Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Lucifer- på mandag 12. desember 2022, klokken 09:31I går holdt jeg på å bli gal av automatiske viskere og aktivering av TACC.
Kjørte nordover på E18 fra Brokelandsheia til Holmestrand, og de j***a viskerne gjorde at jeg maks fikk brukt TACC 20% av tiden. Var jo klin umulig å få auto til å ikke ta når det første hadde blitt litt møkkete.

Dette må de få fisket i en eller annen oppdatering.

Kanskje man bør melde feil i appen hver gang det skjer. Hvis mange personer hele tiden melder om en feil så må det jo tas tak i.

emurof

Sitat fra: lars667 på søndag 25. desember 2022, klokken 12:06Det mest irriterende er at en ikke kan få vanlig acc som bare bruker radar til å følge bil foran. Et av de største argumentene mot tesla ved neste bilvalg er automatikken. Litt paradoksalt siden det liksom sjal være der de er foran alle andre.

Tesla bruker kameraer til å følge bilen foran. Fungerer ikke det for deg?

OlaM

Så lenge det er regn så er automatikken ganske god. Men hvis det er lett yr, eller dekksprut, eller sludd, så sliter den. Nok et symptom av California-design? Vanskelig å simulere klistrete sludd med en hageslange i en ørken.

Et lite pluss i dette været, hvis det er vanskelige nedbørsforhold så er det også dårlige forhold for cruise control. Jeg varierer hastigheten etter det jeg kan se hele veien. 40+ mil i dag, inkl over Hardangervidda, mye dårlige forhold for automatikk. Var allikevel over fartsgrensen en god del ganger uten å ville det, fordi jeg kjørte på følelsen og snøen dempet lyden eller noe. Tok meg selv i å savne HUD og/eller limit-mode, som mange andre biler har. Fint å sette limit på fartsgrense + påslag og så bare hvile foten på gassen der det er beint og slakke der det trengs.

Det er endel småting som irriterer meg i det daglige som får meg til å ønske meg et annet merke, men når jeg får prøvd et annet merke lenge nok så ser jeg at de har store mangler på ting jeg har lært meg å ta for gitt...huff disse førsteverdensproblemene!
'21 3LR

lars667

Sitat fra: emurof på mandag 26. desember 2022, klokken 21:36
Sitat fra: lars667 på søndag 25. desember 2022, klokken 12:06Det mest irriterende er at en ikke kan få vanlig acc som bare bruker radar til å følge bil foran. Et av de største argumentene mot tesla ved neste bilvalg er automatikken. Litt paradoksalt siden det liksom sjal være der de er foran alle andre.

Tesla bruker kameraer til å følge bilen foran. Fungerer ikke det for deg?

Som tema er så er det noen ganger kamera har for dårlig sikt selv om sjåfør har helt grei sikt. Da får en ikke brukt acc uten litt plagsom viskerautomatikk. Mener min bil har både radar og kamera. Skulle tro radar også kunne gi pålitelig info om bil foran. Jeg kunne imidlertid tenkt meg helt dum cruise i de tilfellene hvor fantombremsinger og plutselige fartsendringer tar helt overhånd.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: OlaM på mandag 26. desember 2022, klokken 22:49
Vanskelig å simulere klistrete sludd med en hageslange i en ørken.
Regner med at det var en spøk? Ingen tror vel at dette er i nærheten av å tro at det er slik de utvikler systemet?

Sitat fra: OlaM på mandag 26. desember 2022, klokken 22:49
Tok meg selv i å savne HUD og/eller limit-mode, som mange andre biler har. Fint å sette limit på fartsgrense + påslag og så bare hvile foten på gassen der det er beint og slakke der det trengs.
Du kan sette makshastighet både med TACC og generelt for bilen. Noe tungvindt men mulig, men det var kanske noe annet du tenkte på?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: lars667 på mandag 26. desember 2022, klokken 23:36
Som tema er så er det noen ganger kamera har for dårlig sikt selv om sjåfør har helt grei sikt. Da får en ikke brukt acc uten litt plagsom viskerautomatikk.
Har dere som plages av viskere som går amok prøvd å slå på varmen i bakruta? da går varmen på i speilene også og i tillegg skal visstnok varmen i frontkamera og dørstolpene aktiveres.
Selv opplever jeg nesten aldri at automatikken ikke fungeres som den skal, men jeg har behandlet frontrute og bilen står i garasjen og er alltid tørr i kupeen.
Sitat fra: lars667 på mandag 26. desember 2022, klokken 23:36
Mener min bil har både radar og kamera. Skulle tro radar også kunne gi pålitelig info om bil foran. Jeg kunne imidlertid tenkt meg helt dum cruise i de tilfellene hvor fantombremsinger og plutselige fartsendringer tar helt overhånd.
RADAR er koblet ut i de siste SW-versjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på fredag 18. november 2022, klokken 12:19
Sitat fra: RBK på fredag 18. november 2022, klokken 10:32
Hverken på Model 3 eller Model Y har jeg dette problemet. Synes de bare blir bedre og bedre

+1

Synes den kamerabaserte løsningen var direkte frustrerende for et par år tilbake, måtte stadig inn og justere.

Nå er den, etter min smak, bedre enn konvensjonell teknologi (i hvert fall den Polestar bruker på sin 2'er).

Imponerende utvikling. Men sikkert mer sårbar ift. urenheter (sprekkdannelser).


Her må jeg moderere meg.

Viste seg å være ganske jævlig vinterstid, med litt snø eller en hinne foran kameraet.

Effekten er at jeg kjører mye mer uten AP / CC om vinteren, siden jeg ikke er interessert i at vindusviskerne gnikker ustanselig mot tørre ruter.
TM3P "FSD"

litium

Jeg håper alle som sliter med dette melder det i appen til Tesla. Jeg har gjort dette nå og første svar er som følger:

"Hei! Det er styrt av den nye programvaren. Det er slik det skal være nå for at kameraene alltid skal være rene. Hilsen Tesla Service".

Her har jeg altså rapportert inn tørrgnikking til det punktet hvor viskerene begynner å hoppe på vinduet og man blir tvunget til å slå av AP. Hvis mange nok rapporterer dette kan de ikke på sikt komme unna med slike tullesvar.

AlexØ

er det noen mulighet for å melde det inn uten å be om service`?

OlaM

Sitat fra: Handyman på mandag 26. desember 2022, klokken 23:39

Regner med at det var en spøk? Ingen tror vel at dette er i nærheten av å tro at det er slik de utvikler systemet?

Det er en kjerne av sannhet i alle spøker.

Sitat fra: Handyman på mandag 26. desember 2022, klokken 23:39Du kan sette makshastighet både med TACC og generelt for bilen. Noe tungvindt men mulig, men det var kanske noe annet du tenkte på?

Jepp, noe annet jeg tenkte på. Limit mode er ganske vanlig på andre bilmerker.
'21 3LR

førategangtesla

Stort sett så fungerer automatiske viskere ok for min del,men det hender at viskerene tar helt avsted og kjører på med full guffe selv bare ved småyr eller på tørr rute. Så jeg kjører alltid med viskerautomatikk av og trykker på knappen ved behov. Noen ganger hjelper det å spyle skikkelig med spylervæske, men jeg legger også merke til at det er en god del av ytre del på høyre visker hvor det ligger en tynn hinne som ikke blir skikkelig ren. Jeg har en model y performance så jeg vet ikke hvilken type viskere de bruker fra fabrikk, men jeg har vurdert å legge inn en bestilling på bosch blader for å se om dette kan hjelpe.

Hadde nok satt pris på å kunne velge følsomhet i auto som jeg kunne i min gamle bil fra 2011 hvor dette fungerte upåklagelig, men så brukte denne regnsensor og ikke kamera. En form for intervall/følsomhet burde være mulig å implementere med viskere i auto.

litium

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 06:17
Så jeg kjører alltid med viskerautomatikk av og trykker på knappen ved behov.

Problemet er, hvertfall på min 2019 TM3, at man ikke lenger kan skru av viskerautomatikk når man bruker AP.

AlexØ

Sitat fra: litium på torsdag 29. desember 2022, klokken 11:31
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 28. desember 2022, klokken 06:17
Så jeg kjører alltid med viskerautomatikk av og trykker på knappen ved behov.

Problemet er, hvertfall på min 2019 TM3, at man ikke lenger kan skru av viskerautomatikk når man bruker AP.
Ikke bare AP men også cruisekontroll.
Så hele opplegget er effektivt ubrukelig hvis det ikke regner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA