Varmepumper i elbiler gir vel generelt liten verdi. Mens varmepumper til hus har en virkningsgrad på 3 eller mer (1 kW tilført gir 3 kW avgitt), så er man ikke i nærheten for biler. Grunnen er at en de ikke utnytter særlig mye varme fra uteluften, men primært tar energien fra overskuddsvarme fra bilens drivverk og batteri. VW skriver selv at varmepumpen er mest effektiv fra minus 15 - 0 grader. Hvis uteluften var energikilden så burde den da være mest effektiv fra 0 grader og oppover. Jeg har hittil ikke sett tall eller pålitelig teknisk dokumentasjon på hvordan varmepumpen på id.4 virker og hvor stor virkningsgrad den har, så jeg mistenker at dette betyr lite for rekkevidden. Er det 15 kuldegrader ute, og bil og batteri er forvarmet til 20 grader før avreise, så er det åpenbart noe energi å hente fra batteriet. Men starter man med et batteri på -15 grader, så tror jeg ikke den hjelper mye annet enn ved lengre turer med stor belastning. Men da kan jo ikke batteriet varmes opp samtidig, så det er noe som ikke stemmer helt. Hvis noen har teknisk informasjon som viser hvor stor effekt varmepumpen i id4 gir ved ulike temperaturer, så ville det være interessant.