år, så klager ikke på laderen i det hele tatt - men vi kunne helt sikkert klart oss med noe mye enklere.
Det er vel dette f.eks. norske Amina forsøker på, med en "dum" ladeboks som ikke gjør annet enn å lade. Den er derimot ikke billig nok i mine øyne. Er jo bare en tusenlapp eller to å spare. For vår del måtte vi uansett opp med ny kurs og trekke kabel til garasjen.


sjokomelk

Sitat fra: syklisten på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:11
Bilen kan ta 6kWh. Lader stort sett på natten, til 80%, men kjekt å ha mulighet for å lade til 100% rett etter jobb. Noe som for oss, med en eldre Soul, kun tar et par timer.
Her får dere vel byttet batteri på garantien på bilen? Første utgaven av SoulEV hadde vel 28kWh batteri da den var ny? 6kWh er jo bare 21% igjen av kapasiteten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

Det er trolig en skrivefei, det menes den omtalte bil kan trekke opp til 6 kW under lading. Kapasitet / energi innhold i batteriet måles i kWh.

Effekt måles i kW, utregnet fra Ampere ganget med spenning. Eksempelvis 27 A x 230 V = 6,2 kW
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

syklisten


jlan

Med den nye effekttariffen er det ganske fint å kunne styre ladingen både etter timeenergi og pris. Det fungerer nå helt fint med Easee og Tibber pulse hos meg (mulig jeg har en betaversjon). Når f.eks. varmepumpen starter justeres ladingen ned.  Jeg har vært over 5 kWh/h en enkelt time i høst, men ble da "reddet" av at det regnes snitt på de tre høyeste i mnd.

Tibber sier at dette fungerer for Easee og Zaptec. Jeg vil tro at det ihvertfall for noen bilmerker vil være mulig å justere ladeeffekt direkte mot bilen, men jeg kjenner ikke til om noen gjør dette ennå.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wisd0m

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. desember 2022, klokken 09:09
Registrere at både Charlie og easee kommer uten ladekabel.

Vil derfor slå et slag for "Barelade" boksen vår som er for folk som bare skal lade.

I tillegg til fastmontert 6m ladekabel har den selvfølgelig 6mA DC vern som sammen med en vanlig jordfeilautomat gir den påkrevde jordfeilvernet og den kan justeres i trinnene 6-13 og 16A ladestyrke.

Siden det ikke skal plugges inn en ladekabel vil den ikke stikke langt ut fra veggen noe som også er noe å tenke på i en trang garasje.
Noen grunn til at man skal kjøpe denne over TWC gen 3?

Ikke at laderen der er dyr, men med TWC gen 3 til 5000 sliter jeg med å forsvare kjøp av annen lader...

Trekkoppbil

Jeg vil nok nesten uansett foretrekke industrikontakt til å lade hjemme.
Er det rød kontakt får du 11kw, og er det blå kontakt får du 3,6kw på en 16A kurs. Så kan du trekke fra kanskje 20% på AC/DC, så du kan lade med 3 eller 9 kw.

Rav4_EV

NEK400:2022 gir ikke mulighet til å koble med noe annet enn type2 kontakt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 17. desember 2022, klokken 14:20
NEK400:2022 gir ikke mulighet til å koble med noe annet enn type2 kontakt.
Reglene har ikke tilbakevirkende kraft, så om denne er satt opp mens det ennå var lov å lade på industrikontakt, og den har hatt dette som formål/vært brukt til det, vil den fremdeles ansees som lovlig til formålet.

Men egen dedikert lader er selvsagt å anbefale.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA