Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindu/dør lukkes ikke

Startet av ihavequestions, lørdag 19. november 2022, klokken 14:24

« forrige - neste »

ihavequestions

Hei!

Første vinter på hytten med Tesla, og det ble ikke problemfritt. Vindu bak på passasjersiden går ikke ned når vi skal åpne døren, må ta ned vindu fra innsiden før vi kan åpne døren. Når vi da skal lukke døren går ikke vinduet opp og vi har da en konstant feilmelding om at døren er åpen.

Det er ca -10 grader,  men bilen står i isolert garasje. Forvarmet ikke bilen. Vil tro at det vil hjelpe, men det blir nok mye kaldere enn -10 fremover...

Kjent problem for flere?
Tesla MYP 22, sort/sort

førategangtesla

Har du prøvd å kalibrere vindu? Sett deg i førersete og trykk opp og lukk vindu, deretter åpner du vindu helt og til slutt lukker helt igjen.

ihavequestions

Forsøkte det. Da vinduet kml helt opp gikk det rett ned igjen. Satt en varmeovn i garasjen og varme i bilen. Nå gikk vinduet opp når jeg holder oppe vindusknappen. Ingen feilmelding om at døren er åpen, men jeg kan fortsatt ikke åpne døren fra utsiden, vinduet går ikke ned.
Tesla MYP 22, sort/sort

Handyman

Forsøk rengjøring og smøring av listene i underkant av glasset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stig-Arne

Forsøkt en resett av bilen?

Går de andre vinduene ned 5 mm når du lukker døren og forlater? Det skal skje i temperaturer under 5 grader, og er for at man skal kunne åpne døren selv om vinduet er frosset fast.

ihavequestions

Alle andre vinduer og dører fungerer som normalt. For å åpne døren må jeg gå inn i bilen, åpne vinduet og deretter åpne døren. Tar jeg så opp vinduet vil det legge seg på utsiden av bilen.
Tesla MYP 22, sort/sort

Stig-Arne

Sitat fra: ihavequestions på lørdag 19. november 2022, klokken 17:25
Alle andre vinduer og dører fungerer som normalt. For å åpne døren må jeg gå inn i bilen, åpne vinduet og deretter åpne døren. Tar jeg så opp vinduet vil det legge seg på utsiden av bilen.
Som sagt, går de andre vinduene ned 5 mm i temperaturer under 0 grader når døren er lukket?

Problemet du har kan tyde på feil i motoren eller modulen på nevnte dør. Og da er det å ta ett besøk hos tesla


ihavequestions

Allerede booket service, så får ta det i samme slengen. Tredje gangen hos Tesla siden jeg fikk bilen for mitt over en mnd siden. Spørs hvor lenge dette forholdet varer.
Tesla MYP 22, sort/sort

ihavequestions

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 19. november 2022, klokken 17:27
Sitat fra: ihavequestions på lørdag 19. november 2022, klokken 17:25
Alle andre vinduer og dører fungerer som normalt. For å åpne døren må jeg gå inn i bilen, åpne vinduet og deretter åpne døren. Tar jeg så opp vinduet vil det legge seg på utsiden av bilen.
Som sagt, går de andre vinduene ned 5 mm i temperaturer under 0 grader når døren er lukket?

Problemet du har kan tyde på feil i motoren eller modulen på nevnte dør. Og da er det å ta ett besøk hos tesla

Har ikke tenkt over at de har gått noe ned, men det er mulig.
Tesla MYP 22, sort/sort

Kim-

Prosedyre for å kalibrere vindu:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-B4E78C91-BCD3-4713-90AA-F3E2406158CC.html

Ellers ville jeg prøvd reset av bilen. Sett deg inn og trykk inn begge scrollehjul til skjermen resetter seg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ihavequestions

Forsøkt både resett og kalibrering, fortsatt samme problem, dessverre.
Tesla MYP 22, sort/sort

Stig-Arne

Har nok lite med kalibrering å gjøre, da det du gjør med det er å fortelle systemet hvor topp og bunn er i forhold til klemsikringen.

Grunnen til at jeg spør om vinduene går ned 5 mm når du lukker døren, er jo for at systemet er laget slik at de skal gjøre det for å unngå at vinduene skadet ifall døren åpnes med frossent vindu.
Om ikke dette skjer på noen av de 4 vinduene så kan problemet være lokalisert til en annen plass enn kun døren du plages med. Men om dette skjer, men ikke på den trøblete døren, så er nok feilen lokalt i den døren. Og i den døren sitter det nok en modul som skal sørge for at vinduet senkes litt både når døren åpnes, og når den lukkes, samt senke vinduet når døren lukkes i temperaturer under 0 grader.


geear

Du kan se/kjenne at vinduene står lenger nede på pakningene enn normalt, når det er nær 0 og kaldere. Kom som en sw fix for en stund siden.

Hvis du har en teknisk feil er det Tesla som gjelder, men er det vinduet som fryser fast i pakningen, så er trikset å først dra et kort (nøkkelkort, kredittkort etc) mellom pakningen og glasset, for å frigjøre pakningen fra glasset, og deretter ved anledning smøre alle pakningene som vinduer ligger an mot, med silikon. Da holder det seg problemfritt.

ihavequestions

Tilbake fra service. Måtte bytte vindusheis, og i følge Tesla hadde det ingenting med kulde å gjøre. Alt fungerer fint nå.
Tesla MYP 22, sort/sort

ihavequestions

Det varte en ukes tid. Samme feil tilbake, helt latterlig. Nå i en vaskehall - veldig gøy! Har aldri opplevd så mange feil på en bil før.
Tesla MYP 22, sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA