Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OTA - VW største bløff siden dieselgate

Startet av Otkristo, mandag 28. november 2022, klokken 21:21

« forrige - neste »

Otkristo

 Vi (Samboer)vurderer en ID4 som bil nr 2.
Har en Tesla Model Y fra før.
Vi er nok bortskjemt med regelmessige og relevante OTE, og en innholdsrik samt stabil app.
Vi hadde en eGolf fra 2014, og jeg registrerer at appen er like ustabil som den gang. Den gang lovet de løsning rett rundt hjørne. .
Dere her på forumet som har valgt Id4, hvor lenge tror dere vi må vente til/om VW får samme funksjonalitet i OTA, samt stabil software/app som Tesla?
I fjor gikk det reklame på de største TV kanalene der de skrøt av endelig skulle VW tilby OTA.
For meg virker det som tidens bløff og trodde nok naivt at en av verdens største bilprodusenter skulle ha dette på plass  i slutten av 2022.
Redd samboer blir skuffet av ID4 som ikke er en smartbil (nok) p.t


sk0yern

Synes ikke du treffer helt med sammenligningen.
Den gode gamle "'Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence" føles mer treffende. Så vet jeg ikke om det er en god eller dårlig ting.
Når det er sagt, så virker vel OTA tilsynelatende ok for de bilene som er levert med 3.0?
Det verste spør du meg, er at de reklamerte stort for OTA i en periode der de overhodet ikke får det til å virke.
Jeg er usikker på om VW klarer å ta igjen Tesla på dette feltet de neste 5 årene, gitt at de trolig kommer til å være godt over ett år på etterskudd med bare å rulle ut 3.0.
I Norge virker det vel optimistisk hvis de i det hele tatt klarer å rulle ut 2.4 på alle biler innen påske 2023.

Mobileum

Med den innstillingen fatter jeg ikke at dere i det hele tatt vurderer en VW. Tipper at 70-80% av oppdateringene bilen min får fra Tesla ikke inneholder noe nytt, men kun er feilrettinger som det hver gang tar én time å installere. Jeg har fått 108 (!) OTAer fra bilen var ny, og da skjønner man vel at de færreste inneholder noe nytt. id4 er en bra bil til en hyggelig pris, og kommer fra en seriøs produsent. 

Hva er det egentlig med Tesla-eiere som til stadighet må snakke ned VW, og å vinke med dieselgate-flagget? Redd for at VW om noen få år er størst på elbiler? Tesla har da også sitt å slite med. Noen som har hørt om FSD? Solgt som opsjon for titalls av tusener kroner til titalls av tusener norske kunder i 6 år uten å ha levert noen verdens ting. Og kjøper man en ny Tesla, så må alt betales én gang til! Får ikke engang overføre bomkjøpet. Det VW mangler er en gud som fansen kan vise sin hengivenhet til, og gudskjelov for det.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

El-inor

#3
Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 21:21
Vi (Samboer)vurderer en ID4 som bil nr 2.
Har en Tesla Model Y fra før.
Vi er nok bortskjemt med regelmessige og relevante OTE, og en innholdsrik samt stabil app.
Vi hadde en eGolf fra 2014, og jeg registrerer at appen er like ustabil som den gang. Den gang lovet de løsning rett rundt hjørne. .
Dere her på forumet som har valgt Id4, hvor lenge tror dere vi må vente til/om VW får samme funksjonalitet i OTA, samt stabil software/app som Tesla?
I fjor gikk det reklame på de største TV kanalene der de skrøt av endelig skulle VW tilby OTA.
For meg virker det som tidens bløff og trodde nok naivt at en av verdens største bilprodusenter skulle ha dette på plass  i slutten av 2022.
Redd samboer blir skuffet av ID4 som ikke er en smartbil (nok) p.t

Som jeg skulle skrevet det selv, Otkristo! VW bør komme med et tilbud om erstatning til alle som har kjøpt ID.4, og ID.3 for den del, - alle har vi kjøpt og betalt for noe vi ikke har fått. Hvis du kjøper og betaler for en bil som skal ha 4x4, men mottar 2x4, så er leverandøren erstatningspliktig. Det samme må selvfølgelig gjelde OTA.

Elbilbrukere overgår de fleste når det gjelder å gi produsenter av elbiler syndsforlatelse.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

#4
Beklager, men vet ikke helt om jeg klarer å ta denne trådstarter Og hans innhold helt på alvor, dessverre (beklager om jeg tar feil) For jeg har registrert at dette er en meget entusiastisk tesla eier som nærmest godter seg over Toyota og vw sine utfordringer, samt et meget ivrig i å fremsnakke eget merke.

Jeg kjøpte e golf da den kom til Norge og ga etter få år opp en app som da var helt håpløst dårlig. Det sies at den ble god etterhvert. Id4 Appen har jeg nå jevnlig brukt siden mars 2021 og den har stort sett vært meget stabil, kan overhode ikke sammenligne disse slik trådstarter gjør her. Savner lite av funksjoner i app, men skulle selvsagt hatt noe mer som historikk, mulighet til å låse/åpne bil/låsestatus og lokasjon på bil. Men det viktigste for meg er mulighet for å kjøle eller varme bil, samt finne ladestasjoner der jeg er/skal og overvåke lading /batteriet .

Som bil i hverdagen fungerer den optimalt, vi er 3 stk fra 18-50 som har kjørt den snart 60.000 km uten noen som helst form for stans. Så manglende OTA er ikke noe som begrenser bruken vår. Men er selvsagt enig i at OTA er klønete og meget forsinket fra vw.

Totalpakke er likevel så god at jeg ikke angrer et sekund på kjøpet, jeg finner ingen totalpakke til den prisen (500.000) som er bedre for mitt behov. Tesla er klart best på software, vw er klart best på andre ting tesla leverer mer middels på. Her er det smak og behag hvilke faktorer man vektlegger mest.

Tesla har også søksmål og klager mot seg fra eiere som ikke får som lovet, så her kan man jo feie litt i eget hus også. Jeg forsvarer verken vw eller teslas feil opp i gjennom årene, det tror jeg få eller ingen her gjør.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 22:42
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 28. november 2022, klokken 22:34
Beklager, men vet ikke helt om jeg klarer å ta denne trådstarter Og hans innhold helt på alvor, dessverre (beklager om jeg tar feil) For jeg har registrert at dette er en meget entusiastisk tesla eier som nærmest godter seg over Toyota og vw sine utfordringer, samt et meget ivrig i å fremsnakke eget merke.

Jeg kjøpte e golf da den kom til Norge og ga etter få år opp en app som da var helt håpløst dårlig. Det sies at den ble god etterhvert. Id4 Appen har jeg nå jevnlig brukt siden mars 2021 og den har stort sett vært meget stabil, kan overhode ikke sammenligne disse slik trådstarter gjør her. Savner lite av funksjoner i app, men skulle selvsagt hatt noe mer som historikk, mulighet til å låse/åpne bil/låsestatus og lokasjon på bil. Men det viktigste for meg er mulighet for å kjøle eller varme bil, samt finne ladestasjoner der jeg er/skal og overvåke lading /batteriet .

Som bil i hverdagen fungerer den optimalt, vi er 3 stk fra 18-50 som har kjørt den snart 60.000 km uten noen som helst form for stans. Så manglende OTA er ikke noe som begrenser bruken vår. Men er selvsagt enig i at OTA er klønete og meget forsinket fra vw.

Totalpakke er likevel så god at jeg ikke angrer et sekund på kjøpet, jeg finner ingen totalpakke til den prisen (500.000) som er bedre for mitt behov. Tesla er klart best på software, vw er klart best på andre ting tesla leverer mer middels på. Her er det smak og behag hvilke faktorer man vektlegger mest.
Det var da voldsomt for en innstilling. Du går rett på person og ikke tema ?
Kanskje jeg/vi er opptatt av dette teamet fordi vi vurderer en bil nr 2, og samboer vil ikke ha Tesla?
Når du først skulle bruke så mange ord, så svarte du ikke på det jeg lurte på.

Du som har valgt Id4, hvor lenge tror du vi må vente til/om VW får samme funksjonalitet i OTA, samt stabil software/app som Tesla?
Ingen som vet, men dere som har hatt ID3/4 en stund har vel høstet noen erfaringer om fremdrift og hva som er lovet?

Hvis du gidder å lese det jeg skriver, så svarer jeg faktisk relevant på noe av det lurte på. Og litt selvinnsikt bør du ha
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Mobileum

#6
Tittelen på tråden sier vel det meste. Den er lånt fra Teslas sider "FSD - vår tids største bløff" med 133 sider.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53631.0
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

hELgenen

Om FSD er målestokken har VW omtrent 6 år på seg på å fikse OTA.


Mobileum

#8
Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 23:00
Sitat fra: Mobileum på mandag 28. november 2022, klokken 22:54
Tittelen på tråden sier vel det meste. Den er lånt fra Teslas sider "FSD - vår tids største bløff" med 133 sider.

https://elbilforum.no/index.php?topic=53631.0
Er ikke det lov for å få oppmerkssomhet rundt et ærlig og saklig innlegg/tema ?
Ser du ikke selv hvor dumt det høres ut med en slik trådtittel for så å spørre hvordan OTA er på VW?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

daktari

Appen har faktisk fungert meget bra. Eneste er at den er litt "treg" i å vise oppdateringer i appen, men det er knapt nedetid. Jeg vil hevde jeg hadde like mange ganger at Tesla-appen feilet som ID-appen, et par tre ganger på 1,5 år (2017/18) for Tesla dette.

I motsetning til e-tron-appen som var nede omtrent en gang i uka da jeg eide den.

Tesla sin app har flere funksjoner - eneste jeg savner i ID-appen er "hvor er bilen på kartet" men det kommer visst med 3.0 sw.
-start/stopp lading
-se ladefart i km/t og kW
-reduser ladefart (begrenses til kun 10 A)
-start og stopp varming/kjøling
-slå av og på setevarme/glassoppvarming
Med oppdatert app kan man visst se om dørene står åpne, men ikke viktig for meg.

Så spør du om OTA er savnet. Ja og nei.

Jeg har 2.4, og biler med 3.0 virker å ha mer responsivt UI. Det savnes litt kjappere UI når man vet hva man skal gjøre. Enda kjappere lading og lavere forbruk er de andre forbedringene.
Multimedia forøvrig synes jeg funker veldig bra på 12" skjermen, samme med Travel Assist. Savner i grunn ingen funksjoner, det er masse finesser og smarte funksjoner. liker at man kan lage egne konfigurerte skjermbilder og Android Auto er stabilt og smidig. Jeg har allerede fungerende regnsensor, kul AR HUD, flott ambient lys og et glimrende matrix lys som er noe av det bedre i markedet.

Det er ingen tvil om at VW har underlevert på OTA-lovnadene sine. ID.4 2021-modellene uten 3.0 må kunne sies å ha vært litt umodent produkt. Men, endringer fra 2.1 til 2.3 opp til 2.4 har tross alt skjedd. Samtidig er det mye bra i både 3.0, 3.1 og 3.2 oppdateringene som er på vei, så det er i grunn en "når man venter på noe godt"-situasjon. Unntatt den bugen med innstillinger som ikke lagres, som ikke virker så fristende.

Til sammenligning:
Jeg fikk ca 30-40 OTA i 2017/18 på Model Sen. mange av dem leverte funksjoner jeg hadde kjøpt men som ble levert forsinket OTA, bl.a. auto-fjernlys (funka dårlig), auto-viskere (funka dritt), AP2 tok jo 1,5 år før det funket akseptabelt (noen som husker ping-pong?) FSD ble aldri levert i mitt eierskap. Noe var bra, som sjåførprofiler, mens en annen update disablet front-park-sensorer, de ble fikset et halvt år senere. Blandede erfaringer kan man si.

Model 3ern jeg hadde et halvår i 2021 fikk også noen få OTA på den tiden, men ingenting endret noe merkbart, ingen nye funksjoner eller noe. Model 3 facelift var således et mye mer modent produkt enn Model S facelift 2017.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hakotorg

Jeg har aldri eid en Tesla, eller bil med app, så dette blir et forsøk på saklig synsing fra min side.
OTA først.
Samme funksjonalitet i OTA, hva mener du med det? At den i det hele tatt får OTA oppdateringer eller er det noen spesifikke funksjoner du tenker på?
Min bil har faktisk fått OTA-oppdatering, men så måtte den jo plutselig inn for å få neste SW-oppdatering, 2.4.
I tillegg er hyppigheten mye sjeldnere enn lovet. Så det er ikke veldig imponerende.
Jeg tipper ID4 aldri kommer til å få oppdateringer like hyppig som Tesla.
For det virker som de ligger langt bak.
Når det er sagt fungerer SW på min bil helt fint foreløpig, så har ikke store problemer med å vente.

Når det gjelder app så er min veldig stabil, fungerer alltid når jeg skal bruke den. Brukes bare til å skru på forvarming og sjekke ladestatus. Når det gjelder funksjoner i app tipper jeg at det vil ta lang tid før den nærmer seg Tesla.

Kjell Salvigsen

#11
Her svares det gjennomgående at id appen stort sett er stabil og fin fra flertallet, trådstarter får følgende ut av svarene: "Så da er appen  fortsatt like ustabil (merk:som e-golf app fra 2015) og bruker samme server/løsning som Audi fortsatt. Etter det jeg leser og hører fungerer det ok for noen men ustabilt for andre.  Synd de ikke har gjort noe med dette siden 2015. Kanskje ny løsning i 2023 ?" Id appen er helt forskjellig oppbygd sammenlignet med e golf appen og Audi appen, så VW har faktisk gjort noe med dette (skybasert). På Apple App store har litt over 800 brukere vurdert både Tesla appen og We connect id appen fra VW. Begge får 4/5 stjerner. Det tyder på at brukerne er godt fornøyde både hos Tesla og VW. Den tidligere We connect appen fra VW, får 3 av 5 stjerner.

Kan ikke annet enn å le litt av hele greia her, og vi biter dessverre på. Her er en som egentlig ikke er åpen for svar, han har allerede svarene.

Jeg synes trådstarter bør stille seg spørsmål om hva slags reaksjoner et tilsvarende innlegg i Tesla delen av elbilforum hadde skapt, om jeg hadde startet en tilsvarende formulert/ladet tråd der. Jeg er overbevist om at det hadde skapt minst like høy temperatur der, noe jeg faktisk forstår. Jeg tror trådstarter innerst inne også forstår det. (jeg har forøvrig aldri gått inn i en Tesla eiergruppe for å operere slik en del Tesla eiere gjør i vw/audi grupper. Det har jeg observert med forundring i flere år nå, Tesla eiere som ikke eier VW/Audi som må markere seg med negativt ladede kommentarer. Har aldri sett VW eiere operere slik i Tesla grupper)

Helt ok å stille spørsmål her, men tonen og formuleringene her er ikke akkurat særlig konstruktiv i dette tilfellet. Jeg tror også at trådstarter allerede "vet" svarene, han følger jo jevnlig med her og finner lett like gode svar på det han lurer på her.

Jeg har flere Tesla eiere i nær familie og nær vennekrets. De har på samme antall kjørte km som meg hatt langt større feil på bilen enn meg, selv om de har bedre software/OTA og mer avansert app. De er forøvrig meget fornøyde med bilene totalt sett. Det er jeg og mange id eiere også - meget fornøyde med bilene totalt sett. Så man må leve med/tåle noen feil og mangler både med Tesla og VW, samt de fleste nye elbilmodeller. Jeg registrerer også at hyppige OTA ikke fører til at Tesla er mer behagelig å kjøre enn min id4. Tesla har langt flere og mer kraftige fantombremsinger og er ikke så god på ACC som min - noe også tester fra Elbilforeningen bekrefter.



2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 23:45
Sitat fra: daktari på mandag 28. november 2022, klokken 23:24
Appen har faktisk fungert meget bra. Eneste er at den er litt "treg" i å vise oppdateringer i appen, men det er knapt nedetid. Jeg vil hevde jeg hadde like mange ganger at Tesla-appen feilet som ID-appen, et par tre ganger på 1,5 år (2017/18) for Tesla dette.

I motsetning til e-tron-appen som var nede omtrent en gang i uka da jeg eide den.

Tesla sin app har flere funksjoner - eneste jeg savner i ID-appen er "hvor er bilen på kartet" men det kommer visst med 3.0 sw.
-start/stopp lading
-se ladefart i km/t og kW
-reduser ladefart (begrenses til kun 10 A)
-start og stopp varming/kjøling
-slå av og på setevarme/glassoppvarming
Med oppdatert app kan man visst se om dørene står åpne, men ikke viktig for meg.

Så spør du om OTA er savnet. Ja og nei.

Jeg har 2.4, og biler med 3.0 virker å ha mer responsivt UI. Det savnes litt kjappere UI når man vet hva man skal gjøre. Enda kjappere lading og lavere forbruk er de andre forbedringene.
Multimedia forøvrig synes jeg funker veldig bra på 12" skjermen, samme med Travel Assist. Savner i grunn ingen funksjoner, det er masse finesser og smarte funksjoner. liker at man kan lage egne konfigurerte skjermbilder og Android Auto er stabilt og smidig. Jeg har allerede fungerende regnsensor, kul AR HUD, flott ambient lys og et glimrende matrix lys som er noe av det bedre i markedet.

Det er ingen tvil om at VW har underlevert på OTA-lovnadene sine. ID.4 2021-modellene uten 3.0 må kunne sies å ha vært litt umodent produkt. Men, endringer fra 2.1 til 2.3 opp til 2.4 har tross alt skjedd. Samtidig er det mye bra i både 3.0, 3.1 og 3.2 oppdateringene som er på vei, så det er i grunn en "når man venter på noe godt"-situasjon. Unntatt den bugen med innstillinger som ikke lagres, som ikke virker så fristende.

Til sammenligning:
Jeg fikk ca 30-40 OTA i 2017/18 på Model Sen. mange av dem leverte funksjoner jeg hadde kjøpt men som ble levert forsinket OTA, bl.a. auto-fjernlys (funka dårlig), auto-viskere (funka dritt), AP2 tok jo 1,5 år før det funket akseptabelt (noen som husker ping-pong?) FSD ble aldri levert i mitt eierskap. Noe var bra, som sjåførprofiler, mens en annen update disablet front-park-sensorer, de ble fikset et halvt år senere. Blandede erfaringer kan man si.

Model 3ern jeg hadde et halvår i 2021 fikk også noen få OTA på den tiden, men ingenting endret noe merkbart, ingen nye funksjoner eller noe. Model 3 facelift var således et mye mer modent produkt enn Model S facelift 2017.
Takk for kontruktivt svar. 
Så da er appen  fortsatt like ustabil og bruker samme server/løsning som Audi fortsatt. Etter det jeg leser og hører fungerer det ok for noen men ustabilt for andre.  Synd de ikke har gjort noe med dette siden 2015. Kanskje ny løsning i 2023 ?

Nå har vi kontroll på hva VW leverer av funksjonalitet på utstyr på bilene. HUD og ambient lys har vi prøvd, mer forstyrrende enn kult.
Har du fått info om hva VW kan og ikke kan løse via OTA ?
Hvis vi  f.eks får en feilmelding ( ser at her er det mange varianter av både store og små feil), kan VW/forhandler koble seg opp mot bilen og kjøre en diagnose eller må vi fysisk inn med bilen for diagnose ?

Appen er dønn stabil hos meg. Brukt den i over 1.5 år med flere ID biler. Er ikke sikkert alle tesla eiere er like fornøyd som meg.
https://dinside.dagbladet.no/motor/tesla-far-stryk/77884422 Tesla skuffer dypt. Eneste merke med egen klage gruppe fra eiere på face https://www.facebook.com/groups/1953552464898128/ 
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Mobileum

SitatI tillegg er hyppigheten mye sjeldnere enn lovet. Så det er ikke veldig imponerende.
Jeg tipper ID4 aldri kommer til å få oppdateringer like hyppig som Tesla.

Hyppighet er ikke noe kvaltetskriteria. Hver oppdatering fra Tesla som tilfører noe nytt etterfølges som regel av 3-5 oppdateringer som kun er usynlige feilrettinger forårsaket av mangel på testing før utsendelse. Personlig ville jeg heller hatt én oppdatering hver 1-2 måned som er feilfrie. Det er nemlig flere feil Tesla aldri har klart å fikse med OTA, og som har vært der i 5-6 år. Slik som blant annet regnsensorer og automatisk blending av frontlys.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. november 2022, klokken 23:09
Om FSD er målestokken har VW omtrent 6 år på seg på å fikse OTA.
Vanskelig med å forstå proporsjoner? OTA er vel sannsynligvis 2% av vanskelighetsgraden av FSD. Så denne sammenligningen er tydeligvis helt uten kunnskap, forståelse og evne til å sammenligne størrelser.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA