Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samme ledning til to biler

Startet av BenK, lørdag 19. november 2022, klokken 15:23

« forrige - neste »

BenK

Hei!
Har gått til innkjøp av en e tron, fra før har vi en Renault zoe. Kan jeg bruke ladeledningen fra e tron til å lade renault zoe?
Latskap fører til at jeg er lei av å bytte ledning i easee ladeboksen, så lurer derfor på om dette er greit:)

RJK

Begge er type 2, så det burde ikke være noe problemer. Begge er dessuten 3-fas, så om det er det du har hjemme, skal du få 3-fase i begge, så lenge kabelen støtter det.

Er jo en mulighet at kabelen bare er 1-fase, og det takler begge bilene fint, det også. Men om det er 1-fase kabel, får vel ingen av bilene maks lading selv om ladeboksen er satt opp som 3-fase, siden begge støtter 3-fase lading på TN-nett.

Jeg antar du ikke bruker "ladebøtte" eller annet for at Leafen skal støtte lading via IT-nett, men om du gjør det, så vil du antageligvis kunne få raskere lading på Audien ved å ikke bruke ladebøtta, litt avhengig av hvor mange A laderen er satt opp med og kan gi hjemme hos deg, da den vel gir maks 3,6 kW effekt gjennom ladebøtta.

Er du usikker, kan du sikkert sjekke med elektrikeren du benyttet, for å høre hva den er satt opp med, og om du eventuelt kan øke dette om det er mulig og ønskelig, eller om det må gjøres noe mere i skapet eller dras ny ledning.

Kan hende du ikke vil, eller endog ønsker å sette ned effekten om det kan spare deg for effektavgift pga ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BenK

Takk for svar!
Har TN nett og 3 fas hjemme. Jeg prøver og regner med det går bra:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA