Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille Model Y nå, behøver bil 1.Sept 2023

Startet av Petter-S, søndag 20. november 2022, klokken 11:13

« forrige - neste »

Petter-S

Hei, leasingavtalen på min nåværende bil går ut 1 september neste år. Vi har bestemt oss for å gå for en Modell Y.  Har forstått det sånn at dersom man ligger an til å få bilen, så kan man velge å utsette (?).  Det jeg lurer på er hvilken pris jeg betaler for den om jeg tar den ut i august/september neste år.  Tenker ikke på mva og eventuell vektgebyr såklart.  Er prisen låst? både opp og ned?  er det bedre å avvente.  Ønsker å stå uten bil minst mulig, men heller ikke ha to biler for lenge.

Geir Tore Simonsen

Det er fordeler og ulemper med måten handelen med Tesla foregår. En av fordelene er at prisen går ikke opp etter at du har bestilt (med unntak av evt. moms og avgifter), men den kan gå ned. Så det er liten ulempe og risiko forbundet med å bestille en Tesla.

Den største potensielle ulempen jeg vet om er at de endrer på ting hele tiden, så det er ikke sikkert at den bilen man til slutt får mulighet til å ta ut er lik den man bestilte. For eksempel vil en Y produsert i dag mangle parkeringssensorer og ha lavere nyttelast enn en som ble produsert i vår. Nyttelasten er fremdeles god sammenlignet med konkurrentene, men ikke like god som den var da jeg bestilte. Parkeringsfunkjonaliteten skal i teorien komme tilbake men da kamerabasert, men ingen vet når og om det vil bli like bra.

Det kan gå andre veien også, f.eks. skal vel bilene nå ha mer komfortabel demping enn for noen måneder siden. Også usikker på om de har bedre kameraer.

Det er usikkert om totalprisen på ny Y skal opp eller ned nå, samt at antall tilgjengelige på Finn.no stadig øker og tilbudet er på vei opp mens etterspørselen er på vei ned. Foreløpig er de overpriset, men vi får se hvor lenge det varer. Hvis jeg ikke ville ha bilen før høst 2023 ville jeg ventet litt med å bestille, jeg tror ventetidene vil bli drastisk redusert i 2023 selv om jeg enda venter på en bil bestilt i mars i år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA