Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kople - Hva skjer med tidskomponenten hvis man restarter sesjonen

Startet av espenri, torsdag 11. august 2022, klokken 21:17

« forrige - neste »

espenri

Er på lokasjon med destinasjonslader fra kople. Den har en tidskomponent som slår inn etter 8 timer. Vil denne tidskomponenten gjelde hvis man starter en ny sesjon?

Før julekoret kommer; det er kun 3 av 8 plasser som er i bruk...

Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

RJK

Min initiale tanke er at du da har startet en ny sesjon, og derved nullstilt telleren. Men er du usikker, så flytter du kabelen til et ledig uttak ved siden av. Da er du tross alt ikke på samme laderen, og har et forhandlingskort om de skulle påstå det er samme ladeøkta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Ny sesjon er garantert nullstilling av timer.

Kople har ingen informasjon om hvilken bil som står til lading. Trolig greier de heller ikke å se at en lading utføres av samme bruker som forrige bruker.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

espenri

Kan jo svare meg selv. Det er riktig at ny sesjon nullstilte tidskomponenten. De kan jo enkelt se at det er samme konto som lader på samme lader, men det gjør de da tydeligvis ikke noe med.

Jeg stoppet og startet ladingen i appen uten å koble fra og det fungerte fint.

Problemet mitt var i utgangspunktet ikke relatert til at jeg ikke fikk ladet nok, men mer at det var upraktisk med tanke på flytting av bil når tidskomponenten slo til ved 8 timer. Jeg ankom 18, og hadde da valget mellom å lade to sesjoner, eller lade en sesjon men måtte flytte på natta...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Lars C. Krogenæs

Tror problemet med at noen starter og stopper lading ikke er et reelt problem og kun være unntakene at blir gjort. Det er vel viktigere at man får ladet nok. Problemet er nok heller at noen setter til lading og blir borte i laaang tid etter at lading er avsluttet uten å tenke over andres behov. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#5
Kople har nå fjernet tidskomponenten på saktelading.

Du kan dermed lade over natten ute å bli "ruinert".

Samtidig er det hyggelig og sympatisk å fjerne bilen så snart ladingen er ferdig, slik at andre slipper til. Ladestasjonene er satt opp for lading, ikke for parkering.

Jeg noterer også at det er billigere å lade hos Koples sakteladere med appen til Kople og Ladeklubben til Elbilforeningen skal begge skal ha 4,10 mens Fortum skal ha 4,30 per kWt.

På hurtigladere er det omvendt. Her koster det i øyeblikket 6,49 per kWt med Koples app (Ladeklubben til Elbilforeningen tar 6,50) mens Fortum skal ha 6,20 per kWt. Mulig Fortum da ikke har rukket å endre prisene til Kople?

Jeg tipper vi vil se hyppige prisendringer nå som strømprisene endrer standpunkt som fulle politikere.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Når du snakker om priser, i NO1 (Oslo) vil prisen for morgendagen bli langt hyggeligere enn på lenge.

I tidsrommet 13-14 går prisen ned i 3,39 inkl. mva, og ved midnatt (23-24) går det ned til 2,72 inkl. mva. Så for de som har egen lader på eget abonnement, så blir det vel lading til den store gullmedaljen.

Selv lader jeg på felleslader, så for meg blir det klesvask og oppvaskmaskin i morgen natt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA