Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av 12V-batteriet i Enyaq

Startet av Onkel Tom, søndag 20. november 2022, klokken 18:27

« forrige - neste »

Onkel Tom

Hvordan lades 12V-batteriet i Enyaq opp?  Lades dette opp samtidig med lading av det store 82kW-batteriet?  Eller lades 12V-batteriet kun når man kjører?  Eller kanskje begge deler?

Min nye Enyaq 80X (SUV-versjon) har jeg nå hatt i 3 måneder.  Med mye småkjøring (f.eks. 3,7 km til jobb) og lite langkjøring (sjeldent mer enn 25 km pr. kjøring nå om vinteren) blir det derfor hyppig forvarming, sete- og rattoppvarming for mange korte kjøreturer nå som det kalde været har kommet.  Innstilt temp. i kabinen ved forvarming er 21 grader.  Totalt har jeg kun kjørt ca. 2000 km på de 3 månedene.

For sikkerhets skyld ladet jeg i dag 12V-batteriet med en separat batterilader, noe som tok et par timer med en 12V/8A-lader før batteriet var fulladet.  Altså var ikke 12V-batteriet nær fulladet før jeg startet ladingen, men heller ikke veldig tomt.  Forøvrig ladet jeg det store batteriet før helgen fra ca. 60 til 80% med hjemmeladeren, og har kun kjørt 7-8 km etter dette...

En annen ting:  Jeg synes det er lite futt i setevarmen i førersetet  :(.  På full guffe, og med forvarming også for setevarmen, synes jeg det likevel ikke blir varmt nok før jeg har kjørt i 10-15 minutter.  Og da er som oftest kjøreturen allerede over for min del.  Noen andre som føler det samme?  Det var veldig veldig mye mer futt i setevarmen i den gamle bilen min (Ford Focus - bensin).
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

TB

Kjenner ikke Enyaq spesielt, skriver generelt:

Generelt lades 12 V batteri i elbiler i tre sitasjoner:
- Når bilen kjøres lades 12V batteri, i varierende grad.
- Når hovedbatteri lades.
- Ved behov. (Noen eldre elbiler som ikke lader batteriet, men alle nyere modeller gjør dette.)

At 12V batteri tar lading er trolig at de fleste biler har en litt lavere ladespenning enn separate 12V ladere.

Så lenge det ikke er en feil på bilen skal det ikke være nødvendig. Biler med diesel og bensin motor bruker mye strøm under start, og lading skjer bare når motor går. Det kan dermed bli lite lading med mye småkjøring. Moderne elbiler skal lade 12V batteri ved behov, slik at at det ikke går tomt. At 12V går tomt kan være feil på 12V batteriet, feil på annet utstyr, bil slår seg ikke helt av, bakluke, dører som ikke stenges, feil i programvare osv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

CastorFiber

Ad. lite futt i setevarme- det er ikke min erfaring. Ved temperaturer på sånn rundt 0 til -5 må jeg skru nivået ned til 1 etter noen noen hundre meter. Andre liker kanskje varmere stump enn meg. Rattvarmen er for treg, men det var ikke det du spurte om. :)

Dickopf

Jeg har hatt min enyaq siden midten av august. Kjører også ganske lite, og ofte korte turer. Her om dagen fikk jeg orange feilmelding med "12v batterinivå lavt, kjør bilen, batteriet lades under kjøring".

Jeg får startet, og jeg har kjørt bilen en stund, men ikke superlangt. Feilmelding forsvinner ikke.

Jeg ringte verkstedet, og de anbefalte meg å vedlikeholdslade med en 12V lader.
Det er ikke mulig for meg der jeg parkerer. Da rådet han meg til å ta en skikkelig langtur for å lade batteriet godt. Han fortalte at dette ikke var et ukjent problem på Enyaq, men at batteriet er veldig sensitivt, så det må være 100% oppladet før feilmeldingen forsvinner, derfor kan det være litt tricky å få fjernet feilmeldingen med småkjøring.

Jeg spurte om det var fare for at jeg ikke fikk startet, da svarte han nei.

Så får vi se hvordan dette går. Jeg skal trolig til Fredrikstad før jul, så da får jeg testa.
Du er unik, akkurat som alle andre.

Skoda Enyaq iV80X Founders Edition 2022
Honda CR-V 2004

VW Golf 2009 (solgt) Toyota Corolla 2004 (solgt) Citroen Berlingo (solgt) Honda Accord (solgt) Audi A3 (solgt) Opel Vivaro (solgt) Mazda 626 (solgt) Chrysler Saratoga 3.0 V6 (Le Baron) (solgt)

TB

#4
Er rart om Enyaq ikke lader batteriet ved behov, selv om bilen ikke "kjøres".

Dette med å kjøre bilen henger igjen fra eldre bensin biler.
Lavt turtall på tomgang kombinert med unøyaktig laderegulator førte til 12 V i praksis ikke ladet uten litt turtall.
Dermed måtte en "kjøre en tur". Andre metoder var å justere opp tomgang, eller laderegulator.

En elbil bør ordne dette selv. Om den må ha hjelp skal det være nok å la bilen være "på". Det er ingen elektrisk generator som er avhengig av turtall. Men, det kan være programvare styrt hvor høyt 12 V lades, som kan være noe lavt. Noen biler øker spenningen når viskere eller langlys benyttes. Ved å løfte viskere av ruten, og sette dem på kan da lade 12V batteriet - men den egentlige løsningen er at produsenten endrer programvaren.

For å følge med på status har jeg benyttet denne måler: Battery Monitor BM2:
https://www.aliexpress.com/item/1005003391007292.html

Under er skjermbilde fra Battery Monitor BM2, montert på Hyundai KONA Electric 2019 - en dag uten bruk av bilen:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torb

Jeg har forstått det slik at 12v batteriet i alle fall lades når hovedbatteriet står til lading. Jeg ble av den grunn anbefalt å lade ofte på vinteren.
Mercedes EQA 350 4Matic

Bigdrago

Aldri hatt dette problemet og jeg har et lydanlegg fra bassbrothers hvorav den ene på 600w er tilkoblet direkte til 12v batteriet. Min står aldri ute da den står i varmgarasje med 20c.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

Jeg har registrert på facebook grupper at mange nå ha 12v problemer i kulda.
er ikke Skoda tilpasset nordiske forhold tro?

Jeg fikk min RS Coupè på torsdag og under gjennomgangen så reagerte jeg over at 12v batteriet var fysisk lite, ca halv størrelse av hva jeg har hatt i fossilbiler og ca dobbelt så stort som i motorsykkelen min. (fysisk størrelse, ikke ah).

Prøvde å finne spesifikasjonen på dette batteriet på nett, men klarte ikke finne noe, men ut fra størrelsen kan det ikke være større enn maks 55-60ah.

Leser også at som del av oppdateringen til Software 3.0 skulle eldre biler også få nytt 12v batteri.

Blir spennende å se hvordan det går i vinter og hvor mange som får problemer.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Jeg fikk nytt 12  batteri ifbm oppgradering. Nå står min i oppvarmet garasje 16-20c så har ikke hatt noen problemer enda.

Men. Tenkte å koble til en lader til batteriet. Det er vel bare å koble til laderen uten å koble fra utstyret på polene?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

TB

Noen bilmodeller overvåker status på 12 V batteri. Om en lader med ekstern lader kan overvåkningen bli "forvirret". Ved normal bruk skal en bil uavhengig av motortype, elbil, bensin eller diesel klare å lade 12 V nok til at bilen ikke krever bruk av 12 V lader. Ved feil, eller lengre parkering uten bruk av bilen må ekstern lader benyttes for å lade opp et nedtappet batteri, eller unngå batteri tappes ned.

At batteriene blir byttet virker å ha med produksjonsfeil, ujevn kvalitet samt modeller som fraktes langt tapper ned 12 V batteriet under transport. Når batteriet tappes ned svekkes kapasiteten og marginen blir mindre.

At batteriene på elbiler har mindre kapasitet enn en bensin og diesel bil er naturlig, det er ingen startmotor som skal dra rundt en kald motor for å starte den. I en elbil benyttes 12 V batteriet for å drive styringssystem når bilen er av, og hovedbatteri er koblet ut. Det vil også jevne ut spenning når 12 V forbrukere kobles ut og inn.

Når det blir kaldt går kapasiteten på alle batteri ned. 12 V batteri er ofte blybatteri, mister kapasitet ved ladere temperatur. Dermed kan elbileiere oppleve 12V batteri ikke klarer å "starte" bilen når det er kaldt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Egil S

Sitat fra: Bigdrago på søndag 11. desember 2022, klokken 11:36
Jeg fikk nytt 12  batteri ifbm oppgradering. Nå står min i oppvarmet garasje 16-20c så har ikke hatt noen problemer enda.

Men. Tenkte å koble til en lader til batteriet. Det er vel bare å koble til laderen uten å koble fra utstyret på polene?

Ja det kan være greit å investere i en C-tek lader å toppe opp batteriet innimellom.
Kan lade direkte på polene uten å koble fra noe.
Enyaq har en pluss pol lett tilgjengelig på batteriet, så er det en liten "bøyle" rett over batteriet hvor de har jord.

Sitat fra: TB på søndag 11. desember 2022, klokken 13:45
Når det blir kaldt går kapasiteten på alle batteri ned.

Som også påvirker rekkevidden på elbiler ettersom hoverbatteriet er kaldt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bilskallen

#11
Det er slik med elbiler at 12-voltbatteriet tappes ved masse småkjøring, akkurat som med fossile biler. Men på en elbil er 12v batteriet mindre fordi det ikke skal starte en motor, men bare forsyne diverse systemer med strøm. Mange som tror at "strøm er strøm" og at dersom hovedbatteriet på bilen er fullada så slipper man unna 12v-problemer. Dersom man bare småkjører med bilen hadde jeg investert i en vedlikeholdslader og lada 12v batteriet en gang eller to i måneden. Jeg skulle tro at 12v batteriet lades når du lader hovedbatteriet, men jeg aner ikke.

Ugly duck

I følge instruksjonsboken til Enyaq, "lades 12 V batteriet automatisk når høyspenningsbateriet lades". Dette er for øvrig stikk motsatt av hva selgeren sa, som på direkte spørsmål om dette informerte om at de hadde vært usikre på dette, og fått bekreftet at det kun lades under kjøring.

Jeg fikk i dag lys på lavt nivå på 12V batteriet ved siste oppstart av bilen (har blitt mange korte turer de siste dagene, med forvarming uten noen lader tilkoblet), og har nå satt bilen til lading. Så da vil det vel vise seg i morgen om advarselen fortsatt er der, eller om den faktisk blir ladet sammen med hovedbatteriet.

Egil S

På min i3s hadde jeg i begynnelsen stilt inn "avreise tidspunkt" hver morgen, tenkte ikke over det, reiste bort og bilen sto i 5 dager.
Da fikk jeg 12v varsel når jeg kom hjem.
Slo av denne funksjonen og etter det ble det borte, det er to år siden.

Hadde også en sånn OBDII dongle stående i bilen ei uke fordi jeg glemte den etter å ta tatt diagnose, da fikk jeg også opp varsel på 12v anlegget. Etter å ha fjernet den var alt OK etterpå.

Det meste i bilen drives jo av 12v systemet, infotainment, skjermer, assistensystemer, sensorer, kameraer, lys osv.
Så med masse småkjøring, flittig brukt av disse systemene vil det tappe batteriet, kulda hjelper heller ikke på.
Det store batteriet er jo i hovedsak bare til å drive bilen fremover.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

TB

ODB dongel henter strøm fra ODB porten. Den skal alltid være innkoblet med strøm fra 12 V batteriet. De fleste av disse ODB donger går i dvale, og bruker svært lite strøm. Men, over tid kan det bli nok til å tømme et 12 V batteri, spesielt om bilen ikke lader det opp automatisk fra hovedbatteri når den står parkert.

Samme med kamera, om et ettermontert kamera er koblet direkte til 12V, vil det potensielt tappe batteriet.

Min påstand er at vanlige årsaker til at 12 V batteri tømmes er:
- feil i programvare, eller komponenter i bilen, kombinert med svakt 12V batteri / dårlig kvalitet på batteri.
- brukerfeil
- ettermontert ekstrautstyr

Som nevnt, lades 12 V batteri i elbiler når:
- bilen kjøres lades 12V batteri, i varierende grad.
- hovedbatteri lades
- det er behov. (Noen eldre elbiler som ikke lader batteriet, men alle nyere modeller gjør dette.)

Funksjonen der bil lader opp 12 v ved behov når den står parkert vil gjerne slutte å lade 12 V (for å spare hovedbatteriet) om den oppdager noe "rart", eksempelvis dør som ikke er stengt, lys som står på, bakluke ikke lukket, eller feil på lås, eller feil i software.

At selger sier at 12 V kun lades under kjøring høres rart ut.

Det er enkelt å teste:
- Sett på kupelys, og sett bilen på lading - da vil 12V spenning stige, og det lyser sterkere.
- eller, mål spenningen, direkte på batteri, eller via 12V uttak, spenning vil stige.

Noen biler lader 12V batteri på lav spenning, slik at det i praksis ikke lades opp. Når det er kaldt bør også spenningen økes noe.

Kan eksempelvis se på noen eksterne 12 V batteriladere (Ctek o.l) har et snøkrystall symbol. Da økes ladespenningen, og batteri lades opp selv om det er kaldt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA