Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cupra Born 58, litt erfaringer rundt forbruk og rekkevidde

Startet av Etam, søndag 20. november 2022, klokken 14:53

« forrige - neste »

Etam

Hei, her er litt elbil og Cupra Born erfaringer rundt forbruk og rekkevidde.

Når du starter en kjøretur, vil bilen vise en estimert rekkevidde i km, i elbil terminologi kalt GOM eller GuessOmeter.
Denne rekkevidden baserer seg på hvor mange kWh som er igjen på batteriet og forbruket du hadde på forrige tur. Dette blir ofte misvisende når du skal ut på langtur, fordi kilometer ofte beregnes basert på et forbruket du hadde på forrige kjøretur. Hvis forrige kjøretur var 2 km til butikken, vil bilen bruke mer kWh på oppvarming av interiør enn til fremdrift.
For neste kjøretur vil bilens GOM vise korrekt hvis alle dine neste kjøreturer er de samme 2 km i samme utetemperatur.

Hvis din neste tur derimot er en langtur, vil GOM være korrekt de første 2 km, deretter vil mindre og mindre kWh benyttes til oppvarming og mer til fremdrift. Det vil si at bilen rekker vesentlig lenger enn GOM gjetning.

2022 Cupra Born 58 har 58 kWh til rådighet for fremdrift og temperering av bilen (kWh = kilowatt timer). Visning av forbruk i bilen er som standard satt opp med «kWh pr 100 km». Hvis aktuelt forbruk underveis på en kjøretur stabiliserer seg på for eksempel 15, forbruker bilen i snitt 15 kWh i løpet av 100km. Ut fra erfarte snittforbruk kan man relativt enkelt beregne rekkevidden selv.

Ved 100% ladet batteri har man omtalte 58 kWh tilgjengelig. Tar man 58 og multipliserer med 100 gir det 5800, som kan benyttes for beregning av kilometer rekkevidde ved et gitt snittforbruk.

Eksempel ved snittforbruk 15 kWh pr 100 km: 5800 / 15= 387 km.

Rekkevidder ut fra snittforbruk:
13 = 446 km
14 = 414 km
15 = 387 km
16 = 363 km
17 = 341 km
18 = 322 km
19 = 305 km
20 = 290 km
21 = 276 km
22 = 263 km
23 = 252 km

Etter hvert vil man lære seg bilens forbruk under ulike forhold og kan benytte dette for beregning av rekkevidde på ulike turer under ulike forhold.

Her er et eksempel på langtur med min 2022 Cupra Born 58.
Tur fra Askim til Trondheim, distanse 528 km, temperatur 0-7 grader, ikke regn, hastighet 60-90 kmh.

Etter ca 250 km stoppet jeg for å spise og lade. Koblet til lader og gikk deretter inn på infotainment skjermi bilen, under bil-meny og sjekket «Kjøredata». Forbruket var hittil på turen var 17 kWh/100km.
Dette forbuket gir teoretisk rekkevidde på 341 km hvis man starter med 100% batteri og kjører til den er helt tom.
Jeg beregnet da 528km / 341km = 1.55.
Det vil si at 550 km krever 155% av batteriets kapasitet ved nåværende forbruk. Jeg vet da at jeg med dette forbruket må «fylle på» med minst 55% lading i løpet av turen. I tillegg legger jeg på litt margin for ikke å komme frem med 0%. Jeg ladet derfor 2 ganger i forbindelse med pause på denne turen og «fylte på» ca 40% begge gangene. Jeg kom frem med ca 20% batteri igjen.

Mitt motto på langtur er «lad når du kan, ikke når du må».

Anterialis

Hvorfor gjøres det ikke likere BMWs modell (kjenner BMW best..)? Altså, hva slags terreng (fjell-tur, 80-sone, motorvei) og temperatur? Opplever BMWs løsning som vesentlig bedre..

Veldig fin oppsummering =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

1317142119

Sitat fra: Anterialis på lørdag 11. februar 2023, klokken 19:20Hvorfor gjøres det ikke likere BMWs modell (kjenner BMW best..)? Altså, hva slags terreng (fjell-tur, 80-sone, motorvei) og temperatur? Opplever BMWs løsning som vesentlig bedre..

Veldig fin oppsummering =)
Er på utkikk etter Cupra selv nå, etter å ha kjørt diverse elbiler fra andre merker etter å ha eid BMW i3. Utrolig kule biler og uten tvil VAG sitt aller kuleste bilmerke for familiebiler.

Men er det én erfaring jeg sitter igjen med etter alle disse årene som elbilfører og -eier, så er det dette: herregud så fremtidsrettet og teknologisk overlegen BMW i3 var og fremdeles er det aller meste som finnes på markedet. Jeg skjønte aldri all skremselspropagandaen fra NAF om regenerering på vinteren, apper som ikke virket, såkalt "GOM" osv før jeg kvittet meg med i3. Man vet ikke hva man savner før man ikke lenger har det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA