Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance varmeapparat sluttet å virke

Startet av Trultefan, søndag 20. november 2022, klokken 00:53

« forrige - neste »

førategangtesla

Mulig det er noe på gang her også. MYP 041xxx hentet ut 2/12, gått 1800km.

Jeg har stusset litt på at det noen ganger virker som om det blir litt småkjølig i bilen plutselig, men stort sett så har det vært bra med varme så jeg har ikke tenkt særlig over det. Men jeg fikk feilmelding i dag når jeg kjørte, klimaanlegg trenger service og så ble det kjølig i bilen. Jeg fikk ikke opp noen koder. Uansett så parkerte jeg bilen og gjorde hva jeg skulle og når jeg skulle kjøre hjem virket alt helt fint. Merkelig.

Jeg la det inn i appen uansett.

Når jeg parkerte hjemme så virket det som om det kunne være noe is eller lignende i viften forann? Akkurat som om noe slo oppi et vifteblad, men det kom ikke på full hastighet, kun når den slakket ned farten på bladet. Noen som har opplevd dette?

cwave7

Nå fikk jeg også den etterhvert berømte feilen.
Hørte en ganske kraftig lyd fra det jeg tipper er varmepumpa i går. I dag var det iskaldt fra varmeanlegget og feilkode VCFRONT_a447 kom på skjermen.
Sykt irriterende! Skulle på juleferie og langtur med bilen i dag. Det som er aller mest irriterende er at jeg spurte før overlevering 14.12 om de hadde stresstestet klimaanlegget og de sa det var Ingen feil på bilen min.
Vin på min bil er 052xxx, så ganske høyt vin nr, så jeg trodde de hadde klart å luke ut dette problemet når min ble produsert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Relevant,selv om det er 21 MIC LR:
Når spjeldene forran fryser, mistet man i 2021/2022 sesongen all varme i bilen mens avrimingen pågikk (veldig lenge). Vi fikk aldri testa bilen på langtur etter fiksen kom med ny software, men konstaterte at ting ble mye bedre på lokal kjøring.

Nå i sesongen 2022-2023 merker man fremdeles at det avrimes, vifta går ned i low på langkjøring innimellom, spesielt utenfor motorvei av en eller annen grunn - men det kommer fremdeles greit med varme , kanskje særlig på bena.
Så fort prosessen er ferdig, peises det på med varme igjen på alle dyser og viftehastigheten går naturlig vis opp.

Så litt ustabilt kan man vel si det er enda, men en vanvittig forbedring fra i fjor.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Barid Bel

Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 18:00
Relevant,selv om det er 21 MIC LR:
Når spjeldene forran fryser, mistet man i 2021/2022 sesongen all varme i bilen mens avrimingen pågikk (veldig lenge). Vi fikk aldri testa bilen på langtur etter fiksen kom med ny software, men konstaterte at ting ble mye bedre på lokal kjøring.

Nå i sesongen 2022-2023 merker man fremdeles at det avrimes, vifta går ned i low på langkjøring innimellom, spesielt utenfor motorvei av en eller annen grunn - men det kommer fremdeles greit med varme , kanskje særlig på bena.
Så fort prosessen er ferdig, peises det på med varme igjen på alle dyser og viftehastigheten går naturlig vis opp.

Så litt ustabilt kan man vel si det er enda, men en vanvittig forbedring fra i fjor.

Dette var en veldig god forklaring. Jeg har en låne-Y og synes den brukte så lang tid på å bli varm nå i skikkelig kuldegrader.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Radial

Sitat fra: Barid Bel på søndag 25. desember 2022, klokken 21:21
Sitat fra: Radial på søndag 25. desember 2022, klokken 18:00
Relevant,selv om det er 21 MIC LR:
Når spjeldene forran fryser, mistet man i 2021/2022 sesongen all varme i bilen mens avrimingen pågikk (veldig lenge). Vi fikk aldri testa bilen på langtur etter fiksen kom med ny software, men konstaterte at ting ble mye bedre på lokal kjøring.

Nå i sesongen 2022-2023 merker man fremdeles at det avrimes, vifta går ned i low på langkjøring innimellom, spesielt utenfor motorvei av en eller annen grunn - men det kommer fremdeles greit med varme , kanskje særlig på bena.
Så fort prosessen er ferdig, peises det på med varme igjen på alle dyser og viftehastigheten går naturlig vis opp.

Så litt ustabilt kan man vel si det er enda, men en vanvittig forbedring fra i fjor.

Dette var en veldig god forklaring. Jeg har en låne-Y og synes den brukte så lang tid på å bli varm nå i skikkelig kuldegrader.

Ja, vi hadde en tur i -14 uten forvarming og kun de 2milene på E6 fikk opp temperaturen til 75% av strekene på Effekt-linja.
Tydelig at kupèvarme prioriteres, og at det av en eller annen grunn er mye lettere å hente varme til resten på motorveien enn småveier.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Sitat fra: førategangtesla på fredag 23. desember 2022, klokken 22:46
Mulig det er noe på gang her også. MYP 041xxx hentet ut 2/12, gått 1800km.

Jeg har stusset litt på at det noen ganger virker som om det blir litt småkjølig i bilen plutselig, men stort sett så har det vært bra med varme så jeg har ikke tenkt særlig over det. Men jeg fikk feilmelding i dag når jeg kjørte, klimaanlegg trenger service og så ble det kjølig i bilen. Jeg fikk ikke opp noen koder. Uansett så parkerte jeg bilen og gjorde hva jeg skulle og når jeg skulle kjøre hjem virket alt helt fint. Merkelig.

Jeg la det inn i appen uansett.

Når jeg parkerte hjemme så virket det som om det kunne være noe is eller lignende i viften forann? Akkurat som om noe slo oppi et vifteblad, men det kom ikke på full hastighet, kun når den slakket ned farten på bladet. Noen som har opplevd dette?

Da ringte de meg fra tesla, jeg skal levere bilen i morgen og så bytter de varmepumpe og litt annet sa han. Det har skjedd en gang at jeg fikk feilmelding og det ble kaldt, men de kunne se at det ligger en feilmelding inne og de vil bytte den. Jeg fikk beskjed om at det kan ta 7 timer så jeg får lånebil i mellomtiden.

Kjedelig, men godt at de tar ansvar og fint med lånebil. Så får jeg håpe at den nye varmepumpen er god og holder seg i stand.

Kim-

Ny varmepumpe hos oss var som natt og dag. Den gamle som vibrerte godt hele tiden, og at den ikke klarte å få det skikkelig varmt, prøvde litt på maks og ble aldri skikkelig varmt. Til en stille, og en som gir fin temperatur på 20gr innstilt
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Sitat fra: Kim- på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:01
Ny varmepumpe hos oss var som natt og dag. Den gamle som vibrerte godt hele tiden, og at den ikke klarte å få det skikkelig varmt, prøvde litt på maks og ble aldri skikkelig varmt. Til en stille, og en som gir fin temperatur på 20gr innstilt

Jeg får håpe på samme erfaring. Nå synes jeg ikke at min nåværende er skrekkelig støyete, bare noen ganger som den støyer som en jetmotor. Stort sett varmer den ok også, spesielt i auto, men så virker det som om det plutselig blir litt kaldere i bilen. Jeg fikk en feilmelding tidligere og da gav den null varme, men ellers har den egentlig oppført seg greit. Uansett bra å få byttet den, så trenger jeg forhåpentligvis ikke å tenke på det (på en stund iallefall  :))

Har du merket noe forskjell på strømforbruk?

jokke

Til de som lurer på om varmepumpa er i faresonen følg denne linken og se på varsler.   https://www.youtube.com/watch?v=t07YJTqouo8

peterka

Sitat fra: Kim- på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:01
Ny varmepumpe hos oss var som natt og dag. Den gamle som vibrerte godt hele tiden, og at den ikke klarte å få det skikkelig varmt, prøvde litt på maks og ble aldri skikkelig varmt. Til en stille, og en som gir fin temperatur på 20gr innstilt
Ringte dei uten at du kontaktet dei?

Saberhagen

Fikk beskjed idag om at bilen var nå klar for henting. Var en merkelig ting som han jeg snakket med sa: kjør VP på auto så vil det funke bra, men ikke så bra på manuelt. Han anbefalte meg derfor å ikke bruke manuelt i det hele tatt. Syntes det var skikkelig rart.

førategangtesla

Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 27. desember 2022, klokken 21:41
Fikk beskjed idag om at bilen var nå klar for henting. Var en merkelig ting som han jeg snakket med sa: kjør VP på auto så vil det funke bra, men ikke så bra på manuelt. Han anbefalte meg derfor å ikke bruke manuelt i det hele tatt. Syntes det var skikkelig rart.

Det høres rart ut ja. Spurte du om hvorfor de anbefalte deg å kun bruke auto?

Når det er sagt så synes jeg selv at auto funker bra, men nå var det også i auto at jeg fikk feilmelding om at klimaanlegg trenger service før det ble kaldt. Synes selv at når jeg bruker manuell på 20 grader så blir det ikke skikkelig varmt i bilen og jeg hadde håpet på at dette skulle kunne ordne seg når jeg får en ny pumpe. tesla starter med å bytte varmepumpe i morgen. (de skal bytte varmepumpe+supermanifoild) så jeg håper at det skal ordne seg bra.

Saberhagen

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 27. desember 2022, klokken 22:37
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 27. desember 2022, klokken 21:41
Fikk beskjed idag om at bilen var nå klar for henting. Var en merkelig ting som han jeg snakket med sa: kjør VP på auto så vil det funke bra, men ikke så bra på manuelt. Han anbefalte meg derfor å ikke bruke manuelt i det hele tatt. Syntes det var skikkelig rart.

Det høres rart ut ja. Spurte du om hvorfor de anbefalte deg å kun bruke auto?

Når det er sagt så synes jeg selv at auto funker bra, men nå var det også i auto at jeg fikk feilmelding om at klimaanlegg trenger service før det ble kaldt. Synes selv at når jeg bruker manuell på 20 grader så blir det ikke skikkelig varmt i bilen og jeg hadde håpet på at dette skulle kunne ordne seg når jeg får en ny pumpe. tesla starter med å bytte varmepumpe i morgen. (de skal bytte varmepumpe+supermanifoild) så jeg håper at det skal ordne seg bra.

Jeg spurte han, men han hadde ikke noe annet svar enn at det funker bedre med auto. Rart at en bil til over en halv million ikke kan ha manuelle innstillinger på VP  :O.Dette er arbeidet som er utført:

Utført arbeid: A/C Compressor (Heat Pump) (Remove & Replace)
Deler som er skiftet eller montert:
ASY, AC COMPRESSOR (1501256-01-L)
Utført arbeid: Supermanifold (Remove & Replace)
Deler som er skiftet eller montert:
SUPERMANIFOLD ASSEMBLY (1547595-A2-F)
WASHER, 3/4, STL ZN, SEAL. (1111740-00-A)
WASHER, 1/2, STL ZN, SEAL. (1111738-00-A)
WASHER, 3/8, STL ZN, SEAL. (1111737-00-A)
Utført arbeid: A/C Line - Supermanifold to Compressor (Remove & Replace)
Deler som er skiftet eller montert:
SUCTION/DISCHARGE LINE SUPPORT BRACKET (1780132-00- A)
AC LINE ASSEMBLY, SUPERMANIFOLD TO COMPRESSOR, R1234YF (1502020-00-C)

Virker det samme som for alle andre som har hatt samme feil.

Kim-

Varmepumper generelt liker stabil drift med de samme forutsetningene. Det betyr at opp og nedramping av vifte raskt er ikke noe varmepumper liker. Jeg har kjørt mitt varmeapparat siden model 3 kom med VP i desember 2020 på AUTO, og det fungerer skikkelig bra. Jeg har på noen langturer skrudd ned viften til 2, ellers står det på auto hele tiden.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Da var bilen levert inn til service for bytte av varmepumpe/supermanifoild pluss litt diverse. Jeg fikk beskjed om at feilen har ligget i en slange/rør (urenheter) som har vært montert på fabrikken. De bil bytte disse delene og rengjøre slanger/rør før vakumering og påfylling av ny gass. Fikk beskjed om ca 7 timers jobb men måtte belage meg på å hente den i morgen. Fikk en model 3 long range som lånebil.

Like greit å få dette byttet først som sist, spesielt nå som vinteren er fult på vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA