Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kanselleringspris?

Startet av saphran, fredag 02. desember 2022, klokken 09:39

« forrige - neste »

saphran

En bekjent har inen en bestilling av bZ4, men ønsker nå helst å avbestille pga den dårlige rekkevidden. Han får til svar at det skal la seg gjøre lett...men om det koster noe og isåfall hva har vært verre å få beksjed om. De sier han må bare sende inn avbestilling, men han må jo nesten vite eventuell kostnad for det før han tar den avgjørelsen. Er det noen her som har avbestilt/fått vite hva det innebærer?

Håkon77

Prøvekjørte bilen og ble litt overrasket over høyt forbruk. To dager etterpå kom den famøse testen og jeg fikk kalde føtter. Sendte da sms til selger om at jeg ville kansellere bestillingen. Fikk til svar at det var greit og forståelig pga min ekstrembruk og at rekkevidde var det viktigste kriteriet for meg. Jeg hadde i tillegg bestilt den billigste utgaven med forhjulstrekk som gjorde at jeg ikke turte satse på ett eventuelt videresalg. Alle vil jo ha dyrest mulig bil i dag. Jeg vet ikke hvor mye stress det blir for selger ettersom bilen ikke var produsert engang, men har ikke hørt noe om pengekrav. Så nå står det en artig liten bil på 860kg med en 3syl bensinmotor uten turbo i garasjen og skal gjøre nytten som pendlerbil frem til det kommer noe bedre fra toyota.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

vinterdekk

Forstår det slik at det er viktig å vite forskjellen på å heve en avtale om ett kjøp og avbestille, før man bestemmer seg. https://www.motor.no/aktuelt/slik-er-dine-rettigheter-nar-bilen-blir-forsinket/237998
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

saphran

Ifølge kontrakten er det visst et gebyr på hele 8% av kjøpsprisen, det er hos Toyota i Åsane, Bergen. :o

Så spørsmålet blir om Toyota står ved det, eller om de/reglerverk vil tillate avbestilling uten denslags grunnet de problemene man har hatt med både leveranse og ytelse. :-[

El-inor

Sitat fra: saphran på mandag 12. desember 2022, klokken 15:02
Ifølge kontrakten er det visst et gebyr på hele 8% av kjøpsprisen, det er hos Toyota i Åsane, Bergen. :o

Så spørsmålet blir om Toyota står ved det, eller om de/reglerverk vil tillate avbestilling uten denslags grunnet de problemene man har hatt med både leveranse og ytelse. :-[

Når Toyota bevislig leverer et produkt som ikke holder hva kunden har blitt lovet på dette viktige området, så kan de selvfølgelig ikke kreve noen som helst form for betaling av kunder som kansellerer.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Electric cars in Norway

SitatNår Toyota bevislig leverer et produkt som ikke holder hva kunden har blitt lovet på dette viktige området, så kan de selvfølgelig ikke kreve noen som helst form for betaling av kunder som kansellerer.

Ja, det mener jeg du har helt rett i. Det er avtalebrudd nå de ikke holder det det loves.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. desember 2022, klokken 09:07
SitatNår Toyota bevislig leverer et produkt som ikke holder hva kunden har blitt lovet på dette viktige området, så kan de selvfølgelig ikke kreve noen som helst form for betaling av kunder som kansellerer.

Ja, det mener jeg du har helt rett i. Det er avtalebrudd nå de ikke holder det det loves.
Problemet er jo at dette må bevises.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håkon77

Nå har vel alle som har angret seg fått gjort det så det uten noe krav så da er det vel ikke noe problem?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Elbil er bedre enn sex

8 % avbestillingsgebyr av kjøpspris på avbestilte Tåyåta'r = 8 % fortjeneste på Tåyåta'r som ikke er solgt pga at de ikke holder hva de lovet.

Kan umulig være lov.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

vinterdekk

Jeg ville argumentert for å heve avtalen i alle fall. Om kontrakten sier ordrett at det er gebyr med avbestilling da er det dumt å be om å avbestille. Selgere er flinke med ordkløveri og vil ikke korrigere deg om du egentlig mente heving.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA