Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?  (Lest 190 ganger)

Eltraktor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
« på: ſøndag 20. November 2022, klokken 21:39 »
Beklager hvis dette er allmenn kunnskap, men jeg har søkt uten å finne et godt nok svar. Jeg har en bekjent som har kjøpt en brukt Ampera-e (2018 mod) hos Opel-forhandler som har gått ca 44.000 km. Bilen skal etter hvert få nytt batteri (ukjent når), og har jeg skjønt det riktig er batteriet midlertidig software-redusert med 20-25%. Nå som det er ca 0 grader ute så er indikert rekkevidde imidlertid bare 190 km. Kan det være korrekt, eller kan det skyldes batteri/celleproblemer?

Hva får dere andre i indikert rekkevidde ved ca 0 grader? Bilen står alltid i oppvarmet garasjeanlegg hvor den også lades, og bilen brukes for det meste til småkjøring (5-25 min. kjøring). Kan det ha betydning for rekkeviddeberegningen, og ville den i så fall ha vist lenger rekkevidde ved mer langkjøring?

Jeg er selv bare vant til Tesla og kjenner ikke helt til hva indikert rekkevidde på Ampera-e tar hensyn til.

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2384
    • Vis profil
Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
« Svar #1 på: Mandag 21. November 2022, klokken 21:38 »
Gjettometeret i Bolt bruker de siste kilometerne kjørt som grunnlag for rekkeviddeberegning. Så hvis du har lang oppoverbakke siste biten før du parkerer, eller bare driver med småkjøring hvor varmeapparatet jobber for harde livet, så vil forventet rekkevidde være lav når du starter bilen. Hadde du hatt en veldig lang nedoverbakke derimot ville den vist unormalt høy forventet rekkevidde.
Det du beskriver er helt normalt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Eltraktor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
« Svar #2 på: Lørdag 26. November 2022, klokken 12:17 »
Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3392
    • Vis profil
Sv: Indikert rekkevidde, batteriproblemer?
« Svar #3 på: ſøndag 27. November 2022, klokken 18:20 »
Batteriet var nok ikke helt i orden uansett :) Batteriet ble testet av forhandler på tirsdag, onsdag ble det bestilt nytt og på fredag ble det installert. Indikert rekkevidde er nå 390 km.
Hovedbatteri på bestemte årsmodeller av Opel Ampera-e/ Chevrolet Bolt  / Hyundai KONA Electric / Hyundai Ioniq har en produksjonsfeil som gjør de blir tilbakekalt for bytte. Dette har pågått siden ca mai 2021, men bytte av batterier går sakte slik jeg forstår.

Test av hovedbatteri tirsdag, og nytt montert fredag høres litt for effektivt ut. Da burde de vært ferdige med å bytte alle batteriene innen kort tid. Kan det være 12V batteri de testet og byttet med et nytt? Er 12V batteri svakt kan det føre til ulike feil med den elektroniske styring i bilen. Men, 12V batteri har ikke noe med selve fremdriften og rekkevidden å gjøre.

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbyr-stotte-til-de-mest-utsatte-bileierne/74940890
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019