Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade model y på vanlig stikkontakt?

Startet av peterka, søndag 27. november 2022, klokken 17:59

« forrige - neste »

peterka

Har nytt hus og eg ser at alle kursene er på 15 A. Det er ventetid for å montere ein skikkelig lader så eg vurderer å bruke stikkontakten. Farleg eller går det bra?

Skal eg gå for Tesla sin vanleg lader?

TB

Sitat fra: peterka på søndag 27. november 2022, klokken 17:59
Har nytt hus og eg ser at alle kursene er på 15 A. Det er ventetid for å montere ein skikkelig lader så eg vurderer å bruke stikkontakten. Farleg eller går det bra?

Skal eg gå for Tesla sin vanleg lader?
Å lade fast via schuko er etter dagens regelverk ikke innenfor.
Ved tilfeldig lading (besøk) kan det gjøres.

Lading via schuko er i seg selv ikke det farlige. Det krever bruk av en kontakt som er egnet til bruken.
Erfaring hvar vist seg dette ikke alltid blir gjort - og regelverk har blitt strammet inn som et føre var prinsipp.

Ladingen bør ikke være satt for høyt, jo lavere jo tryggere er tanken, dvs 6A er tryggere enn 12A.
Unngå skjøtekabler igjennom vindu og dører.
En utendørs kontakt, som ikke har mye annen belastning vil være fornuftig å bruke.
Kabel til kontakt bør ikke gå via mange andre koblingspunkter - blir flere svake punkter.
Avlaste selve kontakten - ikke la vekten av UMC henge i stikk kontakten.

Vil sikkert gå fint å bruke Tesla sin UMC frem til permanent ladeboks er montert om en tar noen forbehold nevnt over.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: peterka på søndag 27. november 2022, klokken 17:59
Har nytt hus og eg ser at alle kursene er på 15 A. Det er ventetid for å montere ein skikkelig lader så eg vurderer å bruke stikkontakten. Farleg eller går det bra?

Skal eg gå for Tesla sin vanleg lader?
Nødlading er tillatt, og har du ventetid på laderen du har bestillt, så kan man definere dette som nødlading. Du må jo kunne bruke bilen i mellomtiden. Det er da ikke-fast lading per def. Og med nytt hus skal ledningsnett og alt være helt OK.


Men demp ladinga til 10A i henhold til reglene for schuko kontakter for elbil-lading etter forrige versjon av reglene, om lader støtter dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Når jeg nødlader, pleier jeg gjerne sjekke stikkontakt/støpsel og eventuelle koblingsbokser for varmgang etter en halvtimes tid.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA