Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq IV80 - får ikke åpnet ladeluka

Startet av k-pax, søndag 04. desember 2022, klokken 19:39

« forrige - neste »

k-pax

Siste måneden har det vært litt fikling for å få åpnet luka for å få ladet. Også før vi nærmet oss 0-punktet og minusgrader. - Nå i helga får vi rett og slett ikke åpnet. Jeg hører solenoiden klikke, og vi har prøvd lås - lås opp leken og prøver å skyve på luka mens vi låser opp og igjen. Den beveger seg helt normalt ved berøring - så vi snakker ikke fryst fast - og altså problem lenge før nullpunkt. Men låsen vil ikke slippe - så selv om vi får litt bevegelse i dekselet, åpner det seg ikke.

Den manuelle opplåsningen fra bagasjerom - er prøvd, men den er kanskje kun til lås av selve plugg og ikke lokk.

Noen tips? Ringer verksted i morgen tidlig.

k-pax

#1
Spennende: har ikke mange km igjen å gå på. Hadde et lignende problem i båten. Stopp-solenoiden klikket, men stoppet altså ikke motoren. - Etter flere turer fungerte det igjen, og da tolket jeg det til at batteriene kanskje var litt utladet - Så jeg satte nå på lader på 12v batteriet. Ctek-ladere indikerte at batteriet var ganske utladet (selvom jeg nylig har kjørt langtur - og 12v batteri i henhold til manual - lades når storbatteri lades). Har ikke fått noe varsel på 12v så kanskje skivebom.

Rettelse: Ctek-laderen gikk muligens rett i vedlikeholdsladning (nivå 3 av 4) - så var kanskje ikke så utladet som jeg trodde. Jeg så indikasjonen opp ned - så er usikker nå :) - så ikke så veldig optimistisk på den teorien lengre.

Da får jeg se i morgen tidlig da!

k-pax

Status etter over 11 timers lading.

Fortsatt no joy! Hører tydelige klikk fra solenoiden, men ikke hver gang, og helst ved låsing. Får ringe verksted når de åpner

EriTom

Dette er jo soleklart garanti, så jeg hadde reist rett til forhandler for å få de til å fikse 😊
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

k-pax

Sitat fra: EriTom på mandag 05. desember 2022, klokken 07:27
Dette er jo soleklart garanti, så jeg hadde reist rett til forhandler for å få de til å fikse 😊

Regner med det. Det er bare at forhandler er 50km unna, og rekkevidde er 25km - så blir spennende og se hvordan de ordner.

k-pax

#5
De valgte å bryte opp luka og bestille reservedeler... Helt greit for meg, og sikkert billigere enn å bestille veihjelp

daktari

Hva var galt?

Et tips hvis man mistenker at den har frosset er varmt vann i brødpose. Smelter is ganske raskt.

Det andre tipset mitt skulle vært å låse opp bilen en gang til. På min ID.4 vil komfort-opplåsingen låse opp dørene, men ikke ladeluka. Da må jeg frem med nøkkelen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

k-pax

Sitat fra: daktari på mandag 05. desember 2022, klokken 18:09
Hva var galt?

Et tips hvis man mistenker at den har frosset er varmt vann i brødpose. Smelter is ganske raskt.

Det andre tipset mitt skulle vært å låse opp bilen en gang til. På min ID.4 vil komfort-opplåsingen låse opp dørene, men ikke ladeluka. Da må jeg frem med nøkkelen.

Vet faktisk ikke enda hva som var galt - må høre med verkstedet, men... det var plussgrader her. De tok bilen inn i varm hall, og klarte fremdeles ikke åpne... så i samarbeid med Førde-selskapet så valgte de å bryte opp... Nå kan vi ikke lukke luka... men lever fint med det (kanskje).... vestlandsregn kan være temmelig tøft

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA