Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmepumpe

Startet av Robert Nilsen, mandag 21. november 2022, klokken 12:15

« forrige - neste »

Robert Nilsen

ID Buzz leveres uten varmepumpe med begrunnelse at den ikke er nødvendig. Allikevel vil den komme som ekstra mulighet for tilvalg i slutten av neste år! Låter for meg som en selvmotsigelse! Noen som kan forklare?

dundun

#1
Hva er det å lure på? Akkurat som firehjulsdrift, hengerfeste og masse annet er ikke varmepumpe nødvendig for at bilen skal virke, men det er en fordel om det er der.

For mitt bruk er f.eks varmepumpe og den økningen i rekkevidde man får irrelevant bortsett fra de to gangene i året jeg kjører til Sørlandet. Fint å ha, på ingen måte nødvendig, og overhodet ikke utslagsgivende for kjøp.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Mortstokk

Sitat fra: dundun på mandag 21. november 2022, klokken 12:45
Hva er det å lure på? Akkurat som firehjulsdrift, hengerfeste og masse annet er ikke varmepumpe nødvendig for at bilen skal virke, men det er en fordel om det er der.

For mitt bruk er f.eks varmepumpe og den økningen i rekkevidde man får irrelevant bortsett fra de to gangene i året jeg kjører til Sørlandet. Fint å ha, på ingen måte nødvendig, og overhodet ikke utslagsgivende for kjøp.

Samme tenker jeg. Var ikke i nærheten av å vurdere avbestilling av Buzz når det ble bekreftet at den ikke kom med varmepumpe.
Den eventuelle ekstra rekkevidden en får mellom 0- -15 grader er ikke avgjørende for at en kommer seg frem dit en skal uansett. Ved langkjøring så bør en leve etter mottoet: Lad når du kan, ikke når du må :-)

Vaduz

Pleier bare å lade når bile  sier jeg må, er det enkleste:)

Trond.m

#4
Varmepumper i elbiler gir vel generelt liten verdi. Mens varmepumper til hus har en virkningsgrad på 3 eller mer (1 kW tilført gir 3 kW avgitt), så er man ikke i nærheten for biler. Grunnen er at en de ikke utnytter særlig mye varme fra uteluften, men primært tar energien fra overskuddsvarme fra bilens drivverk og batteri. VW skriver selv at varmepumpen er mest effektiv fra minus 15 - 0 grader. Hvis uteluften var energikilden så burde den da være mest effektiv fra 0 grader og oppover. Jeg har hittil ikke sett tall eller pålitelig teknisk dokumentasjon på hvordan varmepumpen på id.4 virker og hvor stor virkningsgrad den har, så jeg mistenker at dette betyr lite for rekkevidden. Er det 15 kuldegrader ute, og bil og batteri er forvarmet til 20 grader før avreise, så er det åpenbart noe energi å hente fra batteriet. Men starter man med et batteri på -15 grader, så tror jeg ikke den hjelper mye annet enn ved lengre turer med stor belastning. Men da kan jo ikke batteriet varmes opp samtidig, så det er noe som ikke stemmer helt. Hvis noen har teknisk informasjon som viser hvor stor effekt varmepumpen i id4 gir ved ulike temperaturer, så ville det være interessant.

igniztion

Jeg tror også det har forsvinnende liten effekt med varmepumpe. Har sammenlignet forbrukstall fra vår id4 med tilsvarende id4 som går i Europa uten varmepumpe og klarer egentlig ikke se noe forskjell. Nå er det selvsagt fryktelig mange variabler som påvirker forbruket, men det er i alle fall ingenting som tyder på at varmepumpen sparer merkbart energi
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA