Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømstøtten endres ved sluttoppgjør

Startet av elektrolux, onsdag 23. november 2022, klokken 04:28

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/stroemstoette-saerskilte-stoettesatser-for-sluttoppgjoer-i-november/

Betyr dette at en i november kan få oktober satsen på 69,99 øre/kWt i stedet for november satsen som foreløpig er på snaue 7 øre/kWt om en bytter strømleverandør, eller gjelder det kun ved flytting?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2022, klokken 04:28
Betyr dette at en i november kan få oktober satsen på 69,99 øre/kWt i stedet for november satsen som foreløpig er på snaue 7 øre/kWt om en bytter strømleverandør, eller gjelder det kun ved flytting?
Nei, NVE skriver at det skal benyttes 0 i støttesats i stedet for forrige måneds gjennomsnitt ved sluttoppgjør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#2
Ser faktisk ut som en kan øke strømstøtten for f.eks november ved å avslutte avtalen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/beregningsmetoden-for-stromstotte-endres-tilbake-for-kunder-som-skal-flytte/s/5-95-772143

Her har faktisk vi en mulighet til å redusere strømregningen med rundt 700 kr idet vi bor i et hus som vi har overført til jr. Overføres også strømavtalen tror jeg det regnes som en oppsigelse. Samtidig kan mor min som bor i huset hun har overført til oss også kunne overføre strømavtalen til oss og spare tilsvarende beløp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2022, klokken 12:47
Ser faktisk ut som en kan øke strømstøtten for f.eks november ved å avslutte avtalen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/beregningsmetoden-for-stromstotte-endres-tilbake-for-kunder-som-skal-flytte/s/5-95-772143

Her har faktisk vi en mulighet til å redusere strømregningen med rundt 700 kr idet vi bor i et hus som vi har overført til jr. Overføres også strømavtalen tror jeg det regnes som en oppsigelse. Samtidig kan mor min som bor i huset hun har overført til oss også kunne overføre strømavtalen til oss og spare tilsvarende beløp.

Man kan ifølge dette få strømstøtte satsen for oktober for November dersom man flytter i løpet av November.
Og strømstøtte satsen for November blir nok vesentlig lavere enn Oktober.

Så er spørsmålet hvordan regnes strømstøtten for Desember i det nye selskapet - skal den da ta utgangspunkt i Desember? Er svaret ja så fall bør alle bytte leverandør nå i November og få noen gratis penger fra staten.
Dette fordi man da fjerner helt Novembersatsen og går fra Oktober sats til Desember sats....mao. 2 ganger oktober sats kan man da få..........og nå er dette gratis penger

Orbit

Siden strømstøtte gis på nettleien (og ikke via strømleverandør) er der ikke mulig å bytte leverandør. Abonnementet kan overføres til en annen person, men vil hele tiden være tilknyttet samme nettselskap.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Overføing mellom ektefeller kan være et ikke tiltenkt smutthull i denne nye regelen.

Vel værd å utforske spør du meg.

Fant ut at vi ikke bør overta strømregningen på huset vårt der mor min bor. Da mister vi antakelig hele strømstøtten
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: Orbit på onsdag 23. november 2022, klokken 17:13
Siden strømstøtte gis på nettleien (og ikke via strømleverandør) er der ikke mulig å bytte leverandør. Abonnementet kan overføres til en annen person, men vil hele tiden være tilknyttet samme nettselskap.
Strømstøtten gis via nettselskap, men det er via strømselskapet man henter ut info om både strømforbruket og effektuttak.

For å vise til eget eksempel. Jeg byttet i begynnelsen av oktober fra Fortum til Gudbrandsdalen Energi. Dette førte til at for september fikk jeg fra Fortum en strømregning på 1834,30. Fra Gudbrandsdalen Energi (GE) på -960,07 (her kom strømstøtten), og altså totalt 874,23. Jeg bruker stortsett rundt 400 kWh per måned.

For oktober fikk jeg en regning på 372,80, men av en eller annen grunn droppet forbruket til rett under 200 kWh, antageligvis noe pga at jeg gikk delvis ut av permanent hjemmekontor.

For november ligger jeg an til tilsvarende forbruk, med foreløpig 158 kWh til ca 150,- kroner. Strømstøtten ligger foreløpig estimert till 17 kroner, og så kommer nettleien inn i dette beløpet.

Det må sies at begge selskapene støtter gjennomfakturering mot min nettleverandør for NO1 (Oslo), men her har altså GE overtatt faktureringen av nettleien og derved strømstøtten. Oppsigelsen mot Fortum strømselskapet har altså ført til at GE har overtatt faktureringen av nettleien og dermed strømstøtten og.

Min tanke er som Robort antyder, at oppsigelsen gjelder mot strømselskapet, om ikke dette kun gjelder der man flytter til et område med et annet nettselskap.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA