Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veibruksavgift for el. biler

Startet av trondhla, onsdag 23. november 2022, klokken 17:27

« forrige - neste »

Odinpodin

Helt enig med siste taler, hvis denne avgiften innføres kan den økes lett og er drøm for politikere som balanserer budsjett "bare øke litt her, så går det opp".

Jeg synes alle disse avgiftene/skattene som kommer er ganske frihetsberøvende, selv om man ikke vil kjøre bomveger så blir man uansett straffet for å være ute av døra her... Er du innefor døra blir du straffet fordi huset ditt har øket i pris... Er du fornuftig og har lite lån? Nei den fordelen er ikke greit. Neste blir vel grunnrente på solceller hjemme

elektro

3 kr. mila høres ille ut, men forutsatt en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer, gir det en ny regning på 4500 kroner i året for elbileiere. Vi klarer det og.

Likevel er dette en særdeles dårlig idé hvis det kommer på toppen av alt annet. Jeg er generelt positiv til skatter og avgifter, men på et eller annet tidspunkt flyter begeret over. Når Staten samtidig velter seg i inntekter fra både olje, gass og ikke minst strøm. De har en jobb å gjøre for å forklare hvorfor en eneste avgift til er nødvendig. Spesielt hvis det skal gjelde elbiler, og enda verre- bare elbiler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektrolux

Høres ut som desperate tiltak. Vi har allerede verdens største påslag på drivstoffet vi bruker enten det er fossilt eller fornybart, noe som gir en reell veibruksavgift. "Problemet" er nok at kjøretøyene våre er for energieffektive til at dette straffer kjøringen nok.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#33
Sitat3 kr. mila høres ille ut, men forutsatt en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer, gir det en ny regning på 4500 kroner i året for elbileiere. Vi klarer det og.

Likevel er dette en særdeles dårlig idé hvis det kommer på toppen av alt annet. Jeg er generelt positiv til skatter og avgifter, men på et eller annet tidspunkt flyter begeret over.

Enig :+1:

Vaduz

Det skal sies at med inflasjon så er det riktig å ta penger ut av systemet så hod timing med rødgrønn regjering, men jeg håper det snur og at deflasjon blir problemet til neste valg så vi kan bytte regjering og få startet festen igjen;)

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 27. november 2022, klokken 21:56
Spesielt hvis det skal gjelde elbiler, og enda verre- bare elbiler.
Argumentet er vel at fossilbiler allerede betaler veibruksavgift gjennom drivstoff. Noe som er riktig, men som uansett bare er tull, siden dette er fiskale avgifter, ikke dedikerte. Så da kunne de like godt smelt på veibruksavgift på alle biler, og redusert den til 1/5. 

Men her var vel Statens Vegvesen inne i bildet, og de har jo motarbeidet skifte til elbil hele tiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

26.000 kWh

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2022, klokken 18:07
Sitat fra: elektro på søndag 27. november 2022, klokken 21:56
Spesielt hvis det skal gjelde elbiler, og enda verre- bare elbiler.
Argumentet er vel at fossilbiler allerede betaler veibruksavgift gjennom drivstoff. Noe som er riktig, men som uansett bare er tull, siden dette er fiskale avgifter, ikke dedikerte. Så da kunne de like godt smelt på veibruksavgift på alle biler, og redusert den til 1/5. 

Men her var vel Statens Vegvesen inne i bildet, og de har jo motarbeidet skifte til elbil hele tiden.

Problemet er at politikerne ønsker flere verktøy slik at adferds kan kontrolleres uten så alt for store protester.

26.000 kWh

Sitat fra: stefse på torsdag 24. november 2022, klokken 10:05
Har sagt det før, vi har den dårligste regjeringen siden før krigen. Det virker som de ikke skjønner verdien av verdiskapning, bare verdien av stemmesedler som formentlig skal droppe inn til dem, bare de får tatt nok rike og sentralisert pengestrømmene til staten. Skjønt det motsatte ser ut til å skje.

Mangler bare å toppe dette med en invasjon av landet, som regjeringen sikkert skal "følge nøye".

Regjeringen tar grep som det heter på fagspråket utarbeidet av NRK.

Forresten, er det noen som vet hvordan det gikk med GPS-sporing av bilistene til inntekts erverv for den nederlandske stat?


Electric cars in Norway

SitatForresten, er det noen som vet hvordan det gikk med GPS-sporing av bilistene til inntekts erverv for den nederlandske stat?

Hva tenker du på her?

jlan

Sitat fra: 26.000 kWh på mandag 28. november 2022, klokken 22:05
Forresten, er det noen som vet hvordan det gikk med GPS-sporing av bilistene til inntekts erverv for den nederlandske stat?
De skal spore på person-nivå i stedet.
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/netherlands-launch-new-trial-gps-tracking-public-transport
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på torsdag 01. desember 2022, klokken 00:07
Sitat fra: 26.000 kWh på mandag 28. november 2022, klokken 22:05
Forresten, er det noen som vet hvordan det gikk med GPS-sporing av bilistene til inntekts erverv for den nederlandske stat?
De skal spore på person-nivå i stedet.
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutch-expat-news/netherlands-launch-new-trial-gps-tracking-public-transport
Det der er jo to forskjellige ting. Denne gjelder jo for å fakturere "public transportation", altså offentlig transport som buss,tog etc når man reiser, da man gjerne hopper mellom flere transportører. Det er til erstatning for "OV Chipkaart" som er dems form for "busskort".

Selvsagt vil det kunne utvides senere til og å tracke reiser med privat kjøretøy, men problemet der er at man ikke vet hvem som kjører når flere kjører samme bilen, med mindre denne er på decimeter-presisjon.

Uansett, skremmende utvikling, og skremmende at folk i det hele tatt deltar frivillig i forsøket. Men personlig gevinst der og da er vel viktigere enn å verne om privatlivet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

esan

Noen som har regnet på hva kostnaden pr mil for el-bil blir om man tar utgangspunkt i 3 kr i veiavgift pr mil, hjemmelading med dagens strømpris inkl.  strømstøtte?
Hvordan blir det sett i forhold til en fossilbil med rundt 0,5 l bensin pr mil?

Vidar_S

Sitat fra: esan på torsdag 01. desember 2022, klokken 12:35
Noen som har regnet på hva kostnaden pr mil for el-bil blir om man tar utgangspunkt i 3 kr i veiavgift pr mil, hjemmelading med dagens strømpris inkl.  strømstøtte?
Hvordan blir det sett i forhold til en fossilbil med rundt 0,5 l bensin pr mil?

Utfordringen her er "dagens strømpris" som man ikke kjenner hva blir (inkl strømstøtte) før måneden er over.

Men om man antar at "hjemme" ikke er fritidsbolig og sier 2 kr/kWh og forbruk på 2kWh/mil så blir regnestykket relativt enkelt:4 kr/mil + veibruksavgift 3kr/mil  = 7kr/mil.

Med bensinpris 20kr/liter og 0.5l/mil så ender man opp med 10 kr/mil (gitt at man ikke skal ha noen avgift per mil også her).

Lader man på billigere tidspunkt i måneden kan man ende opp med å få betalt for det man lader og lader man på dyreste tidspunkt kan man også fint betale noen hundre prosent mer for strømmen, så regnestykket her vil kunne ha særdeles store avvik for elbilen.

THE

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:15
Sitat fra: esan på torsdag 01. desember 2022, klokken 12:35
Noen som har regnet på hva kostnaden pr mil for el-bil blir om man tar utgangspunkt i 3 kr i veiavgift pr mil, hjemmelading med dagens strømpris inkl.  strømstøtte?
Hvordan blir det sett i forhold til en fossilbil med rundt 0,5 l bensin pr mil?

Utfordringen her er "dagens strømpris" som man ikke kjenner hva blir (inkl strømstøtte) før måneden er over.

Men om man antar at "hjemme" ikke er fritidsbolig og sier 2 kr/kWh og forbruk på 2kWh/mil så blir regnestykket relativt enkelt:4 kr/mil + veibruksavgift 3kr/mil  = 7kr/mil.

Med bensinpris 20kr/liter og 0.5l/mil så ender man opp med 10 kr/mil (gitt at man ikke skal ha noen avgift per mil også her).

Lader man på billigere tidspunkt i måneden kan man ende opp med å få betalt for det man lader og lader man på dyreste tidspunkt kan man også fint betale noen hundre prosent mer for strømmen, så regnestykket her vil kunne ha særdeles store avvik for elbilen.
Og når man lader på hurtiglader blir det svindyrt å kjøre elbil sammenlignet med fossilbil når man skal legge til 3,- pr mil i veibruksavgift.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Uansett så er det nå lurt å velge vekk elbil til fordel for ladbar hybrid eller enda bedre et bomfritt L1-L7e kjøretøy.

Problemet løst inntil neste omdreining på skatteskruen til avgiftsregjeringen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA