ODB dongel henter strøm fra ODB porten. Den skal alltid være innkoblet med strøm fra 12 V batteriet. De fleste av disse ODB donger går i dvale, og bruker svært lite strøm. Men, over tid kan det bli nok til å tømme et 12 V batteri, spesielt om bilen ikke lader det opp automatisk fra hovedbatteri når den står parkert.
Samme med kamera, om et ettermontert kamera er koblet direkte til 12V, vil det potensielt tappe batteriet.
Min påstand er at vanlige årsaker til at 12 V batteri tømmes er:
- feil i programvare, eller komponenter i bilen, kombinert med svakt 12V batteri / dårlig kvalitet på batteri.
- brukerfeil
- ettermontert ekstrautstyr
Som nevnt, lades 12 V batteri i elbiler når:
- bilen kjøres lades 12V batteri, i varierende grad.
- hovedbatteri lades
- det er behov. (Noen eldre elbiler som ikke lader batteriet, men alle nyere modeller gjør dette.)
Funksjonen der bil lader opp 12 v ved behov når den står parkert vil gjerne slutte å lade 12 V (for å spare hovedbatteriet) om den oppdager noe "rart", eksempelvis dør som ikke er stengt, lys som står på, bakluke ikke lukket, eller feil på lås, eller feil i software.
At selger sier at 12 V kun lades under kjøring høres rart ut.
Det er enkelt å teste:
- Sett på kupelys, og sett bilen på lading - da vil 12V spenning stige, og det lyser sterkere.
- eller, mål spenningen, direkte på batteri, eller via 12V uttak, spenning vil stige.
Noen biler lader 12V batteri på lav spenning, slik at det i praksis ikke lades opp. Når det er kaldt bør også spenningen økes noe.
Kan eksempelvis se på noen eksterne 12 V batteriladere (Ctek o.l) har et snøkrystall symbol. Da økes ladespenningen, og batteri lades opp selv om det er kaldt.