Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

flere headinger til hjemmesiden?

Startet av PLUTO, torsdag 24. januar 2008, klokken 21:44

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg tenkte litt på hjemmesiden "vår": http://elbilagder.org
Jeg tenkte at vi kanske skulle ha noe enkel info om hva en elbil er.
Hva fordelene med elbil er for den enkelte bruker, samfunnet og for miljøet.
Tekniske og politiske utfordringer for at flere skal bruke elbil (rettet mot politikere og journalister). Jeg tenkte at det er greit å legge kort og lettfattelig informasjon om slike ting på hjemmsiden siden det vil være der folk kikker.

Er det noen som kunne tenke seg å formulere noe vi kunne bruke til det?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Det tenkleste er vel en punktliste a'l a dette:

  • Gratis i bomringen
  • Ingen årsavgift
  • Billig forsikring
  • Gratis parkering på offentlige plasser
  • lett å parkere
  • billig i drift
  • miljøvennlig
  • stillegående
  • Plastkarosseri ruster ikke og får ikke parkeringsriper/-bulker (think)
  • osv ....

Og gjerne med link med dropdown-tekst eller utfylling av mer info in en boks når man klikker på punktene.

Eks for årsavgifta: Man betaler ingen årsavgift for el-biler, kun 300 kr (ca) i trafikkskadefondet (eller hva det nå var) som kreves inn av staten. Denne ble tidligere krevd inn av forsikringsselskapet.

Eks for billig forsikring: Forsikring av el-biler er billig, da de har lav skadefrekvens og sjelden stjeles. eksempelkvis koster det i <forsikringsselskap> x.xxx kroner for y.yyy km i året. (for min del omtrent tilsvarende det jeg sparer i årsavgift, altså "gratis" forsikring)

Eks for bompenger: Med el-bil betaler du ikke bompenger. Bomringen passers gratis, og også en del ferjestrekninger har egne lave takster for el-bil. Dette gjelder bl.a. de strekningene so mhar innkreving av bompenger for en tilknyttet venistrekning inbakt i prisen. Disse bompengene er du selvsagt fritatt for som el-bil sjåfør.

Osv.

Pass på å ha en tilsvarende liste med ulemper med el-bil. I alle fall de mest innlysende. Man kommer lenger med å være ærlig fra starten, enn å risikere at noen føler seg "lurt" i etterkant.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Jeg er ikks så flink til å formulere dette men synes at det er en bra forslag å ha en liten innføring men ikke be om hjelp fra de Bilaksjon folkene!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Selvom jeg ikke bor i Agder....
En slik hjemmeside bør ha en positiv opplysningsside, og en negativ, og dessuten informere om noen feilaktige påstander som ofte blir lansert.
For få ladestasjoner.. etc.
Positive:  God følelse. Møtes av smil og tommelen opp i trafikken.  Sosialt forum.
Kanskje subjektivt, men allikevel!

Negative: Mange bilverksteder kvier seg for å reparere elbiler, også når det gjelder ordinære reparasjoner som bremser osv.
Kan bli dyrt dersom en får et batterihavari.
Men dette kan til en viss grad forhindres.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

jeg takker for inspill.
Litt mer konkret, hva mente du med dette, Henning?
Sitat fra: hens på onsdag 30. januar 2008, klokken 23:35
... dessuten informere om noen feilaktige påstander som ofte blir lansert.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Det mest vanlige er at:
"Snart kommer biler som kan lades på et kvarter fra en vanlig stikkontakt".
"Det finnes ikke ladestasjoner".
"Det holder ikke til mitt bruk".
"Elbiler har ikke noe på veien å gjøre, det er bare leketøy for elektronikkfreaker".
"Kan ikke kjøre til hytta på fjellet i den".

En kollega  av meg som kjører SUV mobbet meg for at jeg kjørte liten bil, og jeg svarte:
Enkelte kjører stor bil for å kompensere for at de har noe annet som er lite,  jeg har veldig liten bil...!

Hørte ikke  noe mer om saken. ;D

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA