Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volvo EX 90 veier 2,8 tonn

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 22. november 2022, klokken 08:09

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: THE på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:54
Sitat fra: edyrli på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:39
Vektavgift kan fort føre til at de som faktisk trenger lang rekkvidde OG mye plass ikke har råd til å velge elektrisk ved neste bilkjøp. Dette harmonerer dårlig med regjeringens ønske at alle på sikt skal kjøpe elbiler.
Vektavgift kan på sikt gi mening, men å innføre denne nå er det samme som å si at de med stort plassbehov skal velge fossil drivlinje.
Når man i tillegg foreslår å innføre vegprising bare for elbil og innføre full takst i bommer, så blir det vanskelig å argumentere for at folk skal velge elbil.
Vektavgift straffer automatisk sikkerhetstiltak, enten det nå krever mere utstyr (ABS, airbags, radar og kamera, andre sensorer), men og passiv sikkerhet i form av deformasjonssonssoner. Vektavgift har derfor en negativ påvirkning som er viktigere enn om bilen er 10-20 kg tyngre, eller mer, pga av slikt.

Lettvektsmaterialer er dessuten dyrere i de fleste tilfeller, så her blir det nok en avveining om hva som benyttes, og i hvor stor grad.

Selv om jeg helst ser at bilene blir lettere, så må det være av de rette årsakene, ikke en vektavgift som rammer blindt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#31
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 22. november 2022, klokken 11:34
Sitat fra: PF på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:28
er jo ulempen med elbil, batteri er med dagens teknologi tungt, og når alle krever 100mil rekkevidde så blir det sånn. Finnes vel ingen elbil med litt størrelse som er under to tonn. i tillegg så ønsker man jo litt komfort på toppen og støydemping blir fort tungt.

spørs hva du legger i størrelse, model Y lr veier 1988kg uten fører, tipper at bakhjulsdrift versjonen er 60-70 kg lettere. ID5 til motsetning veier nesten 300kg mer.

Problemet er at det ikke går an å kjøpe Model Y pga. veistøy og generell komfort. Noe jeg ser som en direkte konsekvens av vektfokus.

Den riktige sammenligningen her blir vel uansett Model X. EX90 er enormt stor. Nå har jeg kjørt bil som veier 2,6 tonn i fire år. Det fungerer veldig bra. Å gå opp til 2,8 tonn og få mye mer bagasjeplass, flere seter og bedre rekkevidde virker i mangel av et bedre ord fornuftig.

Om det er etisk riktig - er et helt annet spørsmål.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Forbruket til elbiler er ca tilsvarende som om du skulle gå på egne ben, så bedre å kjøre enn å gå om du har med en passasjer. Ville ikke bekymret meg mye for det. Beste er sykkel, elsykkel og elsparkesykkel.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Forstmann på tirsdag 22. november 2022, klokken 09:00
Det er god grunn til å stille spørsmål om hvor mange tonn en person trenger av verdens ressurser for å frakte seg selv rundt. Men dette gjelder ikke bare elbiler, men de fleste store SUV-er. BMW ix40 og BMW x5 veier omtrent det samme.

Dette er faktisk noe vi prøver å være bevisste på, vi har to biler, begge veier rundt 12-1300kg, den ene er en eldre bensinbil, den andre er en noe nyere elbil, en BMW i3.

Vi kunne gjerne hatt en større elbil for å dekke 100% av bruksområdene, men har bestemt oss for heller å få ting levert på døra om de er for store å få inn i i3en.

Lever fint med det.

elektro

Sitat fra: Strøm Tycoon på torsdag 01. desember 2022, klokken 13:49
Sitat fra: Forstmann på tirsdag 22. november 2022, klokken 09:00
Det er god grunn til å stille spørsmål om hvor mange tonn en person trenger av verdens ressurser for å frakte seg selv rundt. Men dette gjelder ikke bare elbiler, men de fleste store SUV-er. BMW ix40 og BMW x5 veier omtrent det samme.

Dette er faktisk noe vi prøver å være bevisste på, vi har to biler, begge veier rundt 12-1300kg, den ene er en eldre bensinbil, den andre er en noe nyere elbil, en BMW i3.

Vi kunne gjerne hatt en større elbil for å dekke 100% av bruksområdene, men har bestemt oss for heller å få ting levert på døra om de er for store å få inn i i3en.

Lever fint med det.

Hadde det ikke vært like greit å ha én større bil som veier ca. 2 tonn og kan gjøre alt? :)

Et annet spørsmål er hvor mange dere er i husstanden, av og til har med venner eller slektninger, kjører steder hvor det er nødvendig med god bakkeklaring, kjører langt, eller i områder der det er en stor fordel med firehjulsdrift, om dere liker å stå på ski, tar med sykler på tur, har hund, barnevogn, pulk osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Strøm Tycoon

Sitat fra: elektro på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:25
Sitat fra: Strøm Tycoon på torsdag 01. desember 2022, klokken 13:49
Sitat fra: Forstmann på tirsdag 22. november 2022, klokken 09:00
Det er god grunn til å stille spørsmål om hvor mange tonn en person trenger av verdens ressurser for å frakte seg selv rundt. Men dette gjelder ikke bare elbiler, men de fleste store SUV-er. BMW ix40 og BMW x5 veier omtrent det samme.

Dette er faktisk noe vi prøver å være bevisste på, vi har to biler, begge veier rundt 12-1300kg, den ene er en eldre bensinbil, den andre er en noe nyere elbil, en BMW i3.

Vi kunne gjerne hatt en større elbil for å dekke 100% av bruksområdene, men har bestemt oss for heller å få ting levert på døra om de er for store å få inn i i3en.

Lever fint med det.

Hadde det ikke vært like greit å ha én større bil som veier ca. 2 tonn og kan gjøre alt? :)

Et annet spørsmål er hvor mange dere er i husstanden, av og til har med venner eller slektninger, kjører steder hvor det er nødvendig med god bakkeklaring, kjører langt, eller i områder der det er en stor fordel med firehjulsdrift, om dere liker å stå på ski, tar med sykler på tur, har hund, barnevogn, pulk osv.

Nei

hemi

jeg tar gjerne elsuv som gjør alt!

rocker e-up til daglig nå dog.. alt går! :)

daktari

Den viktigste grunnen til at dagens biler veier mer enn på 80-tallet kan sees på denne krasj-test videoen. Gammel vs ny.
https://youtu.be/TikJC0x65X0

Antall døde i trafikken da jeg tok lappen lå vel på 350-400 i året. Nå under 100 selv om vi er flere, kjører mer og kjører fortere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Ikke uenig at billige "blikkbokser" fra 80 tallet ikke har sjanse mot dagens normal bil. Men de har jo bevist plukket ut de dårligste fra denne tiden, hva med å sammmenligne en 1500 kg Volvo S80/Audi A6 fra 2007 (15 år gammel bil), mot ny mellomklassebil ?  Er få (i den frie verden/vesten) som kjører rundt i en Nissan Stanza fra 1984).


Skulle gjerne sett crasjtest med splitter ny 5 stjernes 1500kg bil mot en 20 år gammel 2.7 tonn tung Cheverolet Suburban.

Her selv gått fra 1100 kg , til 1700 kg til nå 2200 kg bl.a for å kunne ha Ok sikkerhet for å måte 2020 Norges mest solgte bil (elbil) på 2.6 ton.  Så ja når det blir normalisert med 3 tonnsbiler, så får jeg bytte ut med CyberTruck for å vise at jeg tar sikkerhet på alvor. Å kjøre rundt i bil på under 2 tonn uansett ny eller ikke vil jo da kunne tolkes for å være uansvarlig.

Så lenge de fysiske lover gjelder, så vil vekt være med på å flytte på hvem som skal ta belastingen i en kollisjon.  Hadde fint kunne klart meg med en mellomklasse stasjonsvogn på 1300 kg med moderne sikkerhetsteknologi, men utviklingen har dratt av gårde i en helt annen reting de siste 15 år.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Sitat fra: daktari på lørdag 10. desember 2022, klokken 00:31
Den viktigste grunnen til at dagens biler veier mer enn på 80-tallet kan sees på denne krasj-test videoen. Gammel vs ny.
https://youtu.be/TikJC0x65X0

Antall døde i trafikken da jeg tok lappen lå vel på 350-400 i året. Nå under 100 selv om vi er flere, kjører mer og kjører fortere.
Med unntak av motorveier med midtdelere, som altså har lav risiko for ulykker, så kjører vi vel tvert i mot stadig saktere her til lands? Ikke mange 80-soner igjen. Tidligere var til og med deler av E39 mellom Stavanger og Kristiansand 90-sone, på tross av helt ordinær landevei med et felt i hver retning og ingen midtdeler.

ryback

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 22. november 2022, klokken 15:31
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:04
Min daglige transport veier 340 kg og går inni bilen jeg bruker om jeg trenger mer plass. Selv den veier "kun" 2215 kg med fører.

Ja her vinner du helt klart :+1:

Min veier i overkant av 20kg. (elsykkel).

Electric cars in Norway

SitatMin veier i overkant av 20kg. (elsykkel).

Den blir vanskelig å slå :D

Jeg gleder meg når SS batteriene kommer. Da blir det lettere elbiler.

Ellers så hører jeg at hele dekkforhandler bransjen jubler over de tyngste elbilene på nær 3 tonn. Mye slitasje der sikkert. Jeg håper elbilene snart blir vesentlig lettere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA