Vektavgift kan fort føre til at de som faktisk trenger lang rekkvidde OG mye plass ikke har råd til å velge elektrisk ved neste bilkjøp. Dette harmonerer dårlig med regjeringens ønske at alle på sikt skal kjøpe elbiler.
Vektavgift kan på sikt gi mening, men å innføre denne nå er det samme som å si at de med stort plassbehov skal velge fossil drivlinje.
Når man i tillegg foreslår å innføre vegprising bare for elbil og innføre full takst i bommer, så blir det vanskelig å argumentere for at folk skal velge elbil.
Vektavgift straffer automatisk sikkerhetstiltak, enten det nå krever mere utstyr (ABS, airbags, radar og kamera, andre sensorer), men og passiv sikkerhet i form av deformasjonssonssoner. Vektavgift har derfor en negativ påvirkning som er viktigere enn om bilen er 10-20 kg tyngre, eller mer, pga av slikt.
Lettvektsmaterialer er dessuten dyrere i de fleste tilfeller, så her blir det nok en avveining om hva som benyttes, og i hvor stor grad.
Selv om jeg helst ser at bilene blir lettere, så må det være av de rette årsakene, ikke en vektavgift som rammer blindt.