Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Elsykkelen blir slappere når batteriet nærmer seg tomt; ikke bilen. Hvorfor?  (Lest 192 ganger)

Sjalabais

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Elsykkelen blir slappere når batteriet nærmer seg tomt; ikke bilen. Hvorfor?
« på: Onsdag 23. November 2022, klokken 23:35 »
Jeg har nylig skaffet meg en elsykkel. Når denne nærmer seg 30% batterinivå, blir motor-(!) effekten merkbart dårligere. Det samme merker jeg ikke med bilen. Fins det en enkel forklaring her?
2012 Leaf Tekna

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3396
    • Vis profil
Sv: Elsykkelen blir slappere når batteriet nærmer seg tomt; ikke bilen. Hvorfor?
« Svar #1 på: Torsdag 24. November 2022, klokken 00:44 »
Batteripakken til elsykkelen blir nok trolig mye mer utladet enn i en moderne elbil.
Når elsykkelen stopper er batteripakken gjerne helt tom. Dette vil slite på batteripakken, men det aksepteres da en ny ikke har en så høy kostnad.
 
Når elbilen har 30- 20% igjen er det et buffer igjen - slik at spenningen fortsatt er høy nok til å gi god ytelse.

Jeg har selv kjørt tom C-Zero, der bilens BMS gjør bilen svært treg når skilpadden symbolet kommer.
Det er for å unngå skade på batteri.

De tidligere elbiler, med bly og Ni–Cd hadde en merkbar forskjell mellom fulladet og redusert ladenivå.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3828
    • Vis profil
Sv: Elsykkelen blir slappere når batteriet nærmer seg tomt; ikke bilen. Hvorfor?
« Svar #2 på: Torsdag 24. November 2022, klokken 11:44 »
På en elsykkel er du ofte ganske nært maksimalt effektuttak fra batteri/motor. Når maksimaleffekten reduseres med batterinivå, merkes dette tydelig.

På en elbil bruker du veldig sjelden maksimal effekt. Så selv om effekten er strupet noe ned (også før den går i "skilpaddemodus"), så vil du aldri merke det så lenge du ikke har for vane å bruke mye flat pedal.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sjalabais

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Elsykkelen blir slappere når batteriet nærmer seg tomt; ikke bilen. Hvorfor?
« Svar #3 på: ſøndag 27. November 2022, klokken 17:35 »
Takk for veldig gode svar! Dette var interessant. I praksis får man nesten ikke tømt batteriet på elsykkelen min da effekten ved 2/10 streker er bortimot ikke eksisterende. Så da unngår jeg jo å komme dit hen.
2012 Leaf Tekna