Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volvo EX 90 veier 2,8 tonn

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 22. november 2022, klokken 08:09

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:56
I forbindelse med næringsvirksomhet bruker jeg en BMW IX 40 (2,5tonn) til trekking av opptil 2,5 tonn henger.
Denne fungerer veldig bra til jobben. Trygt og komfortabelt med såpass tung trekk bil. Spesielt på glatt føre er det greit at trekk bil har høy vekt og dermed ikke påvirkes for mye av henger.
Sikkerhet i forbindelse med trafikkuhell er ofte høyere for fører og passasjerer i tyngre kjøretøy. Er det sammenstøt med gjenstander eller dyr er det greit. Er det sammenstøt med lettere kjøretøy er det ikke greit siden personer som befinner seg i dette får seg en hardere smell ved sammenstøt med tyngre kjøretøy. .

Egil  :+1: helt enig i det du sier ift sikkerhet. Og den ix 40 er jo en helt konge bil.

geear

Når en av de styggeste bilene på markedet, med dårlig rekkevidde, høy pris og altfor lite plass i forhold til størrelse, blir karakterisert som "helt konge bil", så skjønner jeg at vi har forskjellig smak iallfall...  :P

Vaduz

Er ikke så veldig mange elbiler med god plass og 7 seter. For høye folk funker det ikke med de kinesiske annet enn rollsen (som blir litt i overkant vulgær), model x (fryktelig kompleks bil med mye som går galt, dyr, og de brukte begynner å bli litt utdatert). Så da har jeg litt forhåpning til EX90, evt tre rader buzz, men blir vel ikke så mye lettere.

En litt artig greie er at e-up har bedre plass i forsetene enn iX, NIO og Tang i høyden:p

hemi

e-up og i3 er kongebiler for oss som er litt over 175 og 75kg.


Drømmer om at noen lager en elektrisk SUV så jeg kan bytte ut cayennen siden garantien ikke har sååå mye tid igjen. rart ingen klarer lage en faktisk fossil suv erstatter, gjetter porsche eller range rover blir førstemann som får det til, vi får se.

edyrli

Sitat fra: hemi på torsdag 24. november 2022, klokken 12:41
e-up og i3 er kongebiler for oss som er litt over 175 og 75kg.


Drømmer om at noen lager en elektrisk SUV så jeg kan bytte ut cayennen siden garantien ikke har sååå mye tid igjen. rart ingen klarer lage en faktisk fossil suv erstatter, gjetter porsche eller range rover blir førstemann som får det til, vi får se.

Disse bilene er utenfor mitt pris segment. Caynenne starter på ca 1,6. Men hva savner du i f.eks. EQS Suv, Modell X og EX90 siden du sier ingen har laget en elektrisk SUV?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

turfsurf

Sitat fra: edyrli på torsdag 24. november 2022, klokken 13:34

Disse bilene er utenfor mitt pris segment. Caynenne starter på ca 1,6. Men hva savner du i f.eks. EQS Suv, Modell X og EX90 siden du sier ingen har laget en elektrisk SUV?
Er vel ingen av de som trekker over 2.5t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Sitat fra: edyrli på torsdag 24. november 2022, klokken 13:34
Sitat fra: hemi på torsdag 24. november 2022, klokken 12:41
e-up og i3 er kongebiler for oss som er litt over 175 og 75kg.


Drømmer om at noen lager en elektrisk SUV så jeg kan bytte ut cayennen siden garantien ikke har sååå mye tid igjen. rart ingen klarer lage en faktisk fossil suv erstatter, gjetter porsche eller range rover blir førstemann som får det til, vi får se.

Disse bilene er utenfor mitt pris segment. Caynenne starter på ca 1,6. Men hva savner du i f.eks. EQS Suv, Modell X og EX90 siden du sier ingen har laget en elektrisk SUV?

cayennen er overaskende liten/nett mtp på hvor god plass passasjerer og bagasje har, får faktisk fint 8 dobble alpinbagger inni med 4 voksne, og vi bruker den ivrig til det om vintern. slipper da også skiboks, nå skal det sies at jeg har nytt hus, og større garasje, men før var skiboks nogo, på elbil på vintern er desverre også skiboks fort nogo.

Vi drar eksempelvis til hafjell lørdag morgen, og hjem på ettermiddagen, noen ganger på venner sin hytte, men uten lademulighet, bilen må klare den turen med høy snittfart i kulde, jeg klarer den turen 3 ganger om vintern før jeg må fylle tanken i dag. men iaf å klare den én gang uten å lade er fint, vi pleier å ha snittfart på 3 siffer siden det jo er mye motorvei og 110 sone her.


kort oppsummert, 45 mil rekkevidde uansett temp/regn/snøfokk/vindretning/bagasje/folk i bilen/kjørestil, med 2 fulle nedkjølingsrunder, dvs kald bil morgen, kald bil kveld/ettermiddag, og kunne trekke hengere med leker (3500kg) samt faktisk noe plass igjen inni bilen til folk/bagasje.

å kunne ta båt eller bil med nedover til europa som gikk før, er vel en utopi enn så lenge, men med henger på kroken klarer cayennen ca 100 mil før den trenger fuel når vi hadde 100 henger og kjørte 110-120 igjennom 7000km med alpemorro sist.

edyrli

Takk, var mest nyskjerrig. Det høres veldig kjekt ut med tur til alpene med henger full av skiutstyr. Men da er bruken så spesiell at man ikke klarer seg med uten veldig mange ladestopp ja. Det er nok en stund til at vi er der. Ser selv Cayenne er nede i 750kg henger i hybrid utgave. Og selges dieselen fortsatt? Hvis ikke passerer man vel fort 2.000.000 for cayenne.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

1317142119

Dette har ikke bare med elbiler å gjøre.

Det har med at vi er et amerikanisert samfunn hvor gjennomsnittlig folk har blitt tjukkaser (meg selv inkludert) med økt behov for plass, vi har et absolutt behov for plass til halve huset i bagasjen, samt at vi må ha høy bakkeklaring + 4x4 for å kjøre på litt nysnø fordi det vanskeligste vi normalt kjører på er saltet bar asfalt eller den oppvarmede innkjørselen.

Det snødde mer, var dårligere brøytet og folk fikk flere unger før i tiden, men "ingen" hadde behov for så store biler den gang. Og vi satt riktig vei med sikkerhetsbelte alle mann på 80-tallet også. Vi må se i speilet og erkjenne at problemet er tullekravene vi stiller til familiebiler i dag.

Kan jo nevnes at VW Passat var en stor og flott familiebil i D-segmentet i 1980, og den gang var den 4,2x1,6 meter. I dag er samme bil fremdeles i D-segmentet, men 4,9x1,8 meter og nesten 1 tonn tyngre.

PS: kontrasten er ganske stor på sommeren, når utenlandske bilturister kommer på Norgesferie med hele familien i det vi anser som små bybiler her i Norge (B og C-segmentet).

Vaduz


Syklist

Denne trenden kan stoppes med progressiv vektavgift.  Kan starte på 1700 eller 2000 kg for elbiler.

Min 74-modell Passat stasjonsvogn veide 870kg, om jeg husker riktig. 

Store pickuper og SUVer burde kreve spesialtillatelse. De tar stor plass og er direkte farlige for myke traffikanter og mindre kjøretøyer.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

edyrli

Vektavgift kan fort føre til at de som faktisk trenger lang rekkvidde OG mye plass ikke har råd til å velge elektrisk ved neste bilkjøp. Dette harmonerer dårlig med regjeringens ønske at alle på sikt skal kjøpe elbiler.
Vektavgift kan på sikt gi mening, men å innføre denne nå er det samme som å si at de med stort plassbehov skal velge fossil drivlinje.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

THE

Sitat fra: edyrli på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:39
Vektavgift kan fort føre til at de som faktisk trenger lang rekkvidde OG mye plass ikke har råd til å velge elektrisk ved neste bilkjøp. Dette harmonerer dårlig med regjeringens ønske at alle på sikt skal kjøpe elbiler.
Vektavgift kan på sikt gi mening, men å innføre denne nå er det samme som å si at de med stort plassbehov skal velge fossil drivlinje.
Når man i tillegg foreslår å innføre vegprising bare for elbil og innføre full takst i bommer, så blir det vanskelig å argumentere for at folk skal velge elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Syklist

Helt enig i de 2 siste.  Virker som om at det er viktigere for regjeringen å støtte de som har fossibiler enn å fortsette med omstilling til elbil.

Det som er sykt er at med statsbudsjettet øker avgiftene mer for en elbil som ID4 enn en fossil Tiguan.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jlan

Sitat fra: edyrli på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:39
Vektavgift kan fort føre til at de som faktisk trenger lang rekkvidde OG mye plass ikke har råd til å velge elektrisk ved neste bilkjøp. Dette harmonerer dårlig med regjeringens ønske at alle på sikt skal kjøpe elbiler.
Vektavgift kan på sikt gi mening, men å innføre denne nå er det samme som å si at de med stort plassbehov skal velge fossil drivlinje.
Det er jo allerede vektavgift på fossilbiler. Men det er endel unntak, bl.a for pick-ups og bobiler. Det kan evt. gis noe rabatt for batterivekten, slik det er for hybridbiler. https://www.smartepenger.no/bilokonomi/354-engangsavgifter-pa-bil#:~:text=Hybridbiler%20uten%20lademuligheter%20har%20de,for%20%C3%A5%20f%C3%A5%20fullt%20fradrag.

Egentlig synes jeg både engangsavgift og årsagift burde fjernes, og heller legges på kjørte km. Biler som står stille sliter ikke på veiene, og forurenser heller ikke.  Riktignok medfører det CO2 utslipp å produsere bilene, men ded bør belastes produsentene og innbakes i bilprisen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA