Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask av nybil

Startet av Drive, onsdag 23. november 2022, klokken 16:08

« forrige - neste »

Drive

Hei,

Hvordan er det med Teslaer og bruk av f.eks høyttrykkspyler på en helt ny bil? Burde man vente noen uker eller er det bare å kjøre på?

Klykken

Bare å vaske i vei.

Hva er årsaken til at du mener at man må vente? Lakken er ferdigherdet lenge før den når kunden, hvis det er det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Drive

Det var vel akkurat det med herding jeg lurte på :) Takk!

Lucaria

#3
Nå har jeg coatet min bil med Kamikaze, og etter det skulle man vente 2 uker, men i vaskerutinen så bruker jeg ikke børste lenger.

Fikk instruks om at det går fint med børsteløs vask som er bedre en ikke vask (hvis man ikke har tid/mulighet, har testet på Circle-K men min vite bil ble ikke ren av dette)

* Hvis den er kjempeskitten så kjør jeg skum, men prøver ikke benytte det hvis jeg ikke må.
* Så starter jeg børstevasken bara for å fylle opp min hink (som har gritguard dvs rist) og eventuell en halv kapsyle egen schampoo. Jeg holder altså bare børsten over hinken og fyller den opp.
* Så høytrykk med såpe over hele bilen. Nøye med in under hjulbuer.
* Så går jeg over hele bilen med den nye typen svamp som ikke holder på grus så mye, og skyller den godt i bøtten mellom paneler og særlig oppe/nede. Jeg vet man skal starte nede, men jeg starter oppe for å slippe få evetuelle gruskorn nedifra og opp.
* Benytter felgbørste sammen med skummet/vannet i bøtta, nå blir det jo litt skittent her men orker ikke betale for å bytte vann det blir skittent med en gang her.
* Skyller veldig godt, nøye inne i hjulbuer og skyller også litt under bilen.

Har alltid en rulle torky bak i bilen, så etter vask tørker jeg innsteg og nedekant av dører, runt bakluke og inni frunk.

Klykken

Skjønner at du har begrensede muligheter i og med at du benytter selvvaskehall, så det er uansett mye bedre enn ingen vask.

Men man bør alltid håndvaske ovenfra og ned. Nettopp for ikke å dra med seg potensiell skitt fra de mest skitne stedene på bilen. Bakenden til slutt, for så å gå på felger med egen vaskeredskap. Svampen du benytter vil du helst at skal "plukke opp" skitt og løfte det vekk fra lakken. Typ Bilnerdens spesialsvamp (North detail). Bøtten med gritguard skal sørge for at skitten svampen plukker opp kan fjernes.

Du sier heller ingenting om avfetting annet enn skumlegging, sa da har du også potensielt en bil med asfaltnupper og kanskje metallspon i lakken/coatingen. Sistnevnte vil etter hvert oksidere og ruste.

Ellers, man bør alltid starte med berøringsfri vask, altså avfetting. Bilen skal i prinsippet bare ha trafikkfilm igjen på lakken som du skal vaske bort for hånd. Skitt og grus vil lage unødvendige vaskestriper, selv på coating.

Anbefaler å ta en titt på forumet til detailersclub.no, så kan du snappe opp en del tips for å bedre rutinene og få gatas blankeste bil. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

#5
Jeg mener coatingeksperten sa at den ettårs kontrollen/vasken inneholder fjerning av asfalt og nupper. Jeg kjenner til flere trinn som finnes men er forsiktig med starke midler for å bevare coatingen mest mulig.

Man pleier vel ikke bruke prikkbort og korrosol (iron-x) så ofte? På min forrge bil (også vit) holdt det i massevis med 1 gang i året så clay og så voks.

Jeg vasker med schampo 1 gang i uken. Men jeg skal ringe coatingproffen og se hva de anbefaler utover dette, og hvor ofte.

Klykken

Hvis ikke coatingen tåler bilvask og avfetting er ikke coatingen verdt å bruke penger på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Kommentarer rundt dette fra deatilersclub samt coatingeksperter er at avfetting og skum fra f.eks Circle-K er litt for starke. Det har ikke med coatingen å gjøre da de skader plastikk till og med.

Alternativet er da å kjøre litt lenger og benytte Esso isteden og håpe de fortsatt har mildere produkter.

Det er jo dessverre ikke lov med egne produkter i disse hallene. Prikkbort en gang i måneden kan gå fint da det går kjappt, men å benytte f.eks Surfex hver gang vil bli litt for stressende med tanke på personalet der.

HS

Er det noen som anbefaler UNOX sin børsteløse vask?
Tesla MYLR- 2022

drumfrodo

Sitat fra: Lucaria på lørdag 26. november 2022, klokken 13:53
Kommentarer rundt dette fra deatilersclub samt coatingeksperter er at avfetting og skum fra f.eks Circle-K er litt for starke. Det har ikke med coatingen å gjøre da de skader plastikk till og med.

Alternativet er da å kjøre litt lenger og benytte Esso isteden og håpe de fortsatt har mildere produkter.

Det er jo dessverre ikke lov med egne produkter i disse hallene. Prikkbort en gang i måneden kan gå fint da det går kjappt, men å benytte f.eks Surfex hver gang vil bli litt for stressende med tanke på personalet der.

For å ha kontroll på kjemien kan man spraye på Surfex HD før man kjører inn i vaskeanlegget (bare å finn en p-plass rett i nærheten e.l.). I tillegg til evt. egen felgrens. Da slipper man å stå der og legge det på og risikere at de kommer og gjør seg vanskelige mtp. egne produkter. Hvis stedet har skumlegging funker det gull å legge oppå Surfex'en, før renspyling med høyttrykk etter litt virketid. Likte den praktiske løsningen du bruker på bøttevask med å ta skumvannet fra vaskebørsta i anlegget, men ulempen er at man ikke vet type shampoo de bruker i det vannet da. Et alternativ kan være å dra hjem til egen garasje, eller en eller annen litt rolig p-kjeller (bare ha med seg en bøtte med rent vann og noen MF-håndklær, alt som trengs), og ta en rinseless wash med Carpro EcH2O eller ONR for å fjerne den siste trafikkfilmen etc. der (Bilnerden sin nevnte svamp anbefales til det). Evt. kombinert med litt jern- og/eller tjære-fjerner for å få vekk nupper, asfaltprikker o.l. som den forvask-mixen ikke klarte ta vekk, samt en god QD til finishen (Gyeon Ceramic Detailer er blitt en favoritt her). Det kan være et greit kompromiss hvis man ikke har mulighet til å vaske bil med høyttrykk osv. der man bor/parkerer.

Lucaria

Goda tips her.

Jeg prøve først med eget schampoo nederst i bøtten og så bare litt høytrykk bara halveis in over bøtten men det resulterte i et enormt trøkk og at det meste kom på meg (ble bra skum da, men på meg isteden for på bilen)  :D Så ja såpevannet fra børsten er mere sikkert mot søl iaf.

OlaM

Sitat fra: HS på mandag 28. november 2022, klokken 00:21
Er det noen som anbefaler UNOX sin børsteløse vask?

Har ikke prøvd akkurat den, men LaserWash sin hadde voks i såpen så det ble hvite striper etter vindusviskerne. Tok lang tid å få det vekk. Unngår derfor børsteløs etter det, blir uansett ikke noe renere enn om du spyler selv.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA