Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volvo EX 90 veier 2,8 tonn

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 22. november 2022, klokken 08:09

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Gutta i mil etter mil poden tok opp dette temaet i sin sending. Begynner det å bli tungt?

Glem dette med stein & glasshus og la oss tenke seriøst gjennom dette. Burde elbilene vært lettere? Er 2,8 tonn for mye? En av disse gutta mener det.

https://www.volvocars.com/no/cars/ex90-electric/?utm_source=other&utm_medium=paidsearch&utm_content=innovation&utm_campaign=no_innovation_consideration-appeal_2211_nameplates_reveal&sourceapplicationinformation=no_inv_cap_npl&gclid=Cj0KCQiA4OybBhCzARIsAIcfn9miW62Rs6X8jsayZynMQxpmZusACM0cOVb9WYikf6kymC4y9R1T70MaAhhcEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Forstmann

Det er god grunn til å stille spørsmål om hvor mange tonn en person trenger av verdens ressurser for å frakte seg selv rundt. Men dette gjelder ikke bare elbiler, men de fleste store SUV-er. BMW ix40 og BMW x5 veier omtrent det samme.

hemi

min porsche cayenne veier 2150 (faktisk) og tar 3500kg

så dette er en tjukkas med lite nyttelast og lav hengervekt

PF

er jo ulempen med elbil, batteri er med dagens teknologi tungt, og når alle krever 100mil rekkevidde så blir det sånn. Finnes vel ingen elbil med litt størrelse som er under to tonn. i tillegg så ønsker man jo litt komfort på toppen og støydemping blir fort tungt.

filtvet

Min Santa fe 2007 modell veier 1800 kg. Må jo være minst like "miljøvennlig". Nyttelast er også 615 kg + 2200 kg henger.

Daniel_0007

#5
Sitat fra: PF på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:28
er jo ulempen med elbil, batteri er med dagens teknologi tungt, og når alle krever 100mil rekkevidde så blir det sånn. Finnes vel ingen elbil med litt størrelse som er under to tonn. i tillegg så ønsker man jo litt komfort på toppen og støydemping blir fort tungt.

spørs hva du legger i størrelse, model Y lr veier 1988kg uten fører, tipper at bakhjulsdrift versjonen er 60-70 kg lettere. ID5 til motsetning veier nesten 300kg mer.
Model 3 2019 LR Rwd

hemi

Sitat fra: PF på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:28
er jo ulempen med elbil, batteri er med dagens teknologi tungt, og når alle krever 100mil rekkevidde så blir det sånn. Finnes vel ingen elbil med litt størrelse som er under to tonn. i tillegg så ønsker man jo litt komfort på toppen og støydemping blir fort tungt.

jøss har den faktisk 100 mil rekkevidde? da kan jeg vurdere den, har ca 160 på cayennen i dag. men 100 faktisk holder jo.

ElectroJuice

De fleste automatiske parkeringsanlegg har vektbegrensning på 2000 eller 2500kg i tillegg til lengde- og breddebegrensninger. Her blir EX90 m.fl. for store/tunge, men disse anleggene er ikke så utbredt enda.

Vanligere er at man ønsker å kunne parkere i parkeringshus, her er størrelsen viktigere enn vekt. Typisk bredde på en plass i parkeringshus er 2,5m (noen nede i 2,3m). Her begynner det å bli problematisk med så store biler.

Kan være litt enig i at nærmere 3 tonn bil er mye for å frakte seg selv og matpakken selv om noen skkert har større behov for en slik bil.

Ser ut til at de store SUV'ene selger bra så mange tenker tydeligvis annerledes enn meg og har ikke de samme begrensninger mtp parkering.


elektrolux

#8
Min daglige transport veier 340 kg og går inni bilen jeg bruker om jeg trenger mer plass. Selv den veier "kun" 2215 kg med fører.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Skal man bare leve for å reise til og fra jobb holder jo det meste, men hva med:


  • Campingvogn
    Båthenger
    Tilhenger for å hente/levere noe
    Sykkelstativ
    Hente varer
    Flytte

Jeg orker ikke tanken på å "bare leie" når jeg skal dette. Alt for mye knot.

hemi

Sitat fra: ElectroJuice på tirsdag 22. november 2022, klokken 13:08
De fleste automatiske parkeringsanlegg har vektbegrensning på 2000 eller 2500kg i tillegg til lengde- og breddebegrensninger. Her blir EX90 m.fl. for store/tunge, men disse anleggene er ikke så utbredt enda.

Vanligere er at man ønsker å kunne parkere i parkeringshus, her er størrelsen viktigere enn vekt. Typisk bredde på en plass i parkeringshus er 2,5m (noen nede i 2,3m). Her begynner det å bli problematisk med så store biler.

Kan være litt enig i at nærmere 3 tonn bil er mye for å frakte seg selv og matpakken selv om noen skkert har større behov for en slik bil.

Ser ut til at de store SUV'ene selger bra så mange tenker tydeligvis annerledes enn meg og har ikke de samme begrensninger mtp parkering.

jeg har både suv og e-up og andre biler ;) plass til 4 i garasjen, kan sparke opp døra på begge rader.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:30
Min Santa fe 2007 modell veier 1800 kg. Må jo være minst like "miljøvennlig". Nyttelast er også 615 kg + 2200 kg henger.

Godt poeng men den 2007 du har er vel euro4 og de nyeste er euro6.... miljøvennlig.... Usikker....men godt poeng ift vekt som jo er tema her....

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:04
Min daglige transport veier 340 kg og går inni bilen jeg bruker om jeg trenger mer plass. Selv den veier "kun" 2215 kg med fører.

Ja her vinner du helt klart :+1:

Egil Fonn

#13
I forbindelse med næringsvirksomhet bruker jeg en BMW IX 40 (2,5tonn) til trekking av opptil 2,5 tonn henger.
Denne fungerer veldig bra til jobben. Trygt og komfortabelt med såpass tung trekk bil. Spesielt på glatt føre er det greit at trekk bil har høy vekt og dermed ikke påvirkes for mye av henger.
Sikkerhet i forbindelse med trafikkuhell er ofte høyere for fører og passasjerer i tyngre kjøretøy. Er det sammenstøt med gjenstander eller dyr er det greit. Er det sammenstøt med lettere kjøretøy er det ikke greit siden personer som befinner seg i dette får seg en hardere smell ved sammenstøt med tyngre kjøretøy. .
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Electric cars in Norway

#14
Her er lenken til da de finansavis gutta i snakker om bilen og drodler om elbil og vekt 17 min ut i sendingen. Se bilde. Jeg kjenner ikke disse gutta men de er artige å høre på, litt som de gutta i Broom poden.

https://open.spotify.com/episode/4ydlJbKrw6viX8Xa3xdypL?si=zNrK9zuBSLGM6-rC7L3qPA&context=spotify%3Ashow%3A2j9MbNhFjWFccn3gwYcZKr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA