Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Idiotisk viskerautomatikk

Startet av Charlie, fredag 18. november 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

Stig-Arne

Problemet med viskerene er at de kan finne på å viske som bare pokkern om kameraet tror det er noe på frontruten.
Lav sol er en av de tingene som plager den, men det kan plage fører like mye også, men da fikk jeg iallefall varsel om at det var dårlig sikt for frontkamera.

Som idag var det totalt umulig å bruke TACC da viskerene gikk som hakka møkk over tørr rute, uten noen som helst varsel om at frontkamera ikke så noe.

Er stort sett fornøyd med automatikken, iallefall når det er lyst,  men at man ikke selv kan velge å slå de av, på lik linje med langlysene er dumt, da det ødelegger totalt for bruken av TACC under kjøring.
Men samtidig er kameraet mørkeredd, altså automatikken er totalt ubrukelig når man kjører på mørke veier uten belysning, får man bil i mot, så kan viskerene fungere.

Charlie

Jepp, en HELvask av frontruteområdet løste problemet hos meg  :) Automatikken fungerer igjen.

geear

Godt å høre.  :+1:

Hadde softwaren virkelig vært bra, så hadde de også lagt inn deteksjon av at en "dråpe" (spot, flekk, whatever) aldri forsvinner (logikken burde være at den skulle forsvinne ved hvert visk), og velge den bort som indikator for regn, da unngår en disse tåpelige feilene på grunn av skitt eller steinsprut.

Eller bare brukt god gammeldags regnsensor.  :laugh:

DagfinnN

Sitat fra: Charlie på tirsdag 22. november 2022, klokken 06:57
Jepp, en HELvask av frontruteområdet løste problemet hos meg  :) Automatikken fungerer igjen.
Takk for tips. Ved siden av fantombremsing er viskere i gang over tørr rute i mørket noe av det mest irriterende, særlig fordi ikke viskerne kan slåes av når man kjører med TACC.
Når det dagslys eller regner, synes jeg nå automatikken virker bra.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

pekle

På min går viskerne stort sett hele tida ved kjøring på kveldstid på vei med gatelys. Ruta er ren nok den, men har en hypotese om at etter 80kkm så er ruta slitt nok til at det kan være nok lysspredning fra punktlyskilder til at den tror det er grums. Ellers oppleves automatikken bra nok i dagslys.

emurof

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 20. november 2022, klokken 17:42Lav sol er en av de tingene som plager den, men det kan plage fører like mye også, men da fikk jeg iallefall varsel om at det var dårlig sikt for frontkamera.

Har aldri opplevd det i lav sol, men av og til sveiper og sveiper de tilsynelatende uten grunn. Men det pleier ikke å holde på så lenge, og det er mye sjeldnere enn før. Auto fungerer egentlig ganske greit nå. Har det på 99% av tiden.

Tai

Jeg har hatt 3 Tesla å langt. Min første var en Model S, autovisker fungerte utmerket! Den andre var en 2017 Model X, autovisker var helt ubrukelig. Brukte kun manuell viskerstyring. Nå er jeg spent på om viskerautomatikken fungerer på den nye Model Y som jeg skal hente ut på onsdag. Er også spent på om fantombremsing er like kritisk dårlig som den var på Model X. Er litt lei av å være betatester på noe som de fleste andre bilmerker får enkelt til.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Kim-

På model X var det bare å bruke manuell visker, men der var det mye lettere pga. spaken. På Y mangler det jo viskerhendel. Model X fantombremser noe voldsomt. Når jeg gikk til model 3 merket jeg stor forandring. Om du blir så mye mer imponert over autoviskeren gjenstår å se. Min erfaring er at den ikke er optimal og trenger manuell overstyring iblant.

Nå begynner snart cruice control/AP å bli ubrukelig også da viskerene går når det er mørkt, selv om det ikke regner..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på søndag 27. november 2022, klokken 23:10
På model X var det bare å bruke manuell visker, men der var det mye lettere pga. spaken. På Y mangler det jo viskerhendel.
Du vet at du kan kjøre viskerne med ett kjapt trykk på tuppen av blinklysspaken? I stedet for å holde og spyle. Da popper viskermenyen opp og man kan velge manuell. Ikke veldig mye vanskeligere enn dedikert spak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2022, klokken 05:21
Sitat fra: Kim- på søndag 27. november 2022, klokken 23:10
På model X var det bare å bruke manuell visker, men der var det mye lettere pga. spaken. På Y mangler det jo viskerhendel.
Du vet at du kan kjøre viskerne med ett kjapt trykk på tuppen av blinklysspaken? I stedet for å holde og spyle. Da popper viskermenyen opp og man kan velge manuell. Ikke veldig mye vanskeligere enn dedikert spak.
+ talekommado: Vindusviskere ned/opp
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Sitat fra: Tai på søndag 27. november 2022, klokken 17:45
Jeg har hatt 3 Tesla å langt. Min første var en Model S, autovisker fungerte utmerket! Den andre var en 2017 Model X, autovisker var helt ubrukelig. Brukte kun manuell viskerstyring. Nå er jeg spent på om viskerautomatikken fungerer på den nye Model Y som jeg skal hente ut på onsdag. Er også spent på om fantombremsing er like kritisk dårlig som den var på Model X. Er litt lei av å være betatester på noe som de fleste andre bilmerker får enkelt til.
Vet ikke hvor gammel/lenge siden du hadde TMX, men viskerautomatikken på min fungerer for det meste bra nå, og også lite fantombremsing nå.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

THE

Sitat fra: kodax på mandag 28. november 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Tai på søndag 27. november 2022, klokken 17:45
Jeg har hatt 3 Tesla å langt. Min første var en Model S, autovisker fungerte utmerket! Den andre var en 2017 Model X, autovisker var helt ubrukelig. Brukte kun manuell viskerstyring. Nå er jeg spent på om viskerautomatikken fungerer på den nye Model Y som jeg skal hente ut på onsdag. Er også spent på om fantombremsing er like kritisk dårlig som den var på Model X. Er litt lei av å være betatester på noe som de fleste andre bilmerker får enkelt til.
Vet ikke hvor gammel/lenge siden du hadde TMX, men viskerautomatikken på min fungerer for det meste bra nå, og også lite fantombremsing nå.
Har 2017 X med AP2.0, og kan si at vindusviskerautomatikken fungerer bedre enn noen ganger før, ca 60% av optimal funksjonalitet vil jeg si når det er lyst ute. Når det er mørkt så fungerer vindusviskerautomatikken IKKE!!! Fantombremsing virker til å være et mindre problem nå enn tidligere, men jeg kjører neste 100% av tida helt manuelt pga. at AP ikke har fungert tilfredsstillende tidligere, så det kan jo være at jeg opplever litt mer fantombremsing hvis jeg begynner å bruke AP igjen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Da er det enten en forskjell på X-ene våre, eller så har vi kanskje forskjellig behov når det gjelder vindusvisking. Det siste er jo garantert en utfordring uansett for alle som prøver å lage én løsning som skal passe alle.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

THE

Noe av det mest irriterende med viskerne på Xen  min er at det virker som bilen glemmer at viskerne står i auto når man kommer ut av en tunnel. Noen ganger starter viskerne igjen, men først når ruta er så full av vann at jeg nesten må gjette hvor veien går. Andre ganger må jeg gi den et manuelt visk før automatikken starter igjen. Viskerne reagerer heller ikke ved sprut fra møtende tungtrafikk. Når jeg kjører på veg med veglys i mørket så fungerer automatikken av og til OK, og andre ganger ikke. I mørket uten belyst veg er det ingen reaksjon fra viskerne i auto. På dagtid fungerer viskerne bra når det er passe mye nedbør, men ved lett duskregn virker de dårlig, og ved kraftig regnvær tar det veldig lang tid før de starter med kontinuerlig visking, og de stopper også opp av og til, slik at jeg må sette viskerne manuelt i kontinuerlig drift.

Det var i alle fall enormt mye bedre automatikk på viskerne på TMY da jeg prøvekjørte en enn på min TMX.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Kan godt hende mine er dårligere i endel andre tilfeller enn det jeg har kjørt i, er det mørkst så kjører jeg for det meste på opplyst vei. Jeg syns de fungerte ok også da jeg kjørte på ikke-opplyste motorveier i Sverige nylig, men kanskje de ikke hadde fungert like bra hvis det ikke hadde kommet biler i mot. Det kan også hende jeg trykker oftere manuelt inn viskeknappen enn det jeg tenker over. Siden jeg kjører mest på AP, så har jeg kanskje også en tendens til å godta litt dårligere sikt enn ellers. Konkulusjonen min er i hvert fall at det fungerer greit for meg, men kunne vært bedre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA