Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Otkristo

Denne testen fra elbilforeningen  kan sikkert være nyttig å se
https://youtu.be/q3FeXsk2PCc

olavxxx

Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 11:13
Denne testen fra elbilforeningen  kan sikkert være nyttig å se
https://youtu.be/q3FeXsk2PCc
Hvis man har en YLR og synes dette er veldig skummelt, så bør man kanskje være på utkikk etter YP vinterhjul til salgs på finn. Der er det staggered oppsett (bredere bakdekk) på YP. Så i realiteten blir bilen da en anelse mer understyrt. Men fremdeles så vil jo Y og 3 alltid være "mest bakhjulstrekk", det er jo det som er litt mer vanlig i de sportslige bilene.

jlan

Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 11:13
Denne testen fra elbilforeningen  kan sikkert være nyttig å se
Så spørs det om Model Y egentlig var i "automatic snow mode".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 22:36
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Jeg skriver under på dette.
Da jeg mottok Model Y som en av de første kundene var jeg skuffet over vinteregenskapene....helt til jeg trykket på Terrengmodus.....da var det den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang. Plutselig har en perfekt 4-hjulstrekk. Har heller ikke merket noe negativt i rask fart. Det eneste er at forbruket visstnok skal være litt høyere.  :+1:
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Sitat fra: jlan på mandag 28. november 2022, klokken 14:13
Sitat fra: Otkristo på søndag 27. november 2022, klokken 11:13
Denne testen fra elbilforeningen  kan sikkert være nyttig å se
Så spørs det om Model Y egentlig var i "automatic snow mode".

Med så lite spinn som skulle til for at TMY skulle slå raskt over i snow mode i videoen med TB ville det være veldig rart om ikke dette ikke var aktivt på isbanetesten. Videoen er jo fra 24.01.2022 så det var jo noen som opplevde regen som skummelt tidlig sist vinter før det ble implementert.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. november 2022, klokken 14:55
Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 22:36
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Jeg skriver under på dette.
Da jeg mottok Model Y som en av de første kundene var jeg skuffet over vinteregenskapene....helt til jeg trykket på Terrengmodus.....da var det den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang. Plutselig har en perfekt 4-hjulstrekk. Har heller ikke merket noe negativt i rask fart. Det eneste er at forbruket visstnok skal være litt høyere.  :+1:

4 dager igjen for meg før jeg får min MYP. Jeg valgte 19" gemini fremfor 21" uberturbine, selv om jeg kunne velge det jeg ville ha, så jeg håper at jeg har valgt litt mer komfort.

Det jeg lurer på er om det på noe vis kan være skadelig å kjøre med terrengmodus langs veien om det kommer til partier med bar asfalt? Er det slik at den sperrer hjulene på samme "aksel" slik at det kan være skadelig på noe vis?

k1

Sitat fra: førategangtesla på mandag 28. november 2022, klokken 19:20
4 dager igjen for meg før jeg får min MYP. Jeg valgte 19" gemini fremfor 21" uberturbine, selv om jeg kunne velge det jeg ville ha, så jeg håper at jeg har valgt litt mer komfort.

Det jeg lurer på er om det på noe vis kan være skadelig å kjøre med terrengmodus langs veien om det kommer til partier med bar asfalt? Er det slik at den sperrer hjulene på samme "aksel" slik at det kan være skadelig på noe vis?

Nei  :+1:

Radial

Sitat fra: førategangtesla på mandag 28. november 2022, klokken 19:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. november 2022, klokken 14:55
Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 22:36
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Jeg skriver under på dette.
Da jeg mottok Model Y som en av de første kundene var jeg skuffet over vinteregenskapene....helt til jeg trykket på Terrengmodus.....da var det den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang. Plutselig har en perfekt 4-hjulstrekk. Har heller ikke merket noe negativt i rask fart. Det eneste er at forbruket visstnok skal være litt høyere.  :+1:

4 dager igjen for meg før jeg får min MYP. Jeg valgte 19" gemini fremfor 21" uberturbine, selv om jeg kunne velge det jeg ville ha, så jeg håper at jeg har valgt litt mer komfort.

Det jeg lurer på er om det på noe vis kan være skadelig å kjøre med terrengmodus langs veien om det kommer til partier med bar asfalt? Er det slik at den sperrer hjulene på samme "aksel" slik at det kan være skadelig på noe vis?

Ikke noe farlig nei.
Det er bare konstant "action" i frem-motoren (derfor bruker den mer strøm), og den regenererer litt svakere og på begge aksler istedenfor bak.
And/Esp virker som vanlig, men du får ikke brukt Cruise control.
Makan til stabil 4x4 har jeg aldri kjørt egentlig, når terrengmodus er aktiv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på mandag 28. november 2022, klokken 19:42
Sitat fra: førategangtesla på mandag 28. november 2022, klokken 19:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. november 2022, klokken 14:55
Sitat fra: Radial på fredag 25. november 2022, klokken 22:36
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Jeg skriver under på dette.
Da jeg mottok Model Y som en av de første kundene var jeg skuffet over vinteregenskapene....helt til jeg trykket på Terrengmodus.....da var det den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang. Plutselig har en perfekt 4-hjulstrekk. Har heller ikke merket noe negativt i rask fart. Det eneste er at forbruket visstnok skal være litt høyere.  :+1:

4 dager igjen for meg før jeg får min MYP. Jeg valgte 19" gemini fremfor 21" uberturbine, selv om jeg kunne velge det jeg ville ha, så jeg håper at jeg har valgt litt mer komfort.

Det jeg lurer på er om det på noe vis kan være skadelig å kjøre med terrengmodus langs veien om det kommer til partier med bar asfalt? Er det slik at den sperrer hjulene på samme "aksel" slik at det kan være skadelig på noe vis?

Ikke noe farlig nei.
Det er bare konstant "action" i frem-motoren (derfor bruker den mer strøm), og den regenererer litt svakere og på begge aksler istedenfor bak.
And/Esp virker som vanlig, men du får ikke brukt Cruise control.
Makan til stabil 4x4 har jeg aldri kjørt egentlig, når terrengmodus er aktiv.
Helt problemfritt å kjøre med Terrengassistenten. Bilen blir til og med noe tregere enn i Chill. TA deaktiveres enkelt ved å aktivere AP eller Cruice control.
TA er ikke en diffsperre, men en permanent optimalt fordelt 4x4.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Charlie

Så Model S har/vil ha konstant firhjulstrekk, a la terrengassistent, bare at du kan bruke AP? Da ser jeg fram til den dagen jeg kan bestille en MS LR igjen. Da slipper man å tenke på terrengassistent inn/ut.

Det var slik jeg opplevde MS før også, den var super på vinterføre, og alt ordnet seg automatisk. Men MY er en billigere bil, og mindre batteri, så derfor forstår jeg at MY har SnowMode og terrengassistent for å spare på energien.

Til tross for alle argumentene her (som absolutt er interessante å lese), så synes jeg alt i alt det hadde vært mer betryggende med en mulighet for å redusere regenereringen, det er den som er utfordrende. Men slik blir det nok ikke.

Handyman

Sitat fra: Charlie på mandag 28. november 2022, klokken 21:30
Så Model S har/vil ha konstant firhjulstrekk, a la terrengassistent, bare at du kan bruke AP? Da ser jeg fram til den dagen jeg kan bestille en MS LR igjen. Da slipper man å tenke på terrengassistent inn/ut.

Det var slik jeg opplevde MS før også, den var super på vinterføre, og alt ordnet seg automatisk. Men MY er en billigere bil, og mindre batteri, så derfor forstår jeg at MY har SnowMode og terrengassistent for å spare på energien.

Til tross for alle argumentene her (som absolutt er interessante å lese), så synes jeg alt i alt det hadde vært mer betryggende med en mulighet for å redusere regenereringen, det er den som er utfordrende. Men slik blir det nok ikke.
S er vel forhjulstrekk frem til den spinner? Uansett er det ikke hver vinter at det er så glatt at jeg bruker TA.
Poenget er SLAPP AV! Slipp på bakhjulene på 3 og Y er virkelig en storm i et vannglass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Grenadier

Vedr Model YP og staggered dekk (bredere bak). Dette tenkte jeg overhodet ikke på da jeg skiftet til vinterdekk her om dagen! Litt spent på å sjekke hvor på bilen de forskjellige dekkene er montert..  :o

turfsurf

Sitat fra: Grenadier på mandag 28. november 2022, klokken 23:40
Vedr Model YP og staggered dekk (bredere bak). Dette tenkte jeg overhodet ikke på da jeg skiftet til vinterdekk her om dagen! Litt spent på å sjekke hvor på bilen de forskjellige dekkene er montert..  :o
Husk at vinterdekkene også har spesifikk rulleretning, så de enkelte vinterhjulene har kun en "riktig" plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA