Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbil: Når kom varmepumpe, når forsvant Pixel LED og hva koster hengerfeste?

Startet av elektro, onsdag 30. november 2022, klokken 11:13

« forrige - neste »

elektro

En del bruktbilannonser er litt upresise, eller har det jeg mistenker for å være ubevisste feil;

Er det f.eks. mulig at en 2020 modell har varmepumpe? Hvilken reg. dato må man være forbi for at dette i det hele tatt skal være mulig, og har alle det?

Når forsvant Pixel LED? Er det noe tidsintervall begge deler har vært standard i Norge på Long Range AWD?

Og sist - men ikke minst. Kan hengerfeste ettermonteres på alle Polestar og hva koster det?

Er det andre ting man skal være klar over? F.eks. noen vesentlig hardware forskjell modellår?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

rowu98ab

Mener varmepumpa kom på bilene som ble levert fra oktober 2021. Korriger meg gjerne om det ikke er korrekt.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

BubbaJoFet

Hei, man må nesten sjekke VIN for å være sikker på om det er MY21 (uten VP) eller MY22(med VP).

Edit: Merk at VP er en del av plus pakken, enkleste visuelle er glasstaket som også krever plus pakken.

LPSVSEDEENL057513 hvor N indikerer MY22, står det M er det MY21 (launch edition) og ved P er MY23.

Kun launch edition som har plus og pilot med pixel, som standard. Så ved ny model (ref over) ble dette tilvalg. Tror det var noen mndr etter at Pixel lysene forsvant ut, sammen med fotsensor til bakluken.

Ikke p2 kan ha hengerfeste, etter hva jeg forstår, Polestar kaller det "forberedt for hengerfeste" og bør vel inkludere de forsterkninger som gjøres og elektriske koblingspunkter?



Panduck

Sitat fra: elektro på onsdag 30. november 2022, klokken 11:13
Når forsvant Pixel LED? Er det noe tidsintervall begge deler har vært standard i Norge på Long Range AWD?

Pixel led er en del av Pilot pakka, biler som ikke har pixel led har ikke pilot, men "pilot lite".
Så, annonseres det med at bilen har pilot skal den ha pixel led. Så om man får se kjøpspapirene på bilen kan man vel sjekke hva bilen skal ha?

elektro

Takk for gode svar! 🙂 Finnes det noen 22 modeller (med serienr. N) uten «facelift», dvs. original chrome delete? Mangler disse i så fall også varmepumpe, ev. noe annet?

Så er det den evige diskusjonen om hvor mye varmepumpe egentlig har å si i praksis.. vurdert opp mot ev. pristillegg, mer kompleksitet og at biler med dette oftest støyer/vibrerer bittelitt - og blir tregere varme.

BONUSSPØRSMÅL: Er noen Polestar levert med lyktespylere? I så fall, hvilke?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Hvis dette er en Quiz, så håper jeg på mange poeng. Svar på bonusspørsmålet er ja, MY21/Launch edition har lyktespyler.
Når det gjelder fraværet av skinnende deler på Void og Midnight, tror jeg det konsekvent borte fra MY22. Om det finnes noen MY22 med plus og uten VP, da tror jeg det må være noe muffens. Hadde dobbeltsjekket VIN i frontruta mot det som var oppgitt i annonsen.

VP i min bil, ES8, tar litt tid å starte opp, men er ubetalelig i praksis. Den var blant de kjappeste i vintertesten til å få opp temperaturen, dog møtte den veggen etter par og 30 grader i kupeen.
Antagelig ett så stort volum luft og kvm glass/metall at stort mer enn par og 50 grader forskjell til utetemperaturen ble nok.

Merker meg dugg problemer med flere av bilene som ha VP, tror det har noe med kondensering av kupeluften om det er svært fuktig luft langs bakken. Oppstår bare for meg når det er fuktig luft "låst" mot asfalten av kaldere luft over. ID3 hadde en famøs lansering med dette, Tesla, byd, EV6, Ioniq5, Polestar, NIO har jeg opplevd eller lest tilsvarende om.
Baserer utelukkende denne teorien på observasjon av husets VP og når inverteren må fjerne fukt.
Men at duggen skyldes VP er det liten tvil om i mitt hode.

Avdugging i ES8 går utenom VP og luftfilteret, og da kommer lukt av vinter inn i kupeen på ES8 med en eneste gang.

Jeg hadde gått for VP, men om jeg heller vil ha Pixel lysene til Polestar fremfor en VP, da er jeg tvil.

Stikkkontakt

Sitat fra: elektro på søndag 04. desember 2022, klokken 10:50
Takk for gode svar! 🙂 Finnes det noen 22 modeller (med serienr. N) uten «facelift», dvs. original chrome delete? Mangler disse i så fall også varmepumpe, ev. noe annet

Litt usikker hva du spør om, men det finnes noen få "hybrider". Min ex-kones SR har 69 kWh batteri, men ikke facelift. Den har Pilot med Pixel. Men ikke varmepumpe da den ikke har Plusspakke.

ReneM

Jeg hadde uten tvil valgt bil uten VP dersom utstyr ellers var likt. Valg mellom Pixel og non-Pixel hadde også vært et enkelt valg. Pixel er helt konge når man kjører en del på mørke veier.

VP i P2 gir minimalt med økt rekkevidde. Det er først nå med MY24 og introduksjon av asynchron motor man virkelig får en solid økning (muligens til bekostning av den gode permanente AWD biler har må).

Til sammenligning bruker min LE ca. 2 til 2,5 kW ved -3 grader etter at den er oppvarmet. Dersom VP bruker 1 kW gir det kanskje 25-30km mer rekkevidde. Blir det kaldere fordufter gevinsten like fort.

Last but not least: jeg (om med meg 100vis flere) har ekstrem dårlig erfaring med VP på bil (e-Golf). Sensorbytte, rørbrudd og byttet kompressor. Det kostet med 24.000 for noen uker siden. VP er mye mer kompleks i forhold til PTC varmer. Planlegger man å beholde bilen i mer enn 5 år er det noe å tenke på.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA