Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim er igang igjen men stopper ikke å lade.(Fixet)

Startet av Marsto, søndag 27. november 2022, klokken 09:42

« forrige - neste »

Marsto

Hei igjen Thinkere. Den gule Thinken i Trondheim er godt igang igjen. Første prøvetur på 388 dager ble kjørt igår. Kjørte rundt 50 km og satte den på lading med original laderen kl. 1400. Dagen etter var planen å kjøre batteriet ned til rundt 60-70%. Når jeg kommer ut for å kjøre bilen en tur kl. 0800 dagen etter, står den fremdeles å lader. Da har den ladet i 18 timer. Dette er ikke normalt i forhold til siste gang den ble ladet fullt for over ett år siden. Det har som regel gått rundt 7-8-9 timer å lade fullt fra 20-30%. Er den noen her på forumet som har opplevd det samme og er det mulig å si noe om individuell celletilstand på Enerdel batteriet med diagnoseverktøy? worry har nevnt i min forrige tråd at det er mulig å overlade og jeg leser i hvertfall på worry sin Enerdel tråd, https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.msg762667#msg762667 at runeno skriver han brukte 3 uker med lading før batteriet var balansert, men skal ikke ladingen stoppe selv med ubalanse i cellene når nåla har nådd 100%? Legger ved et bilde av dashbordet hvor batterinåla har nådd vel 100% og lading er fortsatt igang.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Det er vanskelig å si om noe er galt uten å lese ut spenninger. Har dere utstyr til det? Pcan adapter og Enerdel Commtool program?
Når bilen lader for fullt så står powermeteret (hva heter det egentlig?) ca to prikker mot pluss, synes jeg å huske. Rett før fullt batteri ser man at nåla går ned mot null. Så vil den pendle litt med lite utslag helt til første celle når 4,10 volt. Da begynner den å drenere den cella, uten noe lading. Så skal den putte på igjen slik at de andre kommer etter. Slik skal den drive på til batteriet er i balanse (maks forskjell 0,02 volt tror jeg). Det kan også hende at den avslutter lading uten at batteriet er i balanse, da kan man få prosessen i gang igjen ved å dra ut kontakten og sette inn i igjen. Da ser man fullt utslag (to-tre prikker) en kort stund, før den synker mot null på nytt.

Sannsynligvis balanseres batteriet litt ellers også, ved både kjøring og lading, men det har ikke jeg funnet noe klart svar på.

Den ene bilen min er litt annerledes, og jeg aner ikke hvorfor. Når batteriet er fullt, så begynner den å drenere celler, men starter ikke lading igjen. I hvert fall på veeeldig lang tid. Så den kan stå slik og tilsynelatende lade i timevis, selv om batteriet er fullt. Men man ser det på powermeteret at det ikke går noe strøm inn.

Edit: Ser nå på bildet ditt at det ikke er så mange prikker på pluss-siden. Lading er kanskje halvt utslag?
Bildet ditt viser også at nåla står litt på minussiden. Det tror jeg viser at den drenerer celler, dvs det går litt strøm ut fra batteriet. Men det er uhyre lite fra hver celle. Det går sakte.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Mange takk for god info som vanlig. Ja, jeg tror Warlock har det som trengs for å lese ut verdier på batteriet. Det som du beskriver høres logisk ut. I følge Think City brukerveiledning er instrument nåla til venstre energinivå måler og til høyre økonomimåler. Når batteriet lades vil økonomimåler til høyre vise den relative ladeeffekten. Må ærlig innrømme at jeg ikke forstår helt hva som menes med relativ ladeeffekt. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Jeg tror jeg fikk svaret på det da jeg spurte her en gang. Kanskje i Enerdel-tråden.

Jeg lurte på hvorfor det var så stort utslag ved regenerering når batteriet er helt eller nesten fullt. Svaret var at utslaget er relativt, altså strøm inn (eller ut) i forhold til hva som beregnes som max. Det høres jo fornuftig ut. 
Think lithium

Marsto

Aha, da blir det mer logisk, ja. Ifølge vedlikeholdsmanualen til Enerdel skal batteriet ha max. 393,6V og min.240V. Hver celle skal ha max. 4,1V og min. 2,5V. Da får vi vel ladeeffekt i forhold til disse verdiene på måleinstrumentet til høyre (økonomimeteret) Det neste blir vel å høre med Warlock om han kan svinge seg en tur hit så vi får koblet på Commtool å sjekke tilstanden til alle 96 celler.     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Heisann
Merkelig nok la jeg ikke merke til denne tråden før nå (men svarte Marsto på PM i går ettermiddag, skriver likevel delvis det samme her).

Ja, tror nok Worry her er spot on, cellene balanserer seg, og det tar litt tid. Vi har ikke lest ut CAN-koder siden jeg var oppom Marsto 16. november men da lagret jeg et scan av meldingene for å kunne gå gjennom senere. ComTool er den mest egnede til å hente ut all info fra Enderdel-batteriet, men det sendes også ut noen generelle oppsummeringer til oss også via CAN-meldingene 0x610 og 0x611

Her er de:
0x610 Enerdel_Data_00
06 1D 05 F6 07 06 00 00    <EDL_Data00>
Max_Pack_Temp: 7_Celsius
Min_Pack_Temp: 6_Celsius
Max_Cell_Voltage: 3.82081_Volts
Min_Cell_Voltage: 3.72559_Volts
Remote_Comm_Fault: 0
BMS_Contactor_Condition_Codes: 0
BMS_Highest_Error_Reason: 0_?
All_Bal_Res_On: 0
All_Bal_Res_Off: 0

0x611 Enerdel_Data_01
06 1A 00 27 AB AA A8 A8    <EDL_Data01>
Avg_Cell_Voltage: 3.81348_Volt
Delta_Cell_Voltage: 0.095215_Volt
Cell_Voltage_SOC: 68.4_%
Pack_SOC: 68_%
Pack_SOC1: 67.2_%
Pack_SOC2: 67.2_%


Som vi ser ligger cellene gjennomsintt på 3.81Volt, høyeste på 3.82Volt, laveste på 3.72Volt og en forskjell på de på ca 0.1Volt (grovt regnet). Om Vi legger til grunn det Worry skriver om at systemet prøver å få komme innenfor 0.02Volt i balanseringen, og man tar et grovt estimat ut fra grafen i bloggen til BauDemo på:
https://www.evmonitor.info/2020/10/balancing-of-enerdel-think-battery-pack.html
Ser man at å balansere ut 0.08Volt kan ta noe over ett døgn.

Så Marsto må bare smøre seg med litt tålmodighet, om han tør sette på ladingen igjen ;)
(Konklusjonen var vel at det ikke virker som noen celler har strøket med, og vi haster ikke med å lese ut enda mer info med det første. Skulle det dukke opp noe mer tar jeg turen)

Uansett, tror ikke dette er et direkte usannsynlig scenario i og med batteripakka har stått i ett år, snarere det mest plausible :)

Marsto

Så bra å ha folk i denne gruppa som virkelig har peiling. Det er til uvurderlig hjelp. Det jeg gjorde etter siste lading var å kjøre ned batteriet til rundt 60% SOC. Det som blir neste steg er EU kontroll som er bestilt til 12. desember. Da blir det lading igjen helga før. Satser på at alt går seg til og lading stopper av seg selv når balanseringen er gjennomført.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Herlig. Takk for at dere oppdaterer så bra. All lærdom må vi ta med oss for å holde bilene på veien.

Jeg har prøvd å finne igjen noe jeg innbiller meg at jeg har lest. Det handlet om hva som starter batteriet. Det var visst en CAN-melding. Noen her som har mer kunnskap om det?
Think lithium

Warlock

Ja, har et helt dokument på det.
Gjelder for Litiumbatteriet:

* On the rising edge of the Key Run wakeup signal, the BMS will power up and go through hardware initialization.  Upon successful initialization, the BMS will send CAN message 300 with BMI_Init_Successful set to True.  This will be the first CAN message sent by the BMS.
*If all other conditions to pull in the contactors is optimal, the BMS will wait up to 4 seconds to receive CAN messages 310 and 311, at which time it will perform the contactor energize sequence (including contactor tests, precharge, etc.).  If the BMS does not receive messages 310 and 311 within this time, the BMS will set the BMS_Contactor_Conditions_Code variable (Msg EDL_Data00) to No PCU Data Received (decimal 11) and leave the contactors de-energized until these messages are received.  During operation and after PCU communications has been established, if messages 310 and 311 are lost for 1 second, the BMS will open the contactors and set the same Contactor Conditions Code mentioned above.

Osv

https://www.dropbox.com/s/pe4rl3crl9tbhps/Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0.docx

worry

Think lithium

Marsto

Hadde tenkt å putte inn imellom her at dette må Warlock ha peiling på, ja. Jaggu meg stemte akkurat det. Fortsatt god helg.  :D
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

No prob

Tror nok vi har kommet dit hen nå at vi må dele alt vi sitter på av både kunnskap og dokumenter. Og erlig talt tror jeg ingen kommersielle krefter bryr seg og vil forfølge om vi deler noe superhemmelig ;)
Viktigste er at vi klarer holde bilene i live :)

bcx238h

Sitat fra: Warlock på søndag 04. desember 2022, klokken 15:34
No prob

Tror nok vi har kommet dit hen nå at vi må dele alt vi sitter på av både kunnskap og dokumenter. Og erlig talt tror jeg ingen kommersielle krefter bryr seg og vil forfølge om vi deler noe superhemmelig ;)
Viktigste er at vi klarer holde bilene i live :)

AMEN!  :)

Warlock

elbilwiki.no er nede og her vært det en stund.
Se egen sak under "elbil.no og elbilforeningens nettsider" https://elbilforum.no/index.php?board=15.0
Det virker som om noen i elbilforeningen tror elbilwiki.no er overflødig og de kan legge den ned. Skjer det mister vi veldig mye informasjon om Thinkene våre, sannsynligvis for godt.
Dette blir i så fall et stort tilbakeslag, og stikk motsatt at hva jeg skrev i posten over.

Anbefaler alle som leser dette å ta kontakt med elbilforeningen og fortelle dem at vi har bruk for elbilwiki.no
(Personlig har jeg langt mindre bruk for elbil.no, så om noe må kuttes kan de heller starte der)

bcx238h

Sitat fra: Warlock på tirsdag 06. desember 2022, klokken 23:07
elbilwiki.no er nede og her vært det en stund.
Se egen sak under "elbil.no og elbilforeningens nettsider" https://elbilforum.no/index.php?board=15.0
Det virker som om noen i elbilforeningen tror elbilwiki.no er overflødig og de kan legge den ned. Skjer det mister vi veldig mye informasjon om Thinkene våre, sannsynligvis for godt.
Dette blir i så fall et stort tilbakeslag, og stikk motsatt at hva jeg skrev i posten over.

Anbefaler alle som leser dette å ta kontakt med elbilforeningen og fortelle dem at vi har bruk for elbilwiki.no
(Personlig har jeg langt mindre bruk for elbil.no, så om noe må kuttes kan de heller starte der)

Har sendt e-mail til medlem@elbil.no med høy viktighet!  ;)
Det er sannelig en dårlig utvikling...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA