Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD-videoer

Startet av CorsoDante, lørdag 19. november 2022, klokken 07:40

« forrige - neste »

CorsoDante

Mange meninger om hva FSD er, og ikke er.

Nå som FSD beta har vært ute et par år, og versjon 11 (single stack) er på vei inn hos youtubere, så tenkte jeg det var på sin plass med en tråd som viser hva FSD (beta) kan og ikke kan - i videoformat.

Vi kan kickstarte tråden med en video som viser hva FSD 10.69.2.4 behersker (og ikke) på snødekte veier, ikke veldig ulikt forhold (og temperaturer) man straks finner i Norge:


https://youtu.be/UdRV29QjTc0

Disclaimer: Jeg har ingen tro på nivå 5 uten lidar og hardware som går utenpå det Tesla p.t. har på bilene sine. Men nivå 4 skal være innenfor rekkevidde, også her oppe. Især på sommerhalvåret.
TM3P "FSD"

ronnynilsen

Jeg tror ikke det er sensorer og kameraer som er det som stopper at man får til selvkjørende biler.

I prinsippet så bør bilen kunne få nok data fra ett kamera på en kule som kan roteres. Man kan jo ha førerkort med syn på bare ett øye. Vi som mennesker kjører bare basert på syn. Så det er ikke mangelen på data i dagens biler (selv uten radar, lidar og USS) som er problemet. Dagens biler har mye mere og bedre data enn enn oss mennesker tilgjengelig.

Problemet er klassifisering og tolking av data, og for så å omsette det til korrekt handling basert på en situasjonsforståelse. Det er det samme problemet som man sliter med innenfor AI på alle andre områder også. Og har vist seg å være mye vanskeligere enn optimistene først trodde.

Løsningen man forfølger i dag er det som kalles smal AI, man trener opp systemet med eksempler (mange eksempler, milioner), men det kan bare gjøre det det er trenet på, det kan ikke generalisere en situasjon. Problemet er det som kalle "long tail", det finnes alltid en ekstra ny situasjon som systemet ikke er trent for...

Når det er sagt, så kan dagens metoder gjøre mye bra, innenfor et avgrenset området (geofencing) så kan man få til høy grad av autonomitet, eller i mere begrensede settinger som motorveier og andre godt merkede veier, og normale forhold på vanlige veier så vil nok også systemet virke bra. Men generell selvkjøring under alle forhold får vi sannsynligvis ikke før man har løst problemet med generell AI. Og det tror jeg det er en stund til blir løst.
Tesla model Y LR 2022

daktari

Tesla satser utelukkende på "computer vision".
Det er altså "sensing"-strategien til Tesla. Andre har flere sensorer som utfyller hverandre.

For at det skal funke må CVen Tesla bruker ha en 99,999 % recall og precision. I trafikkbildet, under varierende lys og værforhold. Det finnes ikke i slik CV i dag.
Å bruke kart og andre sensorer vil hjelpe mye. Lidar f.eks. sender ut lys og kan gjenkjenne hindringer den ikke behøver klassifisere. CV MÅ klassifisere korrekt alle objekter, ellers er den "blind" for det objektet.

Så kommer predictions og driving policy. Disse er de vanskelige. Prediction vil funke veldig dårlig hvis sensing ikke funker presist nok.

Sammenligningen med menneskets hjerne og øyne smatt andre sanser er ikke god.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CorsoDante

#3
Sitat fra: ronnynilsen på lørdag 19. november 2022, klokken 09:22
Jeg tror ikke det er sensorer og kameraer som er det som stopper at man får til selvkjørende biler.

I prinsippet så bør bilen kunne få nok data fra ett kamera på en kule som kan roteres. Man kan jo ha førerkort med syn på bare ett øye. Vi som mennesker kjører bare basert på syn. Så det er ikke mangelen på data i dagens biler (selv uten radar, lidar og USS) som er problemet. Dagens biler har mye mere og bedre data enn enn oss mennesker tilgjengelig.

Problemet er klassifisering og tolking av data, og for så å omsette det til korrekt handling basert på en situasjonsforståelse. Det er det samme problemet som man sliter med innenfor AI på alle andre områder også. Og har vist seg å være mye vanskeligere enn optimistene først trodde.

Løsningen man forfølger i dag er det som kalles smal AI, man trener opp systemet med eksempler (mange eksempler, milioner), men det kan bare gjøre det det er trenet på, det kan ikke generalisere en situasjon. Problemet er det som kalle "long tail", det finnes alltid en ekstra ny situasjon som systemet ikke er trent for...

Når det er sagt, så kan dagens metoder gjøre mye bra, innenfor et avgrenset området (geofencing) så kan man få til høy grad av autonomitet, eller i mere begrensede settinger som motorveier og andre godt merkede veier, og normale forhold på vanlige veier så vil nok også systemet virke bra. Men generell selvkjøring under alle forhold får vi sannsynligvis ikke før man har løst problemet med generell AI. Og det tror jeg det er en stund til blir løst.

Ser ut som om vi langt på vei er på linje rundt den potensielle kapasiteten til FSD, på kort og mellomlang sikt.

FSD Beta ser nå ut til å løse rundkjøringer omtrent like bra som en del sjåfører (under gjeldende forhold fra videoen, uten lav sol...).

FSD Beta 10.69.3.1 i rundkjøringer (fra 09:45 og utover):


https://youtu.be/CMeUOGXo15s
TM3P "FSD"

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 19. november 2022, klokken 11:20Tesla satser utelukkende på "computer vision".
Det er altså "sensing"-strategien til Tesla. Andre har flere sensorer som utfyller hverandre.

Ingen av disse andre sensorene gir egentlig noe særlig informasjon som man ikke kan få via kamera. Derimot medfører de mye støy. Lidar i regn og snø, og radar når den oppdager ting som ikke er der, eller dekkes av snø.

SitatFor at det skal funke må CVen Tesla bruker ha en 99,999 % recall og precision. I trafikkbildet, under varierende lys og værforhold. Det finnes ikke i slik CV i dag.

Her må du skille mellom hva kameraene er i stand til å fange opp, og hva bilen er i stand til å forstå/tolke. Kameraene fanger opp alt. Det som gjøres nå er å trene bilen opp til å behandle dataene fra kameraene.

SitatÅ bruke kart og andre sensorer vil hjelpe mye. Lidar f.eks. sender ut lys og kan gjenkjenne hindringer den ikke behøver klassifisere. CV MÅ klassifisere korrekt alle objekter, ellers er den "blind" for det objektet.

Hvis det ikke kan klassifiseres så er det jo nærmest ubrukelig fordi det må gjøres "dobbeltarbeid". Da kommer lidar bare i veien.

SitatSå kommer predictions og driving policy. Disse er de vanskelige. Prediction vil funke veldig dårlig hvis sensing ikke funker presist nok.

Sammenligningen med menneskets hjerne og øyne smatt andre sanser er ikke god.

Kameraene fanger nok opp mer enn vi klarer å oppfatte med vårt synssystem.

CorsoDante


Selvsagt ingen autonomi som sådan, men p.t. en veldig kjekk partner på langreise, inkl. urbane strøk.
TM3P "FSD"

CorsoDante

FSDB 12 (L2) gjør mye bra i et tidvis kaotisk trafikkbilde rundt LA:


Og som kjent er det bare positivister som har tilgang på FSDB v12, så dette må anses som Beta-Beta.

Bare å glede seg, selv om Euro-varianten blir noe vingeklippet når den introduseres tja... i løpet av året?
TM3P "FSD"

Contango

Noen "noob" spørsmål siden jeg ikke har fulgt med på FSD på et par år:
- er det dette man får nå dersom man har betalt for FSD i Nord Amerika? Eller er det fremdeles bare et lite utvalg brukere?
- Det ser ikke ut som om man må holde på rattet innimellom, men man må vel fremdeles det gitt mangelen på sertifisering?
- I Europa får man fremdeles med FSD bare det lille som Tesla beskriver på bestillingssiden sin?
- Summon leveres iht Teslas bestillingssider her fremdeles ikke. Det er vel pga. bortfallet av parkeringssensorer og erstatnings software for kameraene som fremdeles ikke er ferdig? Har amerikanske kunder med FSD Summon nå?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

#8
Sitat fra: Contango på søndag 11. februar 2024, klokken 09:39Noen "noob" spørsmål siden jeg ikke har fulgt med på FSD på et par år:
- er det dette man får nå dersom man har betalt for FSD i Nord Amerika? Eller er det fremdeles bare et lite utvalg brukere?
Nei, kun ansatte, og av en eller annen grunn Whole Mars catalog, som later som om han er uavhengig av Tesla... Litt rart når dette angivelig skal være et så sinnsykt stort fremskritt...

Sitat- Det ser ikke ut som om man må holde på rattet innimellom, men man må vel fremdeles det gitt mangelen på sertifisering?
Whole Mars har en spesialversjon, og muligens en defeat device, men ikke viktig å snakke om slikt i influenserverden.
[/Quote]

Sitat- I Europa får man fremdeles med FSD bare det lille som Tesla beskriver på bestillingssiden sin?
Ja. "Å ikke kjøpe en Tesla med FSD er som å kjøpe en hest" var det noen som sa..

Sitat- Summon leveres iht Teslas bestillingssider her fremdeles ikke. Det er vel pga. bortfallet av parkeringssensorer og erstatnings software for kameraene som fremdeles ikke er ferdig? Har amerikanske kunder med FSD Summon nå?

Litt uklart, de har smart summon (bilen kan kjøre alene et stykke på p-plass), men det funker ganske ustabilt og tregt fortsatt. Vi hadde sett en haug videoer av hvor genialt det var hvis det faktisk fungerte.

Tesla har ikke vært klare på hvilken tech de bruker. Nå går de for v12 ende-til-ende NN, og det er en totalt ny software; altså de har startet fra bunn, igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: Contango på søndag 11. februar 2024, klokken 09:39Noen "noob" spørsmål siden jeg ikke har fulgt med på FSD på et par år:
- er det dette man får nå dersom man har betalt for FSD i Nord Amerika? Eller er det fremdeles bare et lite utvalg brukere?

Alle med FSD får V11 i dag. V12 rulles suksesivt neste månedene.
Sitat fra: Contango på søndag 11. februar 2024, klokken 09:39- Det ser ikke ut som om man må holde på rattet innimellom, men man må vel fremdeles det gitt mangelen på sertifisering?

Ja, det er fortsatt krav til det på Level2 ala FSD beta. Finnes software som kan skru av nag.

Sitat fra: Contango på søndag 11. februar 2024, klokken 09:39- I Europa får man fremdeles med FSD bare det lille som Tesla beskriver på bestillingssiden sin?

Ja. I Europa er vi «dessverre» prisgitt reguleringer som UNECE er ansvarlig for.


[/quote]

daktari

Mens vi nå venter på v12 er denne verdt å kikke på. Viser endel bra og uheldige saker, og de kjører både v11 og v12 samtidig.

https://youtu.be/aEhr6M9Orx0
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Super video! Godt å se at fremskrittene er så tydelige.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på søndag 11. februar 2024, klokken 17:23Super video! Godt å se at fremskrittene er så tydelige.
Tja, bilen hadde jo skapt kollisjon på en 10 minutters tur, så ikke akkurat FSD enda. Husk at man bør klare minst 50.000 km mellom hendelser, da snakker vi for mange 2 hele års kjøring; med snittfart 50 km/t ca 1000 timer, eller et halvt årsverk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Takk til begge for svar.

@daktari, du har en GTX som sikkert har mye utstyr. I de bilene er det såvidt jeg har sett en parkeringsfunksjon som kan "huske" hvordan man parkerer. Er det noen intelligens der på toppen av de lagrede parkeringsdataene? Eksvs, om det står en annen bil litt i veien neste gang bilen skal parkere selv, gjør den da noe for å unngå den? Eller bare stopper den? Jeg antar du uansett må sitte i bilen også?
Er AP i din VW bedre eller verre enn basisversjonen hos Tesla, synes du? VW bruker vel radar i tillegg til kameraer?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Contango på søndag 11. februar 2024, klokken 19:38Takk til begge for svar.

@daktari, du har en GTX som sikkert har mye utstyr. I de bilene er det såvidt jeg har sett en parkeringsfunksjon som kan "huske" hvordan man parkerer. Er det noen intelligens der på toppen av de lagrede parkeringsdataene? Eksvs, om det står en annen bil litt i veien neste gang bilen skal parkere selv, gjør den da noe for å unngå den? Eller bare stopper den? Jeg antar du uansett må sitte i bilen også?
Er AP i din VW bedre eller verre enn basisversjonen hos Tesla, synes du? VW bruker vel radar i tillegg til kameraer?
Dette blir OT i en FSD-tråd.

Ikke prøvd parkeringsfunksjonen, altså den der man lagrer en parkeringsplass og så gjør den alt automatisk når man nærmer seg.

Klassisk autopark har jeg prøvd, og den er lik som Tesla anno 2018.

Travel assist fungerer utmerket; myke bevegelser, mild og jevn akselerasjon, funker topp på både motorvei og landevei. Noe dårligere funksjon når det er slaps som dekker linjene. Ganske effektivt auto filskift (på motorvei) med kul visning i HUD. Meget behagelig interface når man aktiverer/deaktiverer, slik at man føler at bilens assistent og fører jobber sømløst. Et hakk over autopilot 1 & 2 på mange områder. Dette er et ssistensystem, og det later ikke som om det skal ta over kjøringen. Det er en forskjell på Travelassist på -23-modellen og 21-modellen til det bedre. Og jeg kan skru av justering til fartsgrenser men beholde justering til kryss og rundkjøring.  Touchsensor på ratt er digg

Men hva er relevansen til FSD?


 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA