Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Klykken

#75
Samme erfaring som deg, geear. Men med model S. Helt klart fremhjulsdrift helt til den slipper på front og jager bakenden etter. Måtte stort sett gjøre samme manøver som med en forhjulstrekk for å få den til å legge seg ut med bakenden. Altså jukke wattpedalen en tur, samtidig som man hadde litt sving, litt dårlig forklart.

Synes uansett Y er bedre og mer forutsigbar i og med at bakenden "alltid" kommer først. Nå har snøen kommet for fullt her også, og har fortsatt samme mening. Liker Y
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Logget bittelitt med SMT i går. Egentlig alt for lite til å kunne trekke konklusjoner, men merket for første gang at den  regenererte og slurte på forhjulene da jeg provoserte ved å slippe wattpedalen i en nedoverbakke. Fordeling mellom for- og bakmotor ser ut til å variere mer enn forrige vinter.
Ser altså ut til å ha skjedd noe i en av de siste SW oppdateringen.
Ved jevnt pådrag er den fortsatt 100% bakhjulstrekk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 07. desember 2022, klokken 12:56
Min erfaring med X er iallfall at den er FWD-biased, må provoseres til slipp før den overstyrer, ville heller frem ved forsiktig pådrag under sving, mens Y overstyrer så fort man gir gass under sving.
Akkurat samme som vi opplevde med X. Måtte dra på markant for å få bakenden til å slippe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. desember 2022, klokken 14:18
Logget bittelitt med SMT i går. Egentlig alt for lite til å kunne trekke konklusjoner, men merket for første gang at den  regenererte og slurte på forhjulene da jeg provoserte ved å slippe wattpedalen i en nedoverbakke. Fordeling mellom for- og bakmotor ser ut til å variere mer enn forrige vinter.
Ser altså ut til å ha skjedd noe i en av de siste SW oppdateringen.
Ved jevnt pådrag er den fortsatt 100% bakhjulstrekk.

Er det noen endringer på Terrengassistenten, eller har den like fantastisk perfekt 4WD som i fjor?
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. desember 2022, klokken 14:18
Logget bittelitt med SMT i går. Egentlig alt for lite til å kunne trekke konklusjoner, men merket for første gang at den  regenererte og slurte på forhjulene da jeg provoserte ved å slippe wattpedalen i en nedoverbakke. Fordeling mellom for- og bakmotor ser ut til å variere mer enn forrige vinter.
Ser altså ut til å ha skjedd noe i en av de siste SW oppdateringen.
Ved jevnt pådrag er den fortsatt 100% bakhjulstrekk.
Er det noen endringer på Terrengassistenten, eller har den like fantastisk perfekt 4WD som i fjor?
Har som sagt testet svært lite, og testet ikke TA. Kan ikke se hvorfor TA skulle endres, og antar at den er som før.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 07:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. desember 2022, klokken 14:18
Logget bittelitt med SMT i går. Egentlig alt for lite til å kunne trekke konklusjoner, men merket for første gang at den  regenererte og slurte på forhjulene da jeg provoserte ved å slippe wattpedalen i en nedoverbakke. Fordeling mellom for- og bakmotor ser ut til å variere mer enn forrige vinter.
Ser altså ut til å ha skjedd noe i en av de siste SW oppdateringen.
Ved jevnt pådrag er den fortsatt 100% bakhjulstrekk.
Er det noen endringer på Terrengassistenten, eller har den like fantastisk perfekt 4WD som i fjor?
Har som sagt testet svært lite, og testet ikke TA. Kan ikke se hvorfor TA skulle endres, og antar at den er som før.

Testet TA i går og den fungerte bra for meg i alle fall. Men hva er ulempene med å ha den konstant på? Litt dauere bil kan jeg leve med. Manglende Automatisk nødbremsing og Unngåelse av filskifte er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men er det andre ulemper som ikke går fram av manualen, som f.eks. høyere forbruk (dekk / energi)?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

#81
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. desember 2022, klokken 14:18
Logget bittelitt med SMT i går. Egentlig alt for lite til å kunne trekke konklusjoner, men merket for første gang at den  regenererte og slurte på forhjulene da jeg provoserte ved å slippe wattpedalen i en nedoverbakke. Fordeling mellom for- og bakmotor ser ut til å variere mer enn forrige vinter.
Ser altså ut til å ha skjedd noe i en av de siste SW oppdateringen.
Ved jevnt pådrag er den fortsatt 100% bakhjulstrekk.

Er det noen endringer på Terrengassistenten, eller har den like fantastisk perfekt 4WD som i fjor?
Prøvde den litt i snøen i dag (på P), og den tillater veldig lite hjulspinn/sladding, mente den var enda litt mer leken på Y LR sist vinter. Regner vel med at TA oppfører seg likt på LR og P, men vet ikke. Men syns den var helt kanon nå uten TA (i sport). Prøvde bevisst å slippe opp maks og la den kjøre regen nedoverbakke i 80-sone f.eks., og ingen bekymringer med det. Får også fortsatt en liten kontrollert overstyring i 40-50-60-70 med godt pådrag i standard modus (sport).  ;)

Handyman

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:55
....Manglende Automatisk nødbremsing og Unngåelse av filskifte er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men er det andre ulemper som ikke går fram av manualen, som f.eks. høyere forbruk (dekk / energi)?
Hvis det er så glatt at man "må" bruke TA, så vil du ikke at disse funksjonene plutselig aktiveres.
Auto-nødbrems vil også være ALT for sent ute, og bare skape ekstra problemer. Den regner jo med at asfalten er tørr og bremser nesten når det er for sent, selv på sommerføre. Fantombremsing ønsker man absolutt heller ikke da. Man ønsker heller ikke at unngåelse av filskift plutselig korrigerer under slike forhold. Jeg ser derfor dette som kun fordeler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:43
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:55
....Manglende Automatisk nødbremsing og Unngåelse av filskifte er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men er det andre ulemper som ikke går fram av manualen, som f.eks. høyere forbruk (dekk / energi)?
Hvis det er så glatt at man "må" bruke TA, så vil du ikke at disse funksjonene plutselig aktiveres.
Auto-nødbrems vil også være ALT for sent ute, og bare skape ekstra problemer. Den regner jo med at asfalten er tørr og bremser nesten når det er for sent, selv på sommerføre. Fantombremsing ønsker man absolutt heller ikke da. Man ønsker heller ikke at unngåelse av filskift plutselig korrigerer under slike forhold. Jeg ser derfor dette som kun fordeler.

Ja, det med automatisk filskifte skrur jeg ofte av også når det ikke er snø når jeg kjører på smale veier. Veldig irriterende når jeg må legge meg på linjen og bilen piper og drar bilen mot venstre når det kommer bil i mot. Ikke tungt å holde igjen, men skvetter jo litt.

Ulempe er jo litt høyere forbruk, siden den ikke maksimerer fordelingen av motorene osv.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. desember 2022, klokken 23:35
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. desember 2022, klokken 14:18
Logget bittelitt med SMT i går. Egentlig alt for lite til å kunne trekke konklusjoner, men merket for første gang at den  regenererte og slurte på forhjulene da jeg provoserte ved å slippe wattpedalen i en nedoverbakke. Fordeling mellom for- og bakmotor ser ut til å variere mer enn forrige vinter.
Ser altså ut til å ha skjedd noe i en av de siste SW oppdateringen.
Ved jevnt pådrag er den fortsatt 100% bakhjulstrekk.

Er det noen endringer på Terrengassistenten, eller har den like fantastisk perfekt 4WD som i fjor?
Prøvde den litt i snøen i dag (på P), og den tillater veldig lite hjulspinn/sladding, mente den var enda litt mer leken på Y LR sist vinter. Regner vel med at TA oppfører seg likt på LR og P, men vet ikke. Men syns den var helt kanon nå uten TA (i sport). Prøvde bevisst å slippe opp maks og la den kjøre regen nedoverbakke i 80-sone f.eks., og ingen bekymringer med det. Får også fortsatt en liten kontrollert overstyring i 40-50-60-70 med godt pådrag i standard modus (sport).  ;)

Det er egentlig når jeg skal opp siste kilometrene opp på snødekte veier jeg bruker TA, (og når jeg skal ned igjen)...på veier det bare er plass til ca 1 bil i bredden og farten er lav, så det er mest for å unngå at bilen venter med å koble inn alle hjulene til to av de spinner....for da er det litt for sent, og en mister litt moment. Var litt julestemning da jeg oppdaget hvor stor forskjell TA da gjorde. Er jo bra å høre at bilen er bra på glatt føre også uten TA.
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:43
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:55
....Manglende Automatisk nødbremsing og Unngåelse av filskifte er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men er det andre ulemper som ikke går fram av manualen, som f.eks. høyere forbruk (dekk / energi)?
Hvis det er så glatt at man "må" bruke TA, så vil du ikke at disse funksjonene plutselig aktiveres.
Auto-nødbrems vil også være ALT for sent ute, og bare skape ekstra problemer. Den regner jo med at asfalten er tørr og bremser nesten når det er for sent, selv på sommerføre. Fantombremsing ønsker man absolutt heller ikke da. Man ønsker heller ikke at unngåelse av filskift plutselig korrigerer under slike forhold. Jeg ser derfor dette som kun fordeler.

Problemet (mitt) er at det er svært variende veier her jeg kjører. Hovedveiene er ofte saltet/brøytet, mens de mindre kan være rene glattisen. Så det er da de periodene jeg kjører på hovedveiene manglende automatikk er et minus.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: RuneW på fredag 09. desember 2022, klokken 09:32
Problemet (mitt) er at det er svært variende veier her jeg kjører. Hovedveiene er ofte saltet/brøytet, mens de mindre kan være rene glattisen. Så det er da de periodene jeg kjører på hovedveiene manglende automatikk er et minus.
Kan vel slå av og på TA i fart?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: RuneW på fredag 09. desember 2022, klokken 09:32
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. desember 2022, klokken 09:43
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. desember 2022, klokken 08:55
....Manglende Automatisk nødbremsing og Unngåelse av filskifte er selvsagt ikke bra i det hele tatt, men er det andre ulemper som ikke går fram av manualen, som f.eks. høyere forbruk (dekk / energi)?
Hvis det er så glatt at man "må" bruke TA, så vil du ikke at disse funksjonene plutselig aktiveres.
Auto-nødbrems vil også være ALT for sent ute, og bare skape ekstra problemer. Den regner jo med at asfalten er tørr og bremser nesten når det er for sent, selv på sommerføre. Fantombremsing ønsker man absolutt heller ikke da. Man ønsker heller ikke at unngåelse av filskift plutselig korrigerer under slike forhold. Jeg ser derfor dette som kun fordeler.

Problemet (mitt) er at det er svært variende veier her jeg kjører. Hovedveiene er ofte saltet/brøytet, mens de mindre kan være rene glattisen. Så det er da de periodene jeg kjører på hovedveiene manglende automatikk er et minus.
Skjønner, men når du aktiverer AP slås TA av. Veldig enkelt. Litt mer kont andre veien.
Jeg kjører også på den type blanding av veier, men bruker kun TA i under helt spesielle forhold, som ikke er mange dagene i året, og ikke hvert år heller. Det skal altså være svært glatt før jeg gidder å knote med TA, men så er jeg er også komfortabel med at hjulene bak kan slure litt innimellom. Det gir svært god info om hvor glatt det til en hver tid er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Handyman på fredag 09. desember 2022, klokken 10:20
...men så er jeg er også komfortabel med at hjulene bak kan slure litt innimellom. Det gir svært god info om hvor glatt det til en hver tid er.
Nettopp. Det er 100% bakkekontakt når det fungerer slik.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Jeg syns denne bilen stopper fortere og sklir mindre en den XC60 jeg hade, men det er jo flere ulikheter som kan bety noe ikke minst føre, så ta det med en nype salt, jeg syns iaf det er innenfor foreløpig.

Den slipper litt bak ganske fort ja, men det er veldig lite syns jeg.

Dermot opplever jeg ganske høy "klicking" fra venstre framhjul når systemet jobber, det er godt mulig det klikker i alle hjul men at jeg mest hører det jeg sitter nermst. Opplever dere det samme? Volvoen hade mere brumming så det er bare litt uvant men vil mest se om det er normalt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA