Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk pris ved kjøp fra forhandler

Startet av Daxt3r, mandag 28. november 2022, klokken 22:17

« forrige - neste »

Daxt3r

Heisann

Er på utkikk etter å bytte ut Model 3'n til en sportback og har sett meg ut en 3-4 stk, ser jo at mange elbilar ligg ganske høgt i markedspris og lurte på om dette også er tilfellet for e-tron?
Har lagt merke til at mange forhandlera har lagt seg på identiske prisar også.

Dei eg står mellom er stort sett like, litt meir km på #1, men denne har samtidig led matrix og oppvarma ratt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=280441456

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281105458

Usikker på kor lenge desse har lagt ute, men er minst 3 veker, spørsmålet blir derfor om det er realistisk å kunne prute bilane ned 5% eller meir mtp at det gjerne vil få desse ut før nyåret da dei mest sansynlegvis vil bli dyrare og enda vanskligare å selge.

Kjem jo også an på kva eg kan få i innbytte for 3'n i tillegg.

Jan-Børre Olsen

Hvorfor skulle disse bli mindre lønnsom for forhandler å selge etter nyttår?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Daxt3r

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 29. november 2022, klokken 08:27
Hvorfor skulle disse bli mindre lønnsom for forhandler å selge etter nyttår?

Dersom vekt og moms avgift blir lagt til.(dog skal eg ikkje påstå eg er sikker på om dette gjeld brukte bilar også, sjølv om eit par forhandlerar har dette i sin tittel)

Orbit

Det er ikke avgifter/MVA på brukte (allerede registrerte) biler, selv ikke fra forhandler.

Om bilen ikke selges nå, vil forhandler over nyttår ha en bruktbil hvor tilsvarende nybil har gått opp i området 100 000 kr. Det skal normalt bety at forhandler kan også ta noe mer for bruktbilen da, som øker fortjenesten. (Nå er riktignok bruktmarkedet allerede litt kunstig høyt pga lav tilgang på nybiler, så det kan slå andre veien om det er mindre leveringsbegrensninger utover i 2023.)

Forhandlere som har uregistrerte nybiler eller importbiler på lager før nyttår kan registrere disse på seg selv, og selge de som "brukte" over nyttår og ta deler av prissmitten fra tilsvarende nybil som egen fortjeneste.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Prisene på facelift Q8 er såpass mye lavere at for de 1000 brukte etron på finn så skal nok prisen enda mer ned. Særlig E50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

thorerik

Tror nok du må ta en ny titt på prislisten. Du ser nok på priser ex mva og vektavgift hvis du mener det  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA