Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler kræsjer oftere enn fossil

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 21. november 2022, klokken 23:08

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:36
Der er nok fysikken uenig. Et tyngre kjøretøy vil alltid bruke lengre distanse på å stoppe.

...men hvis du har dobbelt så stor markflate på dekkene, og 12 ganger bedre bremser...hva da  :)
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:57
Sitat fra: Sutalaus på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:36
Der er nok fysikken uenig. Et tyngre kjøretøy vil alltid bruke lengre distanse på å stoppe.

...men hvis du har dobbelt så stor markflate på dekkene, og 12 ganger bedre bremser...hva da  :)
Det er vel nettopp det de ekstra kravene til bremser er. Dess kjappere/tyngre bilene er. De skal stoppe innenfor en viss strekning ved en gitt hastighet, på tørr asfalt og en viss temperatur ute, på nye dekk. Det fører som sagt til krav om økte dimensjoner både på dekk, hjuloppheng, støtdempere og selve bremsene (større bremseklosser og skiver for større anleggsflate).

Så sier det seg vel og at der grepet er dårligere, altså på snø/is/våt veibane og grus, så kan det nok hende at praksis er en helt annen. Og en hel haug med andre kilder som gir påvirkning på resultatet. Uansett, dersom det er glatt eller fare for vannplaning, er det å sette ned farta i forkant, et veldig godt triks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 20:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:57
Sitat fra: Sutalaus på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:36
Der er nok fysikken uenig. Et tyngre kjøretøy vil alltid bruke lengre distanse på å stoppe.

...men hvis du har dobbelt så stor markflate på dekkene, og 12 ganger bedre bremser...hva da  :)
Det er vel nettopp det de ekstra kravene til bremser er. Dess kjappere/tyngre bilene er. De skal stoppe innenfor en viss strekning ved en gitt hastighet, på tørr asfalt og en viss temperatur ute, på nye dekk. Det fører som sagt til krav om økte dimensjoner både på dekk, hjuloppheng, støtdempere og selve bremsene (større bremseklosser og skiver for større anleggsflate).

Så sier det seg vel og at der grepet er dårligere, altså på snø/is/våt veibane og grus, så kan det nok hende at praksis er en helt annen. Og en hel haug med andre kilder som gir påvirkning på resultatet. Uansett, dersom det er glatt eller fare for vannplaning, er det å sette ned farta i forkant, et veldig godt triks.

Husker hvor enormt raskt en kunne stoppe med en Tesla Model 3 Performance 2019...var helt sykt..... Men der er jo både dekk og bremser og alt annet laget for å kunne kjøre på bane. Men på vannplaning hadde den litt vel stor flate på dekkene.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2023, klokken 09:17
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 20:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:57
Sitat fra: Sutalaus på onsdag 18. januar 2023, klokken 18:36
Der er nok fysikken uenig. Et tyngre kjøretøy vil alltid bruke lengre distanse på å stoppe.

...men hvis du har dobbelt så stor markflate på dekkene, og 12 ganger bedre bremser...hva da  :)
Det er vel nettopp det de ekstra kravene til bremser er. Dess kjappere/tyngre bilene er. De skal stoppe innenfor en viss strekning ved en gitt hastighet, på tørr asfalt og en viss temperatur ute, på nye dekk. Det fører som sagt til krav om økte dimensjoner både på dekk, hjuloppheng, støtdempere og selve bremsene (større bremseklosser og skiver for større anleggsflate).

Så sier det seg vel og at der grepet er dårligere, altså på snø/is/våt veibane og grus, så kan det nok hende at praksis er en helt annen. Og en hel haug med andre kilder som gir påvirkning på resultatet. Uansett, dersom det er glatt eller fare for vannplaning, er det å sette ned farta i forkant, et veldig godt triks.

Husker hvor enormt raskt en kunne stoppe med en Tesla Model 3 Performance 2019...var helt sykt..... Men der er jo både dekk og bremser og alt annet laget for å kunne kjøre på bane. Men på vannplaning hadde den litt vel stor flate på dekkene.
Ja, stoppkreftene blir store på disse, som krever mye gummi.

Detter blir litt motsatt for vannplaning, her må store spor og god og effektiv drenering gjennom mønsteret lede vannet effektivt unna. Det betyr gjerne å skjære vekk noe mere gummi, så det blir en balansegang.

Men som jeg skriver, er det veldig våt veibane og man tror det er fare for å komme i vanndammer der man kan oppnå vannplaning, så må man sette ned farten.

Det og bremse midt i vanndammen kan faktisk forsterke problemet med vannplaning, for da får ikke sporene dyttet vannet ut og til side like godt, men dytter vannet foran seg. Da øker risikoen for vannplaning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatDet og bremse midt i vanndammen kan faktisk forsterke problemet med vannplaning, for da får ikke sporene dyttet vannet ut og til side like godt, men dytter vannet foran seg. Da øker risikoen for vannplaning.

Men skal man ikke røre bremsen i det hele tatt, da? Jeg trodde ABS ordnet dette jeg, med pumpevirkning?

hanche

Jeg skulle ønske jeg visste mer om vannplaning selv, men ut fra det lille jeg har forstått, er vannplaning et veldig annerledes fenomen enn bare det å ha et glatt underlag. Det er på ingen måte gitt at ABS hjelper når du først har fått vannplaning. Mitt inntrykk er at veigrepet forsvinner plutselig og totalt når det først skjer, og så kan du ikke annet enn be til høyere makter (om du tror på dem) til hjulet igjen har kontakt med underlaget og du kan gjenvinne kontrollen om du er heldig. Vannplaning er noe av det skumleste jeg vet om.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

THE

Sitat fra: hanche på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:27
Jeg skulle ønske jeg visste mer om vannplaning selv, men ut fra det lille jeg har forstått, er vannplaning et veldig annerledes fenomen enn bare det å ha et glatt underlag. Det er på ingen måte gitt at ABS hjelper når du først har fått vannplaning. Mitt inntrykk er at veigrepet forsvinner plutselig og totalt når det først skjer, og så kan du ikke annet enn be til høyere makter (om du tror på dem) til hjulet igjen har kontakt med underlaget og du kan gjenvinne kontrollen om du er heldig. Vannplaning er noe av det skumleste jeg vet om.
Vannplaning er ingen behagelig opplevelse, og du merker veldig godt på bilen når det planer. Det skumleste er jo at det er lett å få litt panikk med påfølgende bremsing og store rattutslag, noe som vil gjøre situasjonen verre. Så lenge hjulene ruller så vil man ha noe drenering, og jeg antar at man raskere får kontakt med underlaget igjen sammenlignet med om man bremser og dermed låser hjulene og presser vannet foran seg og løftes opp. Det er ikke så mye annet man kan gjøre enn forholde seg rolig fram til man får kontakt med underlaget igjen.

Med værforholdene vi har nå med mye skiftende føreforhold, og tidvis mye vann i vegbane kombinert med vinterdekk som har dårlige dreneringsegenskaper så er det veldig viktig å avpasse farten etter forholdene for å slippe å få vannplaning. Selv om man ikke får vannplaning må man også tenke på at bremselengden kan bli veldig lang på våt veg, og spesielt med vinterdekk på grunn av de tidligere nevnte dårlige egenskapene vinterdekk har på vann.

Uansett vil vannplaning være like ille både på elbiler og fossilbiler, så tror ikke det kan være noen forklaring på påstanden i trådtittelen om at elbiler krasjer oftere enn fossil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hanche

Sitat fra: THE på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:22
Uansett vil vannplaning være like ille både på elbiler og fossilbiler, så tror ikke det kan være noen forklaring på påstanden i trådtittelen om at elbiler krasjer oftere enn fossil.
Kanskje til og med tvert imot? Fordi elbiler generelt er tyngre, slik at dekkene bedre presser vannet unna. Dette i motsetning til en tidligere diskusjon i tråden om bremselengde for tyngre biler – men da var det ikke snakk om vannplaning.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:34
Sitat fra: THE på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:22
Uansett vil vannplaning være like ille både på elbiler og fossilbiler, så tror ikke det kan være noen forklaring på påstanden i trådtittelen om at elbiler krasjer oftere enn fossil.
Kanskje til og med tvert imot? Fordi elbiler generelt er tyngre, slik at dekkene bedre presser vannet unna. Dette i motsetning til en tidligere diskusjon i tråden om bremselengde for tyngre biler – men da var det ikke snakk om vannplaning.
Satt akkurat å tenkte på den diskusjonen, som jeg var/er en del av.

Ja, jeg tenker du har helt rett i det resonnementet, at tyngden gir større press mot bakken, og derved vannplaner man senere.

På den annen side, da sklir man vel tilsvarende bedre, når det først oppstår vannplaning...!?!

Bør nok testes i kontrollerte former.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JRF

#54
Sitat fra: hanche på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:27
Jeg skulle ønske jeg visste mer om vannplaning selv, men ut fra det lille jeg har forstått, er vannplaning et veldig annerledes fenomen enn bare det å ha et glatt underlag. Det er på ingen måte gitt at ABS hjelper når du først har fått vannplaning. Mitt inntrykk er at veigrepet forsvinner plutselig og totalt når det først skjer, og så kan du ikke annet enn be til høyere makter (om du tror på dem) til hjulet igjen har kontakt med underlaget og du kan gjenvinne kontrollen om du er heldig. Vannplaning er noe av det skumleste jeg vet om.

Tror nok ikke ABS hjelper når det blir virkelig glatt slik som ved vannplaning. Hadde en gammel Chrysler Neon en gang som hadde null fremkommelighet på glatta. Og når det en dag ble speilblankt isføre, med overvann og ikke noe strøing så bare gav ABS bremsene opp og det kom et lys for feil på ABS i dashbordet, og bilen deaktiverte hele systemet helt til man skrudde tenningen av og på igjen. Så varte det et par minutter før ABS systemet gav opp på nytt igjen og ble deaktivert. Det så vel sikkert så mye forskjell på hjulene at det kom utenfor det som systemet regnet som realistiske verdier og bare sa at det var en feil og deaktiverte det. Så den dagen var jeg tilbake til pumpebremsing når jeg egentlig hadde aller mest behov for ABS systemet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA